جنگ غزه؛ شکست روایت‌های یکجانبه صهیونیست‌ها + صوت
کد خبر: 4179316
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
آبشناس بیان کرد:

جنگ غزه؛ شکست روایت‌های یکجانبه صهیونیست‌ها + صوت

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش مؤثر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیرون از سلطه رسانه‌ای غرب و صهیونیسم در ارائه روایت حقیقی از جنایات اسرائیل و نسل‌کشی مردم غزه گفت: رسانه‌های حامی مقاومت در حد مناسبی توانستند جنایتکاری صهیونیست‌ها را افشا کرده و این حجم وسیع بی‌سابقه از فضای ضد صهیونیستی را در سطح جهان از جمله در غرب، راه بیندازند.

عماد آبشناس، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه

عماد آبشناس، کارشناس مسائل منطقه و مدیرعامل خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت جنگ رسانه‌ای در تحولات اخیر فلسطین و شکسته شدن یکجانبه‌گرایی رسانه‌ای غرب و رژیم صهیونیستی در این قضایا گفت: امروزه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده‌اند. درحالی‌که غربی‌ها بسیار امیدوار بودند از رسانه‌های جدید به نفع خود استفاده کنند اما این رسانه‌ها درواقع به‌مثابه یک شمشیر دولبه عمل کرده و علیه خود غربی‌ها هم عمل کرده‌اند و این‌گونه نیست که غربی‌ها به طور یکطرفه از این رسانه‌ها بهره ببرند.

وی افزود: غربی‌ها تا پیش‌ازاین در زمینه رسانه‌های جمعی اقتدار و سلطه زیادی داشتند و حتی در موضوع رسانه‌های اجتماعی نیز با سانسورهای گسترده اعمال قدرت می‌کنند زیرا بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یا مستقیم وابسته به قدرت‌های جهانی هستند یا به طور غیر مستقیم تحت فشار آنها قرار دارند تا واقعیت‌های فلسطین و غزه و جنایات اسرائیل منتشر نشود.

فعال شدن محور مقاومت در حوزه رسانهای

آبشناس اظهار کرد: در این میان جوانان فلسطینی و مجموعه محور مقاومت در چند سال اخیر در عرصه رسانه‌ای و در سطح بین‌المللی فعال‌تر از قبل حاضر شده‌اند و برخی رسانه‌های کشورهای عربی نیز در این زمینه نقش‌آفرینی مؤثری داشته‌اند. همچنین جریان مقاومت نسبت به چند سال پیش در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار فعال شده و این در کنار کمک جوانان آزادیخواه در سراسر جهان اعم از مسیحی، یهودی و سایر افراد، واقعیت مسئله فلسطین را بیش از پیش در رسانه‌های اجتماعی و به تبع آن در افکار عمومی جهان زنده و متبلور کرد و این موجب شکسته شدن روایت‌های یکسویه دروغین امپراتوری رسانه‌های غربی و صهیونیستی شد و به تولد، رشد و شکوفایی روایت جدیدی از مسئله فلسطین و مقاومت مردم غزه انجامید.

آبشناس خسته شدن ملت‌های آزاده جهان از سلطه رسانه‌ای صهیونیسم را یکی از دلایل عمده مورد توجه قرار گرفتن این روایت جدید از داستان غم‌انگیز فلسطین و همسویی و همراهی این ملت‌ها با ملت فلسطین خواند و گفت: در حقیقت تنفر از سلطه صهیونیسم بر سیاست بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی زمینه مناسبی را برای پذیرش این روایت حقیقی از قضیه فلسطین و حمایت از مردم مظلوم فلسطین فراهم کرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: صهیونیست‌ها در عمل با کنترل سیاستمداران غربی منافع مردم این کشورها را به گروگان گرفته و این به یک مسئله بغرنج در غرب تبدیل شده و این سؤال جدی را در افکار عمومی ایجاد کرده که دولت‌های غربی نماینده منافع ما هستند یا تأمین‌کننده منافع اسرائیل؟ نمونه آشکار این مسئله تظاهرات گسترده چند سال پیش جمعیت 99 درصدی‌ها علیه جمعیت یک درصدی ثروتمندان و سرمایه‌داران وابسته به لابی‌های صهیونیستی در آمریکا تحت عنوان جنبش «وال‌استریت» بود.

اجماع ملتها علیه سلطه سیاسی، اقتصادی و رسانهای صهیونیستها

وی یادآور شد: امروز باید گفت یک اجماع جهانی در میان ملت‌ها علیه سلطه سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای صهیونیست‌ها شکل گرفته که خود را به خوبی در قالب برپایی راهپیمایی‌های بی‌سابقه و گسترده در غرب در حمایت از فلسطین نشان داده و این به بیشتر دیده شدن حقیقت مسئله اشغال فلسطین و نسل‌کشی اسرائیل کمک کرده است.

آبشناس ابراز کرد: مسئله دیگر این است که در دو سال اخیر و پس از شروع جنگ اوکراین، رسانه‌های صهیونیستی به‌شدت فضای کشورهای غربی را نسبت به روسیه مسموم کردند و به یکباره مردم با طولانی شدن جنگ متوجه شدند این رسانه‌ها آنها را تا به حال بازی داده‌اند و لذا بخش زیادی از مردم کشورهای غربی در قضایای غزه حاضر نشدند فریب اخبار جعلی رسانه‌های وابسته به صهیونیسم را بخورند.   

وی افزود: در حقیقت مردم غرب نارضایتی شدیدی از حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکا و کشورهای اروپایی از جنگ در اوکراین و عدم پذیرش هرگونه آتش‌بس یا صلح دیپلماتیک دارند و اکنون نیز می‌بینند آمریکا همین رویه را در خصوص جنگ غزه در پیش گرفته و مانع پایان جنگ و برقراری آتش‌بس می‌شود و در حمایت از رژیم صهیونیستی چهار قطعنامه شورای امنیت را وتو کرده است. 

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی اظهار کرد: مردم جهان نیز بالاخره به خاطر دریافت و شنیدن کم و بیش اخبار و اطلاعات خارج از جریان سلطه رسانه‌ای طرفدار اسرائیل و غرب، متوجه می‌شوند که آمریکایی‌ها در هر نقطه جهان دنبال جنگ هستند و جلوی مصوبات شورای امنیت را برای برقراری هرگونه آتش‌بس می‌گیرند و اینها سؤالات مهم و جدی در ذهن مردم غرب است که آنها را بیشتر از قبل نسبت به سیاستمداران خود دچار شک و بدینی می‌کند. زیرا این مردم می‌بینند صهیونیست‌ها رفتاری به مراتب بدتر از رفتار نازی‌ها با یهودی‌ها را در حق ملت فلسطین و مردم غزه انجام می‌دهند و صدایی از دولتمردان آنها در دفاع از حقوق بشر درنمی‌آید.

وی تأکید کرد: با کنار هم گذاشتن همه این مسائل می‌توان دریافت که یک جریان رسانه‌ای فعال و حق‌طلب در سطح جهانی به وجود آمده که سلطه رسانه‌ای غرب و صهیونیسم را قبول ندارد و با آن در حال مبارزه است و این کمک بسیار مهمی به روشن شدن بسیاری از مسائل و حقایق در زمینه تحولات فلسطین شده که سابق براین جریان مسلط رسانه‌ای سعی در پنهان و سانسور کردن آن داشت.  

ضرورت در دستور کار قرار دادن هجوم رسانهای از سوی محور مقاومت

آبشناس با بیان اینکه این درس بزرگی برای جبهه مقاومت در زمینه جدی گرفتن حوزه رسانه‌ای در کنار مقاومت نظامی و سیاسی است، گفت: من سال‌ها است این بحث را مطرح می‌کنم که جنگ اصلی جنگ رسانه‌ای و روانی است و دیگر جنگ نظامی و سخت، جنگ اصلی نیست. صهیونیست‌ها سال‌های سال بر روی این بعد جنگ کار کرده‌اند تا ذهن مردم جهان را از واقعیت قضیه فلسطین منحرف کرده و خود را طرف مظلوم و محق جلوه داده و جنایات خود را مشروع نشان دهند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: اخیرا نیز نتانیاهو بر اساس همین رویکرد اظهار کرد این یک جنگ میان جهان متمدن و جهان وحشی است تا این پیام را بدهد که مسلمانان وحشی و غیر متمدن هستند و از این طریق کشتار و نسل‌کشی مردم غزه را توجیه کند. صهیونیست‌ها سال‌ها است که با همین فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در غرب انجام می‌دهند و کشتار مسلمانان در سراسر جهان، ازجمله فلسطین، را آن‌چنان عادی‌سازی کرده که مردم جهان احساس نکنند این کشته‌ها انسان هستند. این به دلیل آن بود که آنها ابتدا با جنگ رسانه‌ای و روانی افکار عمومی را به نفع اهداف خود دستکاری کرده و بعد به راحتی جنگ و کشتار علیه مسلمانان راه انداختند.

وی اظهار کرد: الان هم صهیونیست‌ها به دنبال توجیه و عادی‌سازی نسل‌کشی بی‌سابقه مردم غزه با همین سیاست هستند و ما باید در بحث مبارزه رسانه‌ای فعالانه‌تر عمل کرده و تنها به مقاومت رسانه‌ای بسنده نکنیم و راهبرد هجوم رسانه‌ای و تبیین واقعیت‌ها را در دستور کار قرار دهیم و تنها در حالت دفاع، مقاومت و ایستادگی در مقابل غربی‌ها و صهیونیست‌ها قرار نگیریم که خوشبختانه در جنگ اخیر مقاومت فلسطین و رسانه‌های حامی مقاومت با همین امکانات محدود در حد مناسبی توانستند جنایتکاری صهیونیست‌ها را افشا و تبیین کرده و این حجم از فضای ضد صهیونیستی را در سطح جهان راه بیندازند.

آبشناس در پایان بیان کرد: حال اگر این پدیده تبدیل به یک تحرک منظم، مستمر، سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده باشد، قطعا این فضای دروغین رسانه‌ای شکل گرفته از سوی صهیونیست‌ها، کاملا بی‌اعتبار و شکسته خواهد شد و روایت مسلط جهانی، همان روایت حقیقی مظلومیت ملت فلسطین و جنایتکار و کودک‌کش بودن اسرائیل خواهد شد.                    

 

گفتوگو از مهدی مخبری

 

انتهای پیام
captcha