فشار دانشگاهیان به سازمان ملل برای توقف جنگ در غزه مؤثر خواهد بود
کد خبر: 4177749
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
حجت‌الاسلام مصطفی‌پور: 

فشار دانشگاهیان به سازمان ملل برای توقف جنگ در غزه مؤثر خواهد بود

استاد دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاهیانی که نفوذ بین‌المللی دارند باید با تحت فشار قرار دادن نهادهای بین‌المللی برای متوقف کردن جنگ و محکوم کردن اسرائیل و حمایت از فلسطینیان فعالیت‌های بیشتری انجام دهند.

حجت‌الاسلام مصطفی‌پور

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مصطفی‌پور، استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره نقش نخبگان و دانشگاهیان در قبال آرمان فلسطین و مخصوصاً مصائب مردم غزه پرداخت و اظهار کرد: مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی، از جمله موضوعاتی هستند که می‌توان آنها را از جهات مختلف از جمله تاریخی و چگونگی اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست‌ها و همچنین تحولاتی که در طول شکل‌گیری این رژیم ایجاد شده و انگیزه‌های تشکیل آن مورد بررسی قرار داد. کار دیگری که دانشگاهیان علاوه بر جنبه تاریخی می‌‌توانند بر روی آن تمرکز کنند از بُعد روابط بین‌المللی است. در این زمینه دانشگاهیان باید بررسی کنند که آیا صهیونیسم می‌توانست در این منطقه ایجاد شود یا خیر؟ از جنبه حقوق بین‌الملل هم می‌توان ابعاد این مسئله را بررسی کرد.

بررسی ریشه‌های تاریخی تشکیل رژیم صهیونیستی

وی افزود: جنبه دیگر حقوق بشری و جنبه دیگر هم مذهبی است که دانشگاهیان از لحاظ علمی می‌توانند به این عرصه ورود کرده و بررسی کنند که اساسا صهیونیست‌ها با چه نگاه مذهبی وارد این منطقه شده و آنجا را به عنوان کشور برای خودشان انتخاب کردند؟ در این راستا می‌توان کتاب‌های مقدس آنها را هم بررسی کرد. حتی از نگاه اسلامی هم می‌توان تشکیل این کشور را مورد بررسی قرار داد. بنابراین چنین مسئله‌ای از ابعاد مختلف مخصوصا از جانب دانشگاهیان، جای بررسی دارد. 
 
وی درباره بررسی دینی و قرآنی تشکیل رژیم صهیونیستی گفت: قرآن کریم دو گروه را به عنوان دشمنان سرسخت مسلمانان معرفی می‌کند. در آیه 82 سوره مبارکه مائده آمده است: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ؛ هر آینه دشمن‌ترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان را خواهی یافت، و با محبت‌تر از همه کس به اهل ایمان آنان را که گویند؛ ما نصرانی هستیم. این (دوستی نصاری نسبت به مسلمین) بدین سبب است که برخی از آنها دانشمند و پارسا هستند و تکبر و گردنکشی (بر حکم خدا) نمی‌کنند» در این آیه یهودیان و مشرکان با عنوان دشمنان سرسخت مسلمانان معرفی شده‌اند چون تمام تلاش‌های آنها، مبارزه با اسلام است. یکی از مواردی که حضرت امام خمینی(ره) و بسیاری از بزرگان گفته‌اند این است که رژیم صهیونیستی به مثابه یک غده سرطانی است که در خاورمیانه به وجود آمده است و همانگونه که می‌دانیم ماهیت سرطان این است که اگر در جایی ایجاد شود رشد کرده و آنچه در اطرافش وجود دارد را از بین می‌برد بنابراین هدف از آمدن صهیونیست‌ها به منطقه خاورمیانه نیز این است که می‌خواهند کشورهای اسلامی را نابود کنند. این موارد هم از جمله وظایف مهمی است که دانشگاهیان باید آن را تبیین کنند.

تحریم جهانی رژیم صهیونیستی

استاد دانشگاه خوارزمی گفت: اگر بخواهیم نقش مهم دانشگاهیان را در این رابطه تبیین کنیم این نقش در دو بُعد است؛ بُعد اول در عرصه عملی است که در این راستا در گفتار خود و با شرکت در راهپیمایی‌ها و تجمعات، انزجار خود را از رژیم صهیونیستی و حمایت خود را از فلسطینیان و ساکنان غزه اعلام کنند. بُعد دیگر فعالیت دانشگاهیان، بُعد علمی است. مخصوصا دانشگاهیانی که نفوذ بین‌المللی دارند باید با تحت فشار قرار دادن نهادهای بین‌المللی برای متوقف کردن جنگ و محکوم کردن اسرائیل و حمایت از فلسطینیان فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهند. سازمان ملل متحد باید از ابعاد سیاسی و حقوق بشری مورد فشار قرار گیرد تا اقداماتی در این راستا انجام دهد. 
 
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد جلوی قدرت اسرائیل گرفته شود باید قدرت‌های جهانی آن را تحریم کنند اما چون متأسفانه صهیونیست‌ها در همه کشورهای قدرتمند جهان نفوذ اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی دارند بنابراین تاکنون برخورد جدی با آن صورت نگرفته است. یکی دیگر از مسائل بسیار مهم این است که صهیونیست‌ها به راحتی دروغ می‌گویند و تحریف می‌کنند و قرآن کریم هم یکی از خصوصیات یهودیان نژادپرست را تحریف حقایق معرفی کرده است بنابراین دانشگاهیان باید در عرصه جهاد تبیین ورود کرده و برنامه‌های صهیونیست‌ها و دفاع عقلی فلسطینیان را مورد توجه قرار دهند. 

تبیین ددمنشی رژیم اسرائیل

مصطفی‌پور گفت: دانشگاهیان باید در عرصه علمی، چگونگی پیدایش صهیونیسم و ماهیت ظالمانه آنها را به خوبی تبیین کنند. آنها قبلا در سرزمین فلسطین حضور نداشتند اما بعد از جنگ جهانی دوم به اینجا آمدند و بخشی از زمین‌های فلسطینیان را به بهانه‌های مختلف خریدند و بعدا شروع به شهرک‌سازی کردند و برای خودشان هویتی ایجاد کرده و سپس به دنبال ایجاد مشروعیت در مجامع بین‌المللی رفتند. در این راستا دانشگاهیان و نخبگان باید تبیین کنند که اینها مشروعیت ندارند چون این سرزمین متعلق به آنها نبوده است. از سوی دیگر اگر واقعا مردم فلسطین زمین‌های خودشان را فروختند به دلیل ناآگاهی آنان بود و اساساً نمی‌دانستند که صهیونیست‌‌ها چه اهدافی را تعقیب می‌کنند در حالی‌که اگر از نیت آنان آگاه بودند حاضر نمی‌شدند زمین‌های خود را بفروشند.
 
وی بیان کرد: یکی دیگر از کارهایی که نخبگان و دانشگاهیان باید انجام دهند دعوت کشورهای اسلامی به اتحاد است همانگونه که حضرت امام خمینی(ره) بارها تأکید کردند که اگر کشورهای اسلامی با هم متحد شوند تبدیل به سیلی خواهند شد که باعث می‌شوند آثاری از رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه باقی نماند و آنها را ریشه‌کن خواهند کرد. باید ماهیت ددمنشی و کودک‌کشی اسرائیل را در جریان جنگ اخیر غزه به میزان بیشتری روشن کنیم چون اسرائیل رژیمی است که به بیمارستانی که تحت پوشش هلال احمر است و از منظر نظام بین‌الملل دارای مصونیت است هم حمله می‌کند. این هم نوعی از جهاد تبیین از سوی نخبگان می‌تواند انجام شود. 
 
گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام
captcha