کوچ اجباری ساکنان نوار غزه متوقف شود
کد خبر: 4178920
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
نماینده اردن در سازمان ملل:

کوچ اجباری ساکنان نوار غزه متوقف شود

نماینده دائم اردن در سازمان ملل تصریح کرد که کمک‌رسانی‌ها به همه نیازمندان در نوار غزه باید تضمین و کوچ اجباری ساکنان در نوار غزه نیز باید متوقف شود.

نشست سازمان ملل

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی،  محمود ضیف الله الحمود، نماینده دائم اردن در سازمان ملل در سخنرانی خود به عنوان نماینده گروه عرب در شورای امنیت، خواستار آتش‌بس فوری و ثبات بشردوستانه‌ای شد که منجر به توقف درگیری‌ها در نوار غزه شود.

الحمود همچنین خواستار حفاظت از تمامی تأسیسات غیرنظامی برای اهداف بشردوستانه، از جمله بیمارستان‌ها و عبادتگاه‌ها در جنگ غزه شد.

نماینده دائم اردن در سازمان ملل متحد تأکید کرد که کمک‌رسانی‌ها به همه نیازمندان در نوار غزه باید تضمین و کوچ اجباری ساکنان در نوار غزه نیز باید متوقف شود.

وی ادامه داد: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تلاش کند تا اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا از تعلل در رساندن کمک‌ها به غزه فوراً دست بردارد.

وی خاطرنشان کرد: مصر با وجود موانع اسرائیل از هیچ تلاشی برای اجرای سریع کمک‌ها دریغ نکرده است.

نماینده اردنی در سازمان ملل با بیان اینکه تا زمانی که طرف‌هایی جنایات اسرائیل را توجیه کنند، کشتار در نوار غزه متوقف نخواهد شد و هشدار داد که ادامه جنگ در نوار غزه تهدیدی برای گسترش دامنه آن است.

فیلیپ لازارینی، کمیسر آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک(آنروا) نیز با حضور در این نشست گفت: بمباران بی‌پایان اسرائیل در نوار غزه تکان‌دهنده و سطح تخریب بی‌سابقه است و اینکه رنج انسانی که غزه شاهد آن است برای هیچکس قابل تحمل نیست.

وی افزود: نیمی از جمعیت غزه در عرض سه هفته از شمال نوار غزه به جنوب آن رانده شده‌اند و جنوب غزه نیز از بمباران مصون نیست، زیرا در نتیجه این حملات تعداد زیادی کشته شده‌اند که نشان می‌دهد مکان امنی در غزه وجود ندارد و غیرنظامیان در شمال از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیل هم اخطارهای تخلیه دریافت می‌کنند.

لازارینی با اشاره به اینکه بسیاری از ساکنان غزه در شرایط فعلی معلول، مجروح و بیمار هستند و قادر به حرکت نیستند، تأکید کرد که آنچه در حال وقوع است و هنوز تداوم دارد فشار برای کوچ اجباری ساکنان غزه است.

وی توضیح داد که بیش از 670000 آواره در حال حاضر در مدارس و ساختمان‌های سازمان ملل متحد به سر می‌برند که مملو از جمعیت شده‌اند، آن‌ها در شرایط غیر بهداشتی زندگی می‌کنند، به غذا و آب کافی دسترسی ندارند و روی زمین بدون سقف می‌خوابند و این گرسنگی و ناامیدی در حال تبدیل شدن به خشم از... جامعه بین المللی است.

لازارینی اظهار کرد که تقریباً 70 درصد از قربانیان کودکان هستند و این را نمی‌توان صرفاً خسارات جانبی در نظر گرفت و مساجد، کلیساها و تأسیسات آنروا که آوارگان در جستجوی سرپناه بودند، از بمباران مصون نیستند و بسیاری از آنها در حین جستجوی سرپناه و پناهگاه در مناطق حفاظت شده توسط قوانین بشردوستانه بین‌المللی، کشته یا مجروح شدند.

وی گفت: محاصره فعلی که بر نوار غزه تحمیل شده است مجازات دسته جمعی است، به این معنی که خدمات اولیه در حال فروپاشی است، داروها، آب، مواد غذایی و سوخت تمام شده و خیابان‌های غزه اکنون پر از فاضلاب است که نشان دهنده معضلی جدی و تهدیدکننده سلامتی در آینده نزدیک است. علاوه بر این قطع ارتباطات، شرایط را بحرانی‌تره کرده یعنی مردم غزه نمی‌توانند با عزیزان خود در داخل و خارج از غزه ارتباط برقرار کنند که آن‌ها بدانند زنده هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه شب(بامداد امروز، 9 آبان) به درخواست امارات متحده عربی تشکیل جلسه اضطراری داد تا درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبنی بر آتش‌بس و ورود کمک‌ها به نوار غزه رأی‌گیری کند.

پیش‌نویس قطعنامه توسط 10 عضو منتخب فعلی شورای امنیت ارائه شده است.

انتهای پیام
captcha