توان موشکی هر شناور را تا سه برابر افزایش می‌دهیم
کد خبر: 4178344
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
دریادار ایرانی:

توان موشکی هر شناور را تا سه برابر افزایش می‌دهیم

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش با اشاره به اینکه بالاترین فناوری‌ها در دریا وجود دارد و طبق طبقه‌بندی جهانی زیردریایی و ناوشکن‌ها سرآمد در این حوزه هستند، از افزایش سه برابر توان موشکی هر شناور خبر داد.

امیردریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش، امروز، 6 آبان در جریان سفر دو روزه خود به اراک، در جمع دانشگاهیان استان حضور یافت، ضرورت توسعه دانشگاه‌های در تراز انقلاب اسلامی را متذکر شد و با بیان اینکه رشد دانشگاه‌ها در راستای پیشرفت و تحقق ارزش‌های انقلابی اتفاق بزرگی است، به رشادت نیروی دریایی در ماه‌های ابتدایی جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: نیروی دریایی در مدت زمان 67 روز موفق شد تا نیروهای بعثی را از دریا بیرون کند و از آن روز به بعد هیچ حضوری از آنان در دریا گزارش نشده است.  

وی ادامه داد: پس از گذشت ۶۷ روز، به منظور مدیریت اقتصاد جنگ دنبال کردن و اسکورت نفتکش‌ها در دستور کار قرار گرفت و بیش از 10 هزار نفتکش محافظت شد و با عنایت خدا و تلاش نیروی دریایی تا امروز هیچ‌گاه غافلگیر نشدیم. همه می‌دانیم که محدوده شمال خلیج فارس درگیر جنگ بود و جهت حفاظت از این منطقه نیروهای گشتی در نظر گرفته شد و محافظت از کشتی‌ها از طریق تنگه‌ هرمز صورت می‌گرفت.

امیر ایرانی با اشاره به حوزه‌های اقتداری در بخش‌های مختلف، به حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش در تمام دریاهای بزرگ استناد کرد و در تشریح این مهم گفت: در 2 سال گذشته سفری از بندرعباس به سن‌پطرزبورگ در دستور کار قرار گرفت و برای انجام این مأموریت نگرانی وجود نداشت، نیروی دریایی حضور در اقیانوس آرام که هیچ ساحل قابل اتکایی را مدنظر داشت و این امر قدری نگران‌کننده بود و باید تمام ملاحظات و ملزومات در نظر گرفته می‌شد.

راه‌اندازی اولین بیمارستان دریایی

وی در تکمیل توضیحات خود بیان کرد: برای انجام این سفر قریب به 11 ماه کار علمی انجام و وضعیت اقیانوس به صورت کامل و دقیق بررسی و پیش‌بینی شد. برای انجام مأموریت طراحی نرم‌افزار هواشناسی و نرم‌افزار توزین وزن برای مقابله با موج‌های لحاظ شد و از این مهم می‌توان به‌عنوان دستاورد مهم مطالعات علمی قبل از سفر یاد کرد. همچنین اولین بیمارستان هشت تخت‌خوابه دریایی و اولین پایگاه خون دریایی همراه با بانک خون کامل در پایگاه شناوری راه‌اندازی شد در طول مسافت 65 هزار کیلومتری سه جراحی انجام و هیچ‌گونه قطعی ارتباط در طول 8 ماه نداشتیم. در این سفر هیچ نیازی به درمان خارج از ناو پیدا نکردیم.

امیر ایرانی در تشریح ابعاد این سفر بیان کرد: در مرحله اول و دوم به بنادر بمبئی و جاکارتا وارد شده و مورد استقبال فرماندهان نیروی دریایی آنان استقبال قرار گرفتیم. در این سفر سه طوفان سهمگین در اقیانوس آرام پیش‌بینی شده بود که مدیریت شد و با وجود ابهامات دشمن اولین رزمایش سواحل جنوبی در اقیانوس انجام شد. پس از گذشت حدود سه ماه به بندر ریودوژانیرو برزیل رسیدیم و با وجود اینکه اجرای دو ویژه‌برنامه برنامه‌ریزی شده بود، اما به درخواست مقامات این کشور اقامت به یک هفته افزایش یافت که این حضور دستاوردهای ارزشمندی برای نظام به ارمغان آورد. در این سفر با طوفان بسیار سهمگین در اقیانوس نیز مواجه شدیم. ناوشکن «دنا» برای قوس 28 درجه طراحی شده بود در صورتیکه این طوفان موج قوسی 48 درجه را برای این ناوشکن ایجاد کرد و با عنایت خدا سربلند شدیم. در نهایت این سفر با پیمودن 65 هزار کیلومتر به دور زمین با موفقیت و سربلندی کامل به پایان رسید. پس از اتمام سفر و بازگشت سعی شد که به خانواده همرزمان کامل رسیدگی شود.

ثبت سه فرماندهی در اقیانوس آرام و اطلس

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ثبت سه فرماندهی به نام جمهوری اسلامی در اقیانوس‌های آرام و اطلس، ابراز امیدواری کرد بتوان یک فرماندهی نیز در دریای مدیترانه ثبت شود. امید است تجهیزات یکی از این فرماندهی‌ها از سوی صنایع استان مرکزی تأمین شود.

وی همچنین به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: «منافع دریا برای همه است، امکانات این دریای پربرکت متعلق به این ملت است» و «دریانوردی‌های طولانی نعمت خوبی برای نیروی دریایی است، حضور مستقل و مقتدر در دریاهای آزاد دنیا امتیاز بزرگی است که نباید از آن دست بردارید» استناد کرد و افزود: بالاترین فناوری‌ها در دریا وجود دارد و براساس طبقه‌بندی جهانی زیردریایی‌ها و ناوشکن‌ها سرآمد هستند. تمام ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد مرهون زحمات دانشمندان، اساتید دانشگاه، جوانان، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت و صنایع دفاعی است.

دریادار ایرانی در پاسخ به پرسش برخی از مردم و وحشت آنان از انجام چنین مأموریت مهمی، اظهار کرد: برخی از مردم نسبت به انجام این مأموریت و پشت سر گذاردن طوفان‌های سهمگین ابهام دارند. بارها گفتند که فقط ابرقدرت‌ها توان انجام چنین سفرهایی را دارند، اما با قدرت اعلام می‌کنم که ابرقدرت‌ها با چنین تجهیزاتی توان انجام چنین مأموریت‌هایی را ندارند.

ایران پدافند قوی به نام مردم دارد

وی به سؤال یکی از دانشجویان که در مورد افزایش قوای تهاجمی پرسید، اینگونه پاسخ داد: این توان، یک پدافندست و ایران پدافندی قوی به نام مردم دارد. از توسعه تجهیزات در کنار تمام ظرفیت‌ها غافل نبوده و افزایش توان موشکی به سه برابر وضعیت موجود روی هر شناور در دستور کارست. نیروی دریایی از ظرفیت تمام دریاها استفاده خواهد کرد.

ایرانی ضرورت ورود دانشگاه‌ها در حوزه دریا به منظور استفاده از همه منافع موجود در این بخش را متذکر شد و افزود: به دلیل عقب ماندن در صنعت دریایی توان صید در عمق بیش از 200 متر را نداریم، در حالیکه منابع غذایی بالایی در این محدوده وجود دارد و هنوز موفق به استفاده از این ظرفیت نشدیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به حضور در قطب جنوب نیز اشاره کرد و ادامه داد: تحقیقات علمی برای حضور در این منطقه آغاز شده است؛ چراکه اطلاعات کافی از این منطقه نداریم و باید از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره‌مند شد تا بتوان پایگاه خود را به شکل علمی در این محدوده ایجاد کرد.

دریادار ایرانی در پایان به توافق با آذربایجان نیز اشاره و اظهار کرد: دریای خزر، دریای صلح و دوستی و آذربایجان همسایه است و قرابت بسیاری با ما دارد. با درگیری بین دو کشور موافق نیستیم. بیشترین سهم را در خزر داشته و از سوی دیگر توانمندی بالایی نیز داریم. امیدست ناوشکن «دیلمان» در خزر فعال و اولین رزمایش با آن برگزار شود. امیدواریم ناو بانوان نیز به زودی راه‌اندازی شود.

این مقام مسئول در پایان به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه اراک اشاره و اضافه کرد: ظرفیتی که در این دانشگاه ایجاد شده می‌تواند در صنایع دفاعی به ویژه در حوزه دریا مؤثر واقع شود. امید است شناوری به نام یکی از مفاخر این استان تولید شود.

یادآور می‌شود، در این نشست تفاهم‌نامه‌ای بین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه اراک منعقد شد.

انتهای پیام
captcha