راهکارهای دهگانه رئیس‌جمهور نشانه برنامه عملی ایران برای حمایت از فلسطین است
کد خبر: 4181363
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
هادی محمدی:

راهکارهای دهگانه رئیس‌جمهور نشانه برنامه عملی ایران برای حمایت از فلسطین است

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه راهکار دهگانه حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی بیانگر اراده عملی و تمایز دیدگاه کشورمان با بسیاری از دولت‌های عربی و اسلامی در موضوع تحولات اخیر فلسطین است، گفت: کشورهای عربی به هیچ وجه حاضر به دادن هیچ هزینه‌ای نیستند و بسیاری از آنها خواهان یک غزه بدون مقاومت و حماس هستند.

هادی محمدی، کارشناس مسائل منطقه

هادی محمدی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض گفت: در این اجلاس هیچ یک از سران کشورهای اسلامی، به جز جمهوری اسلامی دنبال راهکار عملی نبودند اما رویکرد حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی معطوف به تمرکز توجهات فراتر از رژیم صهیونیستی به آمریکا، به مثابه ام‌المشاکل، بود و دراین راستا هم یک راهکار مشخص عملی و همه‌جانبه در ده‌ بند ارائه دادند تا تمایز دیدگاه روشن جمهوری اسلامی ایران را با سایر کشورهای عربی در موضوع فلسطین نشان دهند. کشورهای عربی حاضر به هزینه دادن و اقدام عملی در مقابل اسرائیل نیستند حال تصور کنید در مقابل غول بزرگتر، آمریکا، چه اقدامی می‌خواهند انجام دهند. 
 
وی افزود: در میان این کشورهای اسلامی قوی‌ترین کشور که هر از چندی مواضع تندی هم می‌گیرد ترکیه است اما همین ترکیه حاضر نیست روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کند و نهایت موضع او این است که با نتانیاهو گفت‌وگو و مذاکره‌ای نخواهد کرد. ترکیه در این وضعیت همچنان به اسرائیل سوخت می‌دهد و تبادل کالا دارد پس وقتی حاضر نیست چنین کاری کند بقیه مواضع به ظاهر ضد صهیونیستی او تنها یک نوع نمایش و تبلیغات است. 
 

غزه بدون مقاومت، خواست کشورهای عربی

 
محمدی اظهار کرد: لذا از چنین نشست‌هایی نمی‌توان انتظار یک خروجی و راهکار عملی مشخص و مؤثر داشت که کشورهای عربی و اسلامی را مجبوربه هزینه دادن بکند. در پایان نشست هم دیدیم که صرفاً به صدور یک بیانیه و اعلام محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و لزوم لغو محاصره علیه غزه و ورود فوری کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه به غزه در کنار درخواست از شورای امنیت برای محکوم کردن اسرائیل و ورود دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای آغاز تحقیقات فوری درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط اسرائیل، بدون ارائه یک راهکار عملی و اجرایی، بسنده شد.
 
این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: واقعیت این است که اغلب کشورهای عربی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، خواهان یک غزه بدون مقاومت و حماس هستند و لذا مواضع دوپهلو می‌گیرند و به طور غیر مستقیم نمی‌خواهند مواضع آنها به نفع حماس باشد و تنها در حد محکومیت کشتار مردم غزه موضع گیری می‌کنند.         
 

اسرائیل در دو جنگ؛ با مقاومت و مردم

 
محمدی درباره سیر تحولات فلسطین و امکان موفقیت اسرائیل در از بین بردن حماس گفت: این صحبت‌ها و ادعاهای مقامات صهیونیست مبنی بر نابود کردن، حماس لاف در غربت است. در غزه شاهد دو جنگ هستیم؛ جنگ با مقاومت و جنگ با مردم. اسرائیل تاکنون در جنگ با مقاومت به هیچ یک از اهدافش نرسیده و ارزیابی‌های روزانه نشان می‌دهد که تا امروز اسرائیل حدود 160 تانک از دست داده و یگان زرهی اسرائیل به حدی تضعیف شده که ناچار شده یگان تانک از تانک‌های از رده خارج «مرکاوا ـ 3» تشکیل دهد یا تلفات نیروهای نظامی به حدی بالا بوده که یک یگان مزدور از فرانسوی‌ها و آلمانی‌هایی که در عراق تجربه جنگ شهری داشتند با حقوق هفته‌ای 3900 یورو، تشکیل داده‌اند که در کنار نیروهای کماندویی دلتای آمریکا می‌جنگند زیرا نیروهای خود اسرائیل تجربه جنگ شهری را ندارند و بیشتر نیروی احتیاط هستند که آمادگی نظامی در چنین جنگ پیچیده واقعی را ندارند. اسرائیل در جنگ با مقاومت صدمه جدی خورده و حدود 15 درصد از توان زرهی خود را از دست داده است.  
 
وی اظهار کرد: جنگ دیگر اسرائیل با مردم غزه است که ارزش نظامی ندارد و کارکردش قطورتر شدن پرونده کیفری سران این رژیم در سطح بین‌المللی، تحریک افکار عمومی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی و فشار به آمریکا و غرب است که این صهیونیست‌ها را در وضعیت رسوایی جهانی قرار داده است. درست است که مردم غزه به شکل فجیعی در حال کشته شدن هستند و این منطقه در حال تخریب شدن است اما این حاصل و ارزش نظامی ندارد بلکه آینده سیاهی را برای صهیونیست‌ها رقم خواهد زد و آمریکا را در وضعیت سخت و معذوریت قرار می‌دهد و انتظار می‌رود در زمان نه چندان دوری، یک هفته تا ده روز، این جنگ به پایان برسد.
 
این کارشناس مسائل منطقه ابراز کرد: اسرائیل به طور مرتب اهداف خود را از آغاز تا به امروز تقلیل داده و در وضعیت فعلی دائم از کشتن «یحیی سنوار» در غزه سخن می‌گوید تا اگر این اتفاق افتاد آن را به مثابه جبران شکست در عملیات طوفان الاقصی و پیروزی خود اعلام کند؛ قطعاً هیچ کسی این ادعا را نخواهد پذیرفت. حماس یک تشکیلات منسجم و گسترده با ده‌ها و صدها کادر در رده‌های مختلف است که با کشته شدن یکی از سران و رهبران آن از بین نخواهد رفت.
 

 ترمیم‌ناپذیری شکست اسرائیل در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی 

 
محمدی درباره ترمیم‌ناپذیر بودن شکست اسرائیل در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی در کنار حوزه نظامی با گسترش روزافزون مخالفت‌های جهانی مردمی به ویژه در غرب با رژیم صهیونیستی گفت: مفروض این است که امپراتوری‌ جهانی صهیونیستی و استکباری بر جهان حاکم است و تمام انواع ابزار رسانه‌ای را در اختیار داشته و بر آن سلطه دارد. از این منظر وقوع این مخالفت‌های گسترده و عظیم جهانی و خیزش بین‌المللی افکار عمومی در شهرهای مهم آمریکا و کشورهای اروپایی بسیار حائز اهمیت است که بعضا از جمعیت راهپیمایان در کشورهای اسلامی هم بیشتر است در حالی که سیاست‌ها در غرب بر این بوده که افکار عمومی کاملاً تحت سلطه صهیونیست‌ها باشد.
 
وی تصریح کرد: به عبارتی جنایات صهیونیست‌ها به حدی فجیع و وحشتناک است که هیچ کس نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت بماند ولو اینکه این اعتراضات با استناد به نرم‌ها و هنجارهای بین‌المللی باشد. امروز افکار عمومی در اروپا و آمریکا از دولتمردان خود می‌پرسند شما که همواره بر قوانین و حقوق بین‌المللی تأکید می‌کنید چرا نسبت به جنایات اسرائیل سکوت کرده‌اید. لذا دامنه و گسترده غیر قابل جبران شکست اسرائیل، تحکیم یک نگاه جدید در میان مردم غرب مبنی بر بازیچه و ابزار بودن قواعد و حقوق بین‌المللی و غیرقابل باورپذیری مظلومیت اسرائیل است.
 
محمدی افزود: این اتفاقات همچنین یک تحول بزرگ را در غرب در خصوص بی‌اعتمادی نسبت به رسانه‌های بزرگ و اصلی ایجاد می‌کند و قطعاً آقای بایدن در انتخابات آتی شکست خواهد خورد زیرا بخشی از پایگاه رأی او رنگین‌پوستان و مسلمانان هستند که بیشتر به حزب دموکرات رأی می‌دادند که این پایگاه را برای انتخابات آینده از دست داده است.
 
این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: اهمیت این حضور اعتراضی گسترده علیه اسرائیل در غرب به رغم آن است که امکان اخراج از شغل، دستگیری، محاکمه و زندان برای معترضان وجود دارد و این نشانه شکل‌گیری یک بیداری، انگیزه جدید و عزم راسخ در سطح بین‌المللی علیه اسرائیل است که حتی می‌تواند سیاست‌های دولت‌های غربی را در نوع حمایت از اسرائیل تغییر دهد، لذا با تداوم این وضعیت رسانه‌های بزرگ دنیا نمی‌توانند به روال سابق عمل کرده و برای نمونه حساب کاربری منتقدان و معترضان به اسرائیل را ببندند و هیچ اتفاقی هم نیفتد زیرا وجهه و اعتبار خود را از دست می‌دهند و لذا این رسانه‌ها مجبور هستند سیاست‌ها و قواعد رسانه‌ای خود را تغییر داده یا تعدیل کنند.         
 
وی تأکید کرد: آمریکا با توجه به همین افزایش فشار افکار عمومی است که از اسرائیل خواسته سرنوشت جنگ را در همین فرصتی که به بهانه مذاکره فراهم شده به سرعت مشخص کند و اگر در این زمان به نتیجه نرسد جنگ را به پایان برساند. در این راستا و برای کاهش فشار افکار عمومی آمریکایی‌ها به اسرائیلی‌ها توصیه کردند به جای بمب‌های هزار پوندی از بمب‌های 250 پوندی استفاده کنند تا میزان تلفات و تخریب‌ها کمتر شود که در چند هفته اخیر هم شاهد کاهش تلفات هستیم و این فشارها تا حدی فتیله آدم‌کشی صهیونیست‌ها را پایین آورده است.
 

 افشای چهره حقیقی پنهان‌مانده اسرائیل در غرب برای افکار عمومی

 
محمدی بیان کرد: نکته مهم در اتفاقات اخیر این است که شاید اگر چنین فجایعی در غزه رخ نمی‌داد، این آگاهی عمومی و بیداری جهانی در سطح بین‌المللی شکل نمی‌گرفت و این بسیار فراتر از به گل نشستن کشتی نظامی اسرائیل است. در حقیقت این جنایات گسترده و نسل‌کشی بی‌سابقه چهره حقیقی پنهان‌مانده اسرائیل را در غرب برای افکار عمومی آشکار و برملا کرد و کارکرد و آثار آن خود را در سطح بین‌المللی نشان می‌دهد. جهان این اتفاقات را به مثابه یک جنگ ساده بین اسرائیل و فلسطین نمی‌نگرد و این قطعا آمریکا و دولت‌های اروپایی را مجبور به تغییر برخی سیاست‌ها خواهد کرد و در چشم‌انداز دو دهه آینده با توجه به تغییر نسلی در آمریکا و اروپا حتما این تغییرات صورت خواهد گرفت.   
 
این کارشناس مسائل منطقه در پایان اظهار کرد: براین مبنا تحول افکار عمومی جهان علیرغم امپراتوری و سلطه رسانه‌ای صهیونیسم و آمریکا نشان از یک بشارت خیر دارد و آثار و برکت خون‌های به ناحق ریخته شده مردم مظلوم و بی‌گناه غزه به گونه‌ای است که مانع از بازگشت فضا به قبل از 7 اکتبر خواهد شد و این ننگ و رسوایی تا ابد بر پیشانی صهیونیست‌ها و غربی‌ها خواهد ماند و از این منظر اسرائیل در همه عرصه‌ها؛ نظامی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و تبلیغاتی، به روز 6 اکتبر برنخواهد گشت. 
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری          
انتهای پیام
captcha