شورای توسعه فرهنگ قرآنی واگذار نشده است
کد خبر: 4177395
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
علیرضا معاف:

شورای توسعه فرهنگ قرآنی واگذار نشده است

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به تشتت صورت گرفته در موضوع انتقال دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات، گفت: این شورا واگذار نشده است.

عمل قرآنی مردم ایران در قبال فلسطین؛ شورای توسعه فرهنگ قرآنی واگذار نشده است

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه صف اول شبکه خبر شامگاه دوشنبه اول آبان‌ماه با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور بررسی فعالیت‌های این معاونت به روی آنتن این شبکه تلویزیونی رفت.

علیرضا معاف در ابتدای صحبت‌های خود در این برنامه با اشاره به اینکه وزارت ارشاد تنها وزارتخانه دولت است که پسوند اسلامی دارد، گفت: این پسوند تشریفاتی نیست بلکه به نظر ما حقیقی و علی‌العرض است و اگر قرار است این پسوند محقق شود، باید اولویت و محوریت و مرکزیت کارهای فرهنگی کشور مسئله تبلیغ، ترویج و توسعه فرهنگ قرآن و عترت باشد.

وی افزود: معاونت قرآن و عترت در یک دامنه رشدی در مجموعه دولت و وزارت ارشاد بالا آمد و در حال حاضر هماهنگ‌کننده همه ارکان دولت که می‌خواهند کار قرآنی انجام دهند، همین معاونت است. ما در دولت باید توسعه فرهنگ قرآن را جدی بگیریم، آن هم قرآنی که همگان در همه ارکان به آن عمل کنند.

عملکرد قرآنی در قبال فلسطین

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی در موضوع فلسطین و غزه به قرآن عمل می‌کند و کار قرآنی انجام می‌دهد، تصریح کرد: این یعنی دولت قرآنی است، حالا قرآن باید در همه شئون از سیاست خارجی تا اقتصاد و فرهنگ و ... پیاده شود و به صحنه عملیات و اجرا بیاید.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به لایه‌هایی از قرآن که این معاونت به دنبال تحقق آن است، اشاره و اظهار کرد: ساختار وزارت ارشاد و معاونت قرآن و عترت در یک لایه به دنبال تحقق دولت قرآنی، در یک لایه به دنبال فرهنگ اسلامی و قرآنی در خود وزارتخانه و معاونت‌های تخصصی و در لایه دیگر هم پرداختن به مسائل قرآنی و تمشیت فعالیت‌ها در حوزه تلاوت، حفظ، مسابقات، نمایشگاه و ... است. 

قرآن، مسئله اول وزارت ارشاد

معاف با تأکید بر اینکه امروز در وزارت ارشاد مسئله قرآن، مسئله اول است، بیان کرد: قرآن اولویت وزارت ارشاد است، وزیر محترم ارشاد بارها این را گفته است و این باید در ساختار و بودجه خود را نشان دهد. ما در حال حاضر یک طراحی انجام داده‌ایم که بر اساس آن سلسله نشست‌ها و مجموعه برنامه‌هایی ذیل عنوان حکمرانی قرآنی اجرا کرده‌ایم. ما معتقد هستیم حکمرانی غیر از حکومت کردن است، حکمرانی، همراهی کردن مردم با حکومت هم هست. اگر قرار است در لایه نظریه‌پردازی و در لایه پردازش‌های عملیاتی و نگاشت نهادی هر دستگاهی وظیفه‌ای داشته باشد، اینجا و در حکمرانی قرآنی باید تعیین تکلیف شود. وزارت ارشاد می‌خواهد دولت قرآنی و حکمرانی قرآنی را تبدیل به گفتمان کند. 

وی در بخش دیگری از این برنامه و در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه هفتم توسعه و نسبت آن با قرآن کریم، گفت: برای بیان میزان تحقق برنامه‌های قبل از برنامه اول تا ششم اعداد مختلفی گفته شده است، عدد تحقق 30 درصدی، 20 درصدی و حتی 10 درصدی هم شنیده شده است، آنچه مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده کمتر از 30 درصد است. این عدد در حوزه فرهنگ زیر 20 درصد و در حوزه قرآن حدود 10 درصد است. بنابراین میزان تحقق سند یک مسئله است، ما که برنامه هفتم را در دولت و مجلس می‌نگاریم، باید نگاه کنیم چرا میزان تحقق برنامه‌های قبلی پایین بوده است. برنامه را برای دکور و بودجه نمی‌نویسیم بلکه برای اجرا می‌نویسیم. 

به گزارش ایکنا معاف در ادامه با تأکید بر اینکه دغدغه ما در دولت آیت‌الله رئیسی، نوشتن برنامه برای اجرا هست، گفت: ما به دنبال برنامه‌ای هستیم که قرار است هر سال یک پنجم پیشرفت قابل ارزیابی داشته باشد. این در حالی است که برنامه‌‎های قبلی اجرا نشده و هنوز 10 درصد از مطالبه مقام معظم رهبری در موضوع حفظ قرآن هم محقق نشده است. نظام آموزش و پرورش ما که 16 میلیون دانش‌آموز دارد، باید بخشی از این بار را به دوش بکشد. ما در ارشاد دو هزار و 500 مؤسسه قرآنی مجوزدار داریم، اینها در زمینه تحقق همین هدف فعالیت می‌کنند.

برنامه‌های توسعه باید قرآن‌بنیان باشد

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یک نکته مهم این است که برنامه پنج ساله توسعه باید قرآن‌بنیان نوشته شود. ما مخالف برخورد سکولار با قرآن هستیم، نگاه جمهوری اسلامی به قرآن این نبوده و نیست. نسبت نظام و قرآن مثل نسبت پدر و فرزندی است و نظام ما مانند فرزند قرآن است. نگاهی که رهبر معظم انقلاب به قرآن دارند مضیق قرآن به برخی بندها نیست. بخشی از اینها در فرایندهای مجلس تکمیل می‌شود و بخشی هم تکمیل شده است، الان در احکام دائمی ماده 37 بند خوبی داریم که بر اساس آن همه دستگاه‌ها موظف به توسعه فرهنگ قرآنی ذیل اهداف منشور هستند. نکته‌ای که الان در مورد آن با مجلس در گفت‌وگو هستیم بحث یک درصد بودجه نهادها و مجموعه‌ها به امور فرهنگی است که در قانون بودجه هم آمده است. این موضوع که به بند 9 تبصره «ه» معروف شده است، عدد قابل توجهی می‌شود، بر همین اساس دستگاه‌ها موظف هستند یک درصد بودجه را به حوزه فرهنگ بدهند که بند اول آن هم به قرآن اختصاص یافته است. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به برخی مصادیق در نظر گرفته شده برای توسعه فرهنگ قرآنی در برنامه‌ توسعه، از تولید انیمیشن با موضوع حضرت ابراهیم(ع) خبر داد و گفت: این انیمیشن با همکاری فارابی تولید می‌شود و در حال حاضر مرحله پیش‌تولید را سپری می‌کند. موضوع مؤسسات قرآن و عترت نیز از آن دست موضوعاتی است که رشد کمی برای آن در نظر گرفته شده و در برنامه هفتم توسعه باید سالانه 25 درصد رشد کمی داشته باشند. در موضوع حافظان نیز تا تربیت سالانه یک میلیون نفر برنامه‌ریزی شده است. 

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بیان کرد: ما در برنامه هفتم توسعه که مبنای بودجه‌ریزی سالانه و کنترل‌ نهادهای نظارتی است، یک سری عدد مشخص داریم و می‌گوییم تا پایان برنامه این میزان رشد را باید شاهد باشیم. خوشبختانه برنامه هفتم توسعه یک برنامه روبه جلو در حوزه قرآن کریم است.

اقدام ویژه عرصه قرآنی

وی در ادامه یکی از کارهای ویژه‌ای که در حوزه قرآن انجام شده است را برنامه تلویزیونی محفل برشمرد و گفت: تولید کارهای جذاب قرآنی در رسانه کار سخت و البته بلندمدتی است، ما برای تولید همین پویانمایی حضرت ابراهیم(ع) بیش از یک سال و نیم رفت و برگشت داشته‌ایم. یک بخش از کار، بردن فعالیت در فضای رسانه و پیدا کردن فرم‌های جدید ارائه محتوا در رسانه است. برنامه محفل برنامه‌ای موفق و یک کار جبهه‌ایِ شبکه‌ای از سوی قرآنی‌ها بود. بر اساس آمار، این برنامه حدود 20 درصد بیننده داشته و با بازتولید آن در فضای مجازی توانست قرآن را به طبقه خاکستری ببرد. 

معاف تصریح کرد: ما بسیار مراقب هستیم که قرآن را در حوزه فرهنگ و هنر سکولارانه پیگیری نکنیم و قرآن به صورت حداقلی نباشد. برای همین امروز مسئول قرآن و عترت وزارت ارشاد در گلوگاه ورودی و خروجی سینما حضور دارد. ما زمانی به دنبال این هستیم که پنج فیلمنامه قرآنی داشته باشیم اما زمان دیگر دنبال این هستیم که خط‌کشی وجود داشته باشد تا بر اساس آن کار غیر قرآنی تولید نشود. زمان دیگر هم به دنبال این هستیم که این حرف‌ها در سینما اشراب شود، این خیلی سخت است و نیاز به برنامه دارد. 

وی افزود: در همین جشنواره فیلم کوتاه که همین الان در تهران و چند شهر برگزار می‌شود، برای شناسایی استعدادها فعالیت داریم؛ ما به عنوان وزارت ارشاد دنبال استعدادها می‌گردیم. من بارها از فیلم‌نامه‌نویس‌ها خواسته‌ام وارد این فضا شوند.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در ادامه به جابجایی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره و اظهار کرد: اخیراً تشتت ساختاری در شورای توسعه فرهنگی رخ داد. به این گمان که شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات واگذار شده است. این شورا واگذار نشده است، بلکه ناظر به بحث چابک‌سازی، مقرر شده دبیرخانه شوراها به دستگاه‌ها برود تا تنها از حیث بودجه و نیروی انسانی کمک‌کننده باشند. بحث تعیین دبیر کمیسیون‌ها و روال کمیسیون‌ها مانند سابق است. 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود در پاسخ به این سؤال که چه میزان در مأنوس شدن مردم با قرآن موفق بوده‌ایم، گفت: برخلاف تصور رایج، گرایش مردم به قرآن خوب است. من این را با افکارسنجی می‌گویم، جلسات جزءخوانی قرآن در ماه مبارک را نگاه کنید و استقبال چند ده میلیونی مردم را ببینید. نمایشگاه قرآن در همین دو سال اخیر با حجم خوبی از استقبال مواجه بوده است. بالای 95 درصد مردم به قدسیت قرآن قائل هستند، در همین قضیه اهانت به  ساحت مقدس قرآن همه دیدیم و دیدید که هنرمندان، ورزشکاران و اقشار مختلف از طیف‌های گوناگون به میدان آمدند، الان بالای 80 درصد مردم حامی فلسطین هستند و این یعنی جامعه، قرآنی است. 

انتهای پیام
captcha