از ارتباط طوفان الاقصی با ظهور امام عصر(عج) تا فواید آموزش مجازی در دانشگاه‌ها
کد خبر: 4179326
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
سرویس معارف ایکنا در هفته‌ای که گذشت

از ارتباط طوفان الاقصی با ظهور امام عصر(عج) تا فواید آموزش مجازی در دانشگاه‌ها

«ارتباط طوفان الاقصی با ظهور امام عصر(عج)؛ توهم یا واقعیت» و  «آموزش مجازی در دانشگاه‌ها؛ اقدامی عقلانی با بهره‌وری بالا» از جمله عناوین مهم صفحه معارف در هفته گذشته بود.

 سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه مهمترین آنها را بررسی می‌کنیم.
 
 
حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن جواهری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
 
یکی از مشکلات ما که واقعاً غم‌نامه است، این است که ترجمه مناسب با اقشار مختلف از جمله کودکان نداریم و این در حالی است که هیچ اثر قرآنی، کتب تفسیری و ... که به آن افتخار می‌کنیم، به اندازه ترجمه در مردم اثرگذار نیست؛ پیامبر(ص) فقط با آموزش قرآن مردم را دین‌دار کرد و بیشتر مردم و جوانان هم دنبال ترجمه هستند.در قیاس ترجمه الهی قمشه‌ای با برخی ترجمه‌های قرآن برای کودکان، ترجمه الهی ساده‌تر است.
مثلاً ترجمه آقای رحمان‌دوست برای کودکان از سوره کوثر این است: ای پیامبر ما به تو نیکویی‌های فراوان و خیر و برکت بسیار بخشیدیم  پس برای خشنودی پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن، بی تردید دشمن بریده و بی‌سرانجام است؛ این در حالی است که باید از واژگانی استفاده شود که برای کودکان آشنا باشد. همچنین اگر جایی ترجمه دشوار دارد و برای برخی اقشار مناسب نیست، باید ترجمه آزاد شود و اقتباس کنیم که الان متأسفانه چنین ترجمه‌ای نداریم؛ یا ترجمه آقای ابراهیمی هم در تفسیر سوره کوثر برای کودکان ترجمه مشابه و در عین حال دشواری است که باز مناسب نیست.  

 
 
حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا نجفی‌نژاد؛ از اساتید حوزه علمیه:
 
یک نکته مهم این است که حضرت مهدی(عج) عصاره مجموعه اولیا و انبیا هستند یعنی مجموعه انبیا آمدند تا منتهی به آمدن خاتم انبیا شد و سلسله اوصیا هم آمدند تا خاتم اوصیا حضرت مهدی(عج) بیایند و غرض نهایی از بعثت همه انبیا و اولیا محقق شود. سیر ارسال انبیا هم سیر تکاملی بوده است یعنی هر پیامبری آمد، دینی که آورد از ادیان قبل از خودش کامل‌تر بود و به نوعی نسخ‌کننده دین گذشته بود. پس هر دینی آمد کامل‌تر از دین قبل بود و از سویی ناسخ ادیان قبل بود. یکی از جریاناتی که نسبت به ادیان پس از خودش خیلی ایستادگی کرد آیین تحریف‌شده یهود بود، یعنی یهودیانِ معتقد به مکتب موسی باید مسیحی می‌شدند و بعد مسلمان می‌شدند ولی چون اینها سرسخت‌ترین و مقاوم‌ترین جریان هستند قطعا شکسته شدن اینها یکی از نشانه‌های بارز برای زمینه‌سازی ظهور حضرت است چون بیشترین مخالفت را اینها با همه ادیان بعد از خودشان داشتند؛ کما اینکه بیشترین جنگ را با مسیح داشتند، بیشترین مخالفت را با مسلمان‌ها داشتند که قرآن از آنها با تعبیر «اشد الناس عداوه» یاد می‌کند و همچنین بیشترین دشمنی را با اهل بیت(ع) داشتند. امروز هم نگران‌ترین قوم برای تجلی امام زمان(عج) و ظهور آن حضرت همین یهودیان هستند که من فکر می‌کنم وقتی این مقاومت شکسته شود یکی از موانع بزرگ برای ظهور حضرت برداشته شده است.
 
 
 
آیت‌الله احمد مبلغی؛ عضو مجلس خبرگان:
 
کار قانون ایجاد نظم است و همین مسئله وظایفی را بر دوش فقها می‌گذارد؛ اول اینکه ما باید استنباط روح‌ الشریعه داشته باشیم. قانون، روح دارد و روح ضامن پیوستگی اجزای کمی برای میل به اهداف است یعنی کارکرد نظم‌بخش. اگر ما استنباط روح شریعت نداشته باشیم مجبوریم روح را از نظام حقوقی فرانسه بگیریم زیرا ساختمان فقط با وجود اجزای آن ساختمان نیست. الان ما در حوزه استنباط فقه الشریعه نداریم و به هیچ وجه این مسئله وجود ندارد. لازمه دیگر هم ارزیابی مدام از عملکرد قانون مبتنی بر فقه است؛ در حقوق سخن از جامعه‌شناسی قانون است که قانون را در تعامل با پدیده‌های اجتماعی رصد می‌کند و بازتاب یک قانون را تحقیق و تحلیل میدانی می‌کند و ما هم وقتی یک فتوا و یا حکم فقهی می‌دهیم باید بازتاب آن را رصد کنیم و از لحاظ جامعه‌شناسی و اجرایی‌پذیر بودن بررسی کنیم و اگر اشکالاتی وجود داشت دوباره آن را به فقیه ارجاع دهیم یعنی نوعی رابطه اتحادی میان فقه و قانون وجود دارد و نباید این دو را از هم جدا کنیم.
 
 
 
حجت‌الاسلام محمدباقر سعیدی روشن؛ رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
 
وظیفه همه انسان‌های آزاده، عدل پیشه و آگاه، اعم از حوزویان و دانشگاهیان این است که امروزه از مردم فلسطین و آرمان‌های این مردم و خواسته‌های برحق آنان دفاع کرده و آنها را با مال، جان، زبان و قلم یاری کنند و ما امید داریم که خدای متعال این مردم ستم دیده را یاری کند و ظالمان را شکست دهد و سرزمین فلسطین از لوث وجود این ستمگران پلید رهایی پیدا کند.
 
 
 
عزیز نجف‌پور آقابیگلو؛ دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی:
 
 اگر حداقل‌های لازم برای استاد، دانشجو و کادر مدیریتی نظام آموزشی فراهم شده باشد در این‌صورت اگر دانشجو، چهار سال دوران کارشناسی را به شکل آنلاین درس بخواند هم از اشتغالش محروم نمی‌شود و هم اینکه کیفیت بالای آموزش و پژوهش برای وی تأمین می‌شود. بنده اسم این روش را عقلانیت آموزشی می‌گذارم که منجر به بیشترین بهره‌وری می‌شود چراکه عقلانیت به معنای استفاده بهینه از امکانات برای رسیدن به اهداف است. وقتی من با آموزش برخط می‌توانم کیفیت آموزشی لازم را در اختیار داشته باشم و هزینه‌هایم به شدت کاهش پیدا کرده و اشتغالم را هم حفظ کرده‌ام قطعا کاری عقلانی و با بهره‌وری بالا انجام داده‌ام.
 
 
 
آیت‌الله محمود عبداللهی، استاد حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین:
 
استکبار جهانی به مقتضای خوی استعماری‌اش، به دنبال ضربه‌ زدن به اسلام و مسلمین از راه‌های مختلف است؛ آنها دشمن اسلام نابی هستند که یکی از ارکان مهم آن مبارزه با استعمارگران و استثمارگران است. یکی از نمونه‌های آن را در ماجرای اهانت به قرآن شاهد بودیم که در برخی کشورهای اروپایی رخ داد که البته اقداماتی از روی انفعال است. در ماجرای طوفان الاقصی، حرکت بی‌سابقه‌ای رخ داد و ضربه محکمی نه تنها به اسرائیل بلکه به استکبار جهانی و سیستم نظامی، دفاعی و امنیتی آنان بود، زیرا تمام‌قد در حمایت از این رژیم جعلی ایستاده بودند. همچنین، با توجه به شکستی که اسرائیل خورده در مقام انتقام برآمده است و هیچ رحم و مروتی ندارد و وحشیانه‌ترین کارها را انجام می‌دهد. بحث فلسطین فقط بحث اسلام و مسلمین نیست، بلکه بحثی انسانی است و هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند در برابر کشتار وحشیانه زنان و کودکان فلسطینی سکوت کند. به همین دلیل افرادی که مسلمان نیستند در برخی نقاط دنیا در برابر این جنایات دست به اعتراض زده‌اند.
 
 
 
انتهای پیام
captcha