صدرالقراء رضوی کیست
کد خبر: 4177829
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰

صدرالقراء رضوی کیست

روزنامه شهرآرا در صفحه شخص اول، گزارشی از پیشکسوت قرآنی کشورمان منتشر کرده و در آن گوشه‌هایی از یک عمر فعالیت این چهره شناخته‌ شده را بازتاب داده است.

صدرالقراء رضوی

به گزارش ایکنا، روزنامه شهرآرا در صفحه «اول شخص» امروز سوم آبان‌ماه و با قلم «امید حسینی‌نژاد»، قاری و روزنامه‌نگار حوزه قرآن به معرفی «سیدمرتضی سادات‌فاطمی» یکی از پیشکسوت‌های قرآنی کشورمان پرداخته است. متن این گزارش در ادامه آمده است؛

«امروز جناب آقای فاطمی با تلاوتی که می‌کنند، با توجه به این ورقه‌هایی که دست‌تان هست، آیات هر چه بیشتر دلنشین و جایگزین در روح می‌شود. آقایانی که تشریف خواهند داشت، من خواهش می‌کنم همه آقایان باشند، حتی یک نفر اگر ممکن است نرود، این توصیه ماست همیشه.» 

این سخنان امام جماعت جوان مسجد امام حسن مجتبی(ع) در پایان یکی از سخنرانی‌هایش در ماه رمضان سال 1353 خورشیدی است. روزهای آخر تابستان آن سال، امام جماعت مسجد کوچک امام حسن مجتبی(ع) در انتهای بازار سرشور مشهد با شروع ماه رمضان برنامه جدیدی برای مسجد طرح‌ریزی می‌کند. «آسید علی‌آقا» بنا دارد تا هر روز در ماه مبارک رمضان بعد از نماز ظهر و عصر، قرآن به دست پشت تریبون بایستد و با موضوع «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به سخنرانی بپردازد. 

سبک و سیاق این سخنرانی در زمان خود جدید بود. او پس از پایان سخنرانی از قاری قرآن درخواست می‌کرد تا آیاتی را که همان روز به شرح و تبیین آن پرداخته است، تلاوت کند و مردم از آوای خوش کلام الهی بهره ببرند.

سیدمرتضی سادات فاطمی که آن زمان 25 سال بیشتر نداشت یکی از قاریان این محفل پرشور بود. آیت‌ا... خامنه‌ای از او خواسته بود تا روزهای مختلفی در این جلسه شرکت کند و به تلاوت قرآن بپردازد.

استاد سیدمرتضی سادات‌فاطمی در سال 1328 خورشیدی در شهر مشهد متولد شد. به گفته خودش پدر و پدرش‌بزرگش با قرآن مأنوس بودند. همچنین دایی‌اش مرحوم حسن امینی از استادان قدیمی قرآن کریم بود. از هفت سالگی در مکتب‌خانه‌ای قدیمی مشغول به فراگیری قرآن شد. از همان زمان هم در جلسه قرآنی که در منزل پدربزرگش زیر نظر استاد و خطاط بزرگ آستان قدس رضوی، محمدحسن رضوان برگزار می‌شد، حضور پیدا می‌کرد. به گفته استاد فاطمی آن زمان هنوز مردم با تلاوت‌های قاریان مصری آشنا نبودند و در آن زمان کم‌کم تلاوت عبدالباسط به مشهد آمد و ایشان نیز به تقلید از این استاد بزرگ مصر به تلاوت می‌پرداخت. او در مسیر رشد تلاوت قرآن به سرعت پیش می‌رفت.

او سال‌ها از محضر استادان برجسته تلاوت قرآن مشهد بهره می‌برد و در جلسات متعددی شرکت می‌کرد. فاطمی در خاطراتش درباره استادانش چنین یاد کرده است: «یکی از استادانم آقا سیدجعفر طباطبایی خدابیامرز است که از لحاظ اصول فنی قرائت، در سطح بالایی قرار داشت و باب آشنایی بنده با رهبر معظم انقلاب را باز کرد. همچنین آقایان رضوان، امینی، حافظیان، توسلی، افشار، امجدی، طباطبایی، مرحوم مختاری که صدای بسیار زیبایی داشتند و مرحوم شجریان از کسانی بودند که مدت‌ها پای درس آنها تلمذ کردم.»

سیدمرتضی فاطمی در زمان رژیم طاغوت در هیچ یک از مسابقات قرآن فرمایشی آن دوره شرکت نکرد. او پس از پیروزی انقلاب در مسابقاتی که اداره اوقاف و امور خیریه کشور برگزار می‌کرد شرکت می‌کرد و در سال 62 خورشیدی در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست را کسب کرد.

رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهایشان با قاریان قرآن هنگامی که از نقش مسجد در توسعه فعالیت‌های قرآنی یاد می‌کردند اشاره‌ای به فعالیت‌های قرآنی خود در مسجد کرامت و امام حسن مجتبی(ع) داشتند. ایشان در اثنای سخنان خود از استاد فاطمی به عنوان یکی از بهترین قراء کشور یاد کردند و فرمودند: «جوان‌های ما باید وارد عرصه قرآن‌خوانی، به‌خصوص حفظ قرآن بشوند که ما خب حافظ [قرآن] زیاد لازم داریم. من چند سال پیش هم عرض کردم. تلاش‌هایی هم شده منتها هنوز تا آنجا خیلی فاصله داریم. اگر بخواهید آن ۱۰ میلیون را تأمین بکنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند. نوجوان که وارد شد حفظ آسان می‌شود. راهش هم این است که در مساجد این کار اتفاق بیفتد. هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود. مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری داشته باشند. اساتیدشان اینها را با هم آشنا کنند. اینها بروند پیش آنها. ما در مشهد داشتیم این کار را، هم در مسجد کرامت، هم در مسجد امام حسن مجتبی(ع). خدا انشاءا... رحمت کند مرحوم آقای مختاری، قاری بسیار خوب مشهد را و همچنین جناب آقامرتضای فاطمی که جزو بهترین‌های مشهد [بود] و هنوز هم ایشان الحمداللّه جزو بهترین قراء کشور محسوب می‌شود؛ این دو نفر را من دعوت کرده بودم، خواسته بودم، آنجا سال‌ها در مسجد کرامت این جلسه را اداره می‌کردند؛ در مسجد امام حسن(ع)هم که ما بودیم، این دو مسجدی که بنده رفت‌وآمد داشتم، اینها می‌آمدند تلاوت می‌کردند.»

استاد مرتضی سادات‌فاطمی در سال 1390 موفق به کسب نشان فرهنگ و هنر از رئیس جمهور وقت شد. نشان فرهنگ و هنر از نشان‌های افتخار در ایران است که رئیس جمهور ایران اهدا می‌کند. بر اساس ماده ۱۷ آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی، نشان «فرهنگ و هنر» به کسانی اعطا می‌شود که فکر، ذوق و احساس خود را در راه بیان مفاهیم ارزشمند اسلامی انسانی و اشاعه فرهنگ صرف می‌کنند. او همچنین در سال 1400 مفتخر به دریافت نشان خادم برگزیده فرهنگ رضوی شد.

سیدمرتضی سادات فاطمی از سال 1362 تا به امروز مدیریت جلسه قرآن دارالحفاظ مسجد گوهرشاد را برعهده دارد. با وجود گذشت سال‌های متمادی این جلسه در حرم حضرت رضا(ع) برپاست و علاقه‌مندان به تلاوت قرآن کریم در این جلسه حضور پیدا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha