چرا موضع‌گیری سیدحسن نصرالله درباره غزه «مسئولانه» بود
کد خبر: 4180601
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
فرجی‌راد پاسخ داد:

چرا موضع‌گیری سیدحسن نصرالله درباره غزه «مسئولانه» بود

سفیر پیشین کشورمان در نروژ و مجارستان، ضمن اینکه موضع‌گیری سیدحسن نصرالله درباره حوادث غزه را «مسئولانه» توصیف کرد، به بیان دلایل خود برای این مسئله پرداخت.

عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان

عبدالرضا فرجی‌راد، عضو هیئت علمی گروه ژئوپلیتیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تحلیل و ارزیابی خود از سیاست‌های آمریکا در جنگ غزه گفت: در حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، موجودیت اسرائیل به خطر افتاد و این سخنی است که خود مقامات عالی‌رتبه اسرائیلی به طور مستمر بیان می‌کنند. هر دولتی هم که در آمریکا بر روی کار است تا یک حدی می‌تواند با اسرائیل بازی کرده یا از سیاست‌های آن انتقاد کند اما وقتی موجودیت اسرائیل به خطر می‌افتد حتماً باید آن دولت به خاطر قدرت لابی یهود در آمریکا، از اسرائیل حمایت کند، لذا با حمله 7 اکتبر حماس، آمریکا چاره‌ای نداشت که از اسرائیل حمایت کند در غیر اینصورت دولت بایدن در داخل دچار مشکل می‌شد.
 
وی افزود: براین اساس آمریکا یک سیاست دوگانه را در قبال این جنگ در پیش گرفته است؛ از یک طرف حمایت سفت و سختی از اسرائیل می‌کند و از طرف دیگر نمی‌خواهد این جنگ به دلایل مختلف در منطقه گسترش پیدا کند.
 

بیشتر بخوانید:


 
فرجی‌راد درباره دلایل آمریکا برای گسترش نیافتن جنگ در منطقه گفت: اولین دلیل مربوط به روابط آمریکا با متحدان عرب خود در منطقه است زیرا دولت‌های عربی هم تحت فشار افکار عمومی خود قرار دارند و آمریکایی‌ها نمی‌خواهند این روابط دچار چالش شود. 
 

سیاست دوگانه آمریکا

 
سفیر پیشین کشورمان در نروژ و مجارستان بهره‌برداری بزرگ چین و روسیه از این تحولات و احتمال درگیری با ایران را از دیگر دلایل مهم آمریکا برای عدم گسترش جنگ در منطقه خواند و اظهار کرد: آمریکا به شدت ملاحظه این را دارد که با ایران درگیر نشده یا حتی رابطه با ایران بدتر از این نشود زیرا معتقدند در این صورت کنترل غنی‌سازی ایران از دست آنها خارج خواهد شد و ارتباط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطع می‌شود. 
 
وی ابراز کرد: بنابر همین دلایل، آمریکا از یک سو از اسرائیل حمایت می‌کند و از سوی دیگر با گفت‌وگو با کشورهای منطقه تلاش دارد این درگیری به نحوی جلو برود که تلفات غیر نظامی پایان بیاید یا یک آتش‌بس چند روزه اعلام شود تا فشار بالای افکار عمومی را علیه خود، کاهش دهد.               

 

حذف حماس؛ هدف مشترک آمریکا و اسرائیل با یک تفاوت

 
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر تصمیم و هدف مشترک آمریکا و اسرائیل برای حذف حماس گفت: در این میان تفاوت در این است که اسرائیل چشم‌بسته و با عصبیت ناشی از حمله 7 اکتبر، می‌خواهد به هر نحو، با هر جنایتی و کشتار وسیع غیر نظامیان به این هدف برسد اما آمریکا در عین حال که در پی حذف حماس است، نمی‌خواهد که رسیدن به این هدف، به منافع ملی او به شدت آسیب وارد کند. آمریکا حذف حماس را هدف خود قرار داده اما ممکن است در میانه راه، راهکارهای دیگری را مورد استفاده قرار دهد یا اینکه حتی مجبور شود این هدف را به طور موقتی کنار بگذارد. 
 
فرجی‌راد یادآور شد: اینها همه نشانه‌های پیچیدگی‌ وضعیت آمریکا، اسرائیل و مجموعه منطقه است به نوعی که گویا قفلی بر آن زده شده که باز کردن آن تا حدود زیادی مشکل است. وزیر خارجه آمریکا یا رئیس سازمان سیا در این روزها به منطقه آمده و با مقمات کشورهای مختلف گفت‌وگو کرده‌اند و ضمن اینکه اعلام می‌کنند به دنبال برقراری آتش‌بس هستند اما رفتن حماس را نیز به منزله خواسته مهم خود مطرح می‌کنند و اینجا همان نقطه اختلاف است زیرا کشورهای منطقه معتقدند حماس حذف‌نشدنی است اما آمریکایی‌ها به خاطر فشارهای لابی‌ یهود مجبورند به هر نحوی از اسرائیل حمایت کنند.
 

هدف نهایی اسرائیل در این جنگ چیست؟

 
فرجی‌راد درباره بحث مبادله اسرای فلسطینی و گروگان‌های اسرائیلی گفت: به نظر من اسرائیل می‌خواهد آتش‌بس کوتاه‌مدتی اعلام کند و در مقابل گروگان‌های خود را بگیرد اما ایران، حزب‌الله، حماس، ترکیه و بسیاری از کشورهای عربی به دنبال این هستند که این مبادله انجام بگیرد به شرطی که آتش‌بس ادامه‌دار و دائمی شده و به عبارت دیگر سیاست حذف حماس کنار گذاشته شود و لذا الان اختلاف بر سر آتش‌بس کوتاه‌مدت و بلندمدت است.
 
سفیر پیشین کشورمان در نروژ و مجارستان درباره هدف نهایی اسرائیل از این جنگ و احتمال تلاش آنها برای ضمیمه بخشی از خاک غزه گفت: اسرائیل به دنبال ضمیمه کردن نیست زیرا برای او مسئله‌ساز است. از طرفی هیچ کشوری حاضر به پذیرش حدود 2 میلیون مهاجر نیست. سیاست و برنامه اسرائیل این است که مردم غزه را به صحرای سینا منتقل کند اما مصر به شدت مخالف این اقدام است و آمریکا هم با این مسئله موافق نیست زیرا مصر هم متحد آمریکا است. در واقع اسرائیل می‌خواهد با زور چنین اقدامی را انجام دهد اما جامعه جهانی، حتی آمریکا هم با این سیاست مخالف است. بلینکن هم در ملاقات‌های خود در این چند روز با رهبران کشورهای منطقه مخالفت آمریکا را با این سیاست اعلام کرده است.
 
وی تأکید کرد: در واقع اسرائیل به طور چشم‌بسته حذف کامل حماس را دنبال می‌کند که این نیازمند یک جنگ طولانی است و اگر حماس برای چند ماه مواد غذایی، سوخت و تسلیحات ذخیره کرده باشد، کار اسرائیل بسیار سخت خواهد شد و این منجر به افزایش کشتار غیر نظامیان شده و فشار افکار عمومی جهان به دولت آمریکا بسیار بیشتر از این روزها خواهد شد و به نظر می‌رسد در روزها و هفته‌های آینده تا حدی شرایط عوض می‌شود.  
 

مسئولانه؛ توصیف‌کننده موضع‌گیری سیدحسن نصرالله 

 
فرجی‌راد درباره نوع موضع‌گیری سیدحسن نصرالله گفت: مواضع ایشان را در یک کلمه می‌توان «مسئولانه» خواند. او در عین حال که از حماس و غزه حمایت کرده و با ایجاد درگیری با نیروهای اسرائیل، بخشی از توان نظامی آنها را مشغول خود ساخته تا به سمت غزه نرود و در این مسیر حزب‌الله حدود 60 شهید هم داده است، اما چون هم یک فرمانده نظامی و هم یک فرمانده سیاسی است که در دولت لبنان شریک است و در مدیریت ساختار اداری و سیاسی لبنان نقش دارد، در مقابل مردم لبنان هم مسئولیت دارند و این مسئله را نیز باید در اقدامات خود لحاظ کنند. از این منظر سخنان سیدحسن نصرالله در راستای حمایت از حماس با در نظر گرفتن مصالح و ملاحظات مردم لبنان بود.
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
captcha