لیلا، جنگ، بازی و دیگر هیچ
کد خبر: 4177059
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸

لیلا، جنگ، بازی و دیگر هیچ

بازی مینیمال و ساده «لیلا و سایه‌های جنگ» به جنگ میان نیرو‌های اسرائیلی و حماس در نوار غزه اشاره دارد که به کشته شدن کودکان و زنان بی‌گناه منجر می‌شود و در هر مرحله از چالش‌ها حاوی پیام‌های عمیق و مؤثر است.

لیلا، جنگ، بازی و دیگر هیچبه گزارش ایکنا؛ این روز‌ها خبرهای عملیات طوفان الاقصی تبدیل به مهمترین رویداد شده است و خبرهای تلخ و تکان‌دهنده کشته شدن کودکان غزه از سوی رژیم صهیونیستی، جهان را در بهتی عمیق فرو برده است و قلب هر انسانی را به درد می‌آورد. در حال و هوای این روز‌ها به معرفی بازی موبایلی «لیلا و سایه‌های جنگ» پرداخته‌ایم.

در این بازی از پیچیدگی‌های گرافیکی و معما‌های سختی که ذهن کاربر را ساعت‌ها مشغول خود می‌کند، خبری نیست، اما فیلم کوتاه یا بازی تعاملی است که به جنگ میان نیرو‌های اسرائیلی و حماس در نوار غزه اشاره دارد و به کشته شدن کودکان و زنان بی‌گناه منجر می‌شود و در هر مرحله از چالش‌هایش حاوی پیام‌های عمیق و مؤثر است.

رشید ابوعیده، بازی‌ساز فلسطینی این بازی را ساخته و به دو زبان عربی و انگلیسی به صورت رایگان منتشر کرده است. داستان این بازی بسیار غم‌انگیز است.

بازی لیلا و سایه های جنگ

داستان واقعی جنگ در بازی

«لیلا و سایه‌های جنگ» یا (Liyla and The Shadows of War) یک بازی ساده و مینیمال و در سبک ماجرایی و اکشن با داستانی واقعی است. در این بازی دختری به نام لیلا به همراه خانواده‌اش در نوار غزه زندگی می‌کند. با حمله صهیونیست‌ها و کشتار مردم مظلوم نوار غزه، شرایط برای ساکنان این منطقه دشوار می‌شود و لیلا و خانواده‌اش سعی می‌کنند خود را از این جنگ نجات دهند.

فضای گرافیک ساده و تاریک و روشن بازی، فضای رعب‌آور حاکم بر شهر را نشان می‌دهد که در حال جنگ است و فقط نور حاصل از انفجار گلوله‌ها، بمب‌ها و موشک‌ها رنگ‌آمیزی شده است. همچنین روح در حال پرواز کشته‌شدگان غزه به صورت رنگی تصویرسازی شده است.

داستان بازی از این قرار است که؛ با شروع جنگ، پدر لیلا برای یافتن همسر و دختر کوچک خود به سمت خانه می‌شتابد، وی باید از مسیری سخت که زیر بمباران شدید نیرو‌های اسرائیلی قرار دارد، عبور کرده و با گذشتن از موانع و گلوله‌هایی که به سمتش در حال شلیک هستند، خود را به خانه برساند. پس از رسیدن و دیدار با خانواده، خانه توسط یک موشک ویران می‌شود و پدر در پشت آوار به جای‌مانده از خانه گرفتار می‌شود، اما از همسر و دخترش می‌خواهد به سرعت فرار کرده و خود را نجات دهند تا او نیز خود را به آن‌ها برساند.

بازی لیلا و سایه های جنگ

چالش‌های بازی موبایلی

پدر بعد از نجات از زیر آوار و گذشتن از معابر و خیابان‌هایی که با بمب‌های ممنوعه نظیر فسفر سفید بمباران می‌شود، با پیکر بی‌جان همسرش مواجه می‌شود و دختری که در کنار مادر است تا او را بیدار کند. بازی دارای صحنه‌های ناراحت کننده از روایت جنگ و مقاومت در سرزمین‌های اشغالی است. با وجود اینکه این بازی بسیار کوتاه است، اما المان‌ها و نشانه‌هایی در بازی وجود دارد که تأثیر عمیق عاطفی بر کاربر می‌گذارد و او را متأثر و غمگین می‌کند.

یکی از چالش‌های این بازی صحنه‌ای است که تعدادی از کودکان در حال بازی هستند و لیلا از پدر می‌خواهد که با آن‌ها بازی کند، اما پدر باید یکی از این دو راه را انتخاب کند تا جان دخترش را نجات دهد؛ بازی با کودکان و یا فرار کردن از دست دشمن. در حالی که اگر به او اجازه بازی دهد، شاید تا چند لحظه دیگر لیلا نیز همراه دیگر بچه‌ها زیر موشک اسرائیلی جان خود را از دست بدهد؛ بنابراین به فرار خود ادامه می‌دهند. لیلا از پدر می‌خواهد که به درون مدرسه بروند و در آنجا پناه بگیرند، اما آنجا هم توسط موشک‌های رژیم صهیونیستی ویران می‌شود.

آن‌ها حین فرار، آمبولانسی را می‌بینند و احساس امنیت می‌کنند. پدر، لیلا را که در اثر بمباران زخمی شده است، به آمبولانس می‌سپارد و چند قدم از آن دور نشده، آمبولانس هم در آتش موشک‌های اسرائیلی می‌سوزد و پیکر لیلا در اثر انفجار به بیرون پرتاب می‌شود و روح او در آسمان به مادرش می‌پیوندد.

لیلا، جنگ، بازی و دیگر هیچ

ضعف بازی لیلا و سایه‌های جنگ

یکی از نقدهایی که می‌توان به این بازی وارد کرد، این است که چالش‌ها و معماهای این بازی بسیار اندک است و بازی‌ساز می‌توانست با طراحی چالش‌های متعدد بر جذابیت بیشتر این بازی بیفزاید.

یادآور می‌شود، نظام رده‌بندی سنی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای (اسرا) برای بازی «لیلا و سایه‌های جنگ» رده ۱۲+ را تعیین کرده است.

این بازی برنده جوایز متعددی از جمله جشنواره IMGA شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این بازی را از کافه بازار به صورت رایگان نصب و بازی کنند.

انتهای پیام
captcha