ضرورت پیوند بخش دانش‌بنیان با اقتصاد دریا
کد خبر: 4181316
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
آقاپور علیشاهی تأکید کرد:

ضرورت پیوند بخش دانش‌بنیان با اقتصاد دریا

کارشناس اقتصادی گفت: به منظور تحقق اقتصاد دریامحور باید میان بخش دانش‌بنیان و اقتصاد دریا پیوند برقرار شود و حتی این اقدام انگیزه بخش دانش‌بنیان را افزایش می‌دهد.

معصومه آقاپور علیشاهی

معصومه آقاپور علیشاهی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت و نقش دریا در توسعه اقتصادی پایدار اظهار کرد: اقتصاد دریامحور یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود که باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای وجود داشته باشد. درواقع این نوع اقتصاد تأثیر بسیار زیادی در تولید ناخالص داخلی داشته و می‌تواند در توسعه پایدار اثرگذار باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از سواحل و وسعت دریایی بسیاری برخوردار است؛ قابلیتی که کمتر کشوری از آن برخوردار است. همچنین علاوه بر سواحل و دریا می‌توان از منابع خدادای موجود هم در ساحل و هم در دریا بهره برد و منابع درآمدی بسیار زیادی را ازآن کشور کند.

استفاده از ظرفیت بخش دانش‌بنیان در تحقق اقتصاد دریامحور

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد دریامحور توسعه اشتغال را به دنبال دارد، گفت: به باور من اگر می‌خواهیم اقتصاد دریامحور به معنی واقعی کلمه محقق شود و مطالبات مقام معظم رهبری در این باره به مرحله اجرا درآید باید استفاده از ظرفیت بخش‌های دانش‌بنیان را مدنظر قرار داد. به عبارت بهتر و کامل‌تر باید میان بخش دانش‌بنیان و اقتصاد دریا پیوند محکمی برقرار کرد به ویژه اینکه خود شرکت‌های دانش‌بنیان هم نیازمند حمایت‌های ویژه‌ای هستند. اگر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود هزینه‌های استفاده از فناوری به طور چشم‌گیر کاهش پیدا می‌کند.

به گفته آقاپور علیشاهی؛ سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد دریا کاملاً سودساز است ولی اگر از نوآوری‌های بخش دانش‌بنیان استفاده شود قطعاً این سوآوری افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: به هر حال زیرساخت‌های اقتصاد دریامحور ما خیلی مدرن و به‌روز نیست و اگر می‌خواهیم نوسازی صورت گیرد مجبور به استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشور هستیم.

این کارشناس اقتصادی جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در راستای توسعه اقتصاد دریامحور امر مهم و ضروری دانست و در این باره اظهار کرد: به نظر من در این عرصه کم و کاستی‌هایی وجود دارد و لازم است برای جذب سرمایه‌های خارجی هم تلاش شود.

آقاپور علیشاهی به ظرفیت بازار سرمایه هم اشاره کرد که می‌توان از طریق آن منابع مورد نیاز توسعه اقتصاد دریامحور را تأمین کرد و در این راستا پیشنهاد داد صندوق‌هایی برای جذب سرمایه تشکیل شوند و نیز از آن به عنوان یک راهکار عملی و زودهنگام در کوتاه‌مدت یاد کرد.

لزوم تأسیس صندوق حمایت از اقتصاد دریامحور 

وی پیشنهاد تأسیس صندوق حمایت از اقتصاد دریامحور را مطرح کرد و در این رابطه گفت: تأسیس چنین صندوقی می‌تواند کمک‌کننده اقتصاد دریامحور باشد و همچنین به وسیله این صندوق می‌‌توان مردم را در سود شریک کرد و از سوی دیگر جذب منابع اتفاق خواهد افتاد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم به پرریسک بودن حمایت از بخش‌های دانش‌بنیان اشاره و تأکید کرد: گاهی اوقات سود در ریسک کردن است و به نظر من بخش دانش‌بنیان این توانایی را دارد که بتواند برروی اقتصاد دریا تمرکز کند و ما هم از آورده‌های این بخش بهره ببریم. بخش دانش‌بنیان نیازمند توجه و شراکت است، بخش دانش‌بنیان باید احساس کند که از سود حاصل از اقتصاد دریا سهم می‌برد و همین کار انگیزه این بخش را افزایش می‌دهد تا با دقت بیشتری کار کند و ریسک فعالیتش را کاهش دهد.

آقاپور علیشاهی با بیان اینکه لازم است در بودجه ردیف‌های مرتبط با اقتصاد دریا و اقتصاد دانش‌بنیان و پیوند این دو با یکدیگر در نظر گرفته شود، اظهار کرد: از سوی دیگر صندوق‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارند می‌توانند به جذب منابع کمک کنند و این صندوق‌ها حاضر هستند با پذیرش ریسک به شکوفایی بخش دانش‌بنیان به ویژه دانش‌بنیان‌هایی که در حوزه اقتصاد دریا فعالیت دارند کمک رسانند.

وی به ظرفیت بخش تعاونی در حوزه اقتصاد دریا اشاره کرد و گفت: تعاونی‌‎ها می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند ولی بیش از تعاونی‌ها، شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص اثرگذاری بیشتری دارند زیرا دست‌اندازهای قانونی‌شان در حداقل ممکن قرار دارند و در عین حال کاربردی‌تر هم هستند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha