7 مرحله مسئولیت‌پذیری مدیران از منظر قرآن + صوت
کد خبر: 4177006
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
عباس سلیمی بیان کرد:

7 مرحله مسئولیت‌پذیری مدیران از منظر قرآن + صوت

پیشکسوت و قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به هفت مرحله مسئولیت‌پذیری مدیران از نگاه قرآن گفت: اگر این هفت مرحله را برای کامل کردن جهان‌بینی و شناخت خودم کامل کنم بعد می‌توانم درباره سیاست، اقتصاد، امنیت، جنگ، صلح، مردم، تعلیم، تربیت، قرآن و آموزش قرآن حرف بزنم تا چه رسد به اینکه بیایم و مدیریت کنم.

عباس سلیمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، عباس سلیمی، پیشکسوت و قاری بین‌المللی کشورمان در سی و ششمین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی که صبح امروز یکشنبه ۳۰ مهرماه در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، خطاب به مدیران ادارات قرآنی تبلیغات اسلامی سراسر کشور گفت: باید قدر جایگاه خود را بدانید و آنچنان عمل کنید که بعداً پشیمان نشوید؛ پیامبر(ص) می‌فرمایند: «هیچکسی از شما نمی‌میرد مگر اینکه بعد از مردن پشیمان می‌شود». وقتی که مومنین در دنیای بعدی می‌بینند که خدای متعال در ازای اطاعات، عبادات، خدمات و مجاهدت‌های آن‌ها بساط سلطنت را آماده کرده است، پشیمان می‌شوند که چرا بیشتر، بهتر، خالصانه‌تر کار نکرده‌اند و لذا باید بیشتر تلاش کنیم که میزان این پشیمانی را کم کنیم.

معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) افزود: اساتید ما می‌فرمایند اگر می‌خواهید با این جهان آشنا شوید و وارد مسئولیت‌ها شوید، هفت مرحله را باید دنبال کنید که شامل «معرفت الله»، «معرفت‌ القرآن»، «معرفت الرسول»، «معرفت الامام»، «معرفت النفس»، «معرفت الناس» و «معرفت الدهر» است. اگر این هفت مرحله را برای کامل کردن جهان‌بینی و شناخت خودم کامل کنم بعد می‌توانم در مورد سیاست، اقتصاد، امنیت، جنگ، صلح، مردم، تعلیم، تربیت، قرآن و آموزش قرآن حرف بزنم تا چه رسد به اینکه بیایم و مدیریت کنم.

پیشکسوت و قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری‌(ع) افزود: کلام امامان و جنس آیات قرآن نور است، تجانس بین این جنس نشان می‌دهد که کلام امام و پیامبر(ص) نور است و خاصیت نور نجات‌بخش است. امروز سراسر کشور و در و دیوار مراکز و ساختمان‌های اداری ما آیات قرآن نقش بسته شده است، اما هیچکس ارزیابی از این که این آیات چقدر بر سبک زندگی، کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی جامعه داشته نداشته است. هزینه‌های بسیاری در این خصوص انجام می‌شود، اما اثرش بررسی نمی‌شود؛ «اگر در خانه کس است یک حرف بس است».

سلیمی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند: «اگر همه زشتی‌ها و پلیدی‌ها را در یک خانه جمع کنند، کلید آن را دروغگویی قرار داده‌اند»؛ یکی از آفاتی که امروز جامعه ما را از قرآنی تا افراد دیگر تهدید می‌‌کند خروج از جاده صداقت در تمام زمینه‌هاست و اگر یاد بگیریم در زندگی صادق باشیم و قبح دروغگویی و خلاف صداقت برایمان آشکار شود، شاهد بسیاری از مشکلات نخواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آسیب‌های امروز جامعه نشئت گرفته از این است که ما جایگاه و اهمیت قرآن و نقش آن را در تربیت جامعه به درستی نشناخته‌ایم و تنها به ظاهر قرآن اکتفا کرده‌ایم، گفت: باید به عنوان مدیران قرآنی این جایگاه را بشناسیم. آیا با مسئولیت خودمان آشنا هستیم؟ تو‌صیه قرآن این است که خودستایی نکنید. صداقت امروز در جامعه به چالش افتاده است و جز با قرآن و معارف اهل بیت(ع) نمی‌توانیم آن را درمان کنیم و لذا باید باطن افراد منور به نور قرآن و اهل بیت(ع) باشد تا خودشان اراده کنند و جز صدق بر زبان نیاورند و صادقانه در جامعه زندگی کنند.

پیشکسوت قرآنی کشورمان به حدیثی از پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: عبدالله بن حَوراء می‌گوید: مردى به حضور پیامبر(ص) آمد و گفت: مؤمن گناه می‌کند؟ فرمود: «گاهى ممکن است». پرسید آیا مؤمن دست به دزدى می‌زند؟ فرمود: «گاهى امکان آن هست». پرسید یا رسول الله! آیا او دروغ می‌گوید؟ فرمود: «خیر، خدای تعالی می‌فرماید: تن‌ها کسانى دروغ‌پردازى می‌کنند که به آیات خدا ایمان ندارند»؛ و این یعنی دروغ‌گویان مؤمن نیستند. اگر ما امروز می‌توانستیم در کشور در تمام لایه‌ها و سطوح مدیریتی و غیر مدیریتی این کلام نورانی پیامبر(ص) را حاکم کنیم، قطعاً بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی و زندانی‌های ما کم می‌شد.

سلیمی ادامه داد: اولین کار ما به عنوان یک مسئول، مدیر، خادم، شاگرد و فعال قرآنی این است که تکلیفمان را با خدا معلوم کنیم که چگونه می‌خواهیم زندگی کنیم. شیوه مدیریت، برخورد با مردم، با جامعه و... چیست و هدفمان از مسئولیت قرآنی که می‌گیریم چیست؟ اگر ما بخواهیم بحث قرآن را در جامعه به نحو شایسته در جامعه رواج دهیم و تقسیم‌بندی‌هایی که می‌شود، شامل حفظ، قرائت قرآن، سبک زندگی قرآنی، تفسیر و...، ابتدا باید اهمیت قرآن برای خود ما معلوم شود.

وی با تاکید بر اینکه عبادت، بندگی و عبودیت در کثرت نماز و روزه و ... نیست، بلکه به تفکر در امر خدا و اندیشیدن و تعقل است، گفت: تا طهارت نَفس نداشته باشم از برکات و نورانیت قرآن نمی‌توانم، برخوردار شوم. اقتصاد ما اگر اسلامی باشد ربا در آن جایگاهی ندارد. جامعه من اگر فهم قرآنی داشته باشد، ترویج فرهنگ برهنگی، بی‌حجابی، بی‌عفافی و دیگر موارد جایگاهی پیدا نمی‌کند. آیا همه کار‌های شما در جامعه بر اساس قرآن است؟ اگر نباشد ما سستی کرده‌ایم و نشان می‌دهد که قرآن را جدی نگرفته‌ایم. اگر قرآن را جدی بگیریم همه جا رنگ و بوی قرآن می‌گیرد.

پیشکسوت و قاری بین‌المللی کشورمان اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: «بهترین برادران من کسانی هستند که معایب و عیوب من را به من هدیه کنند» حالا شما امروز آیا می‌توانید از کسی انتقاد کنید؟ تا زمانی که به این فرهنگ قرآنی نرسیم و دیدگاه قرآنی نداشته باشیم و فکر کنیم قاطعیت در مدیریت یعنی دگم بودن روی یک کلام خاص، همین رویه ادامه پیدا خواهد کرد.

سلیمی تصریح کرد:‌ اولین کاری که شما مدیران قرآنی باید انجام دهید، این است که به باور قرآنی برسید و اگر به این نگاه برسید خود خدا کارهایتان را اصلاح می‌کند؛ به شرط اینکه رفاقت و تعامل ما با قرآن صادقانه باشد. در این مسیر بزرگان و علمای ما باید برای ما الگو باشند. اگر تأثیر قرآن در ما به گونه‌ای شد که دیگر نقش بازی نکردیم، معلوم می‌شود که حوزه کاری و محله ما از این نَفَس حق تأثیر می‌پذیرند.

وی با اشاره به اهمیت ادای حق تلاوت در میان جامعه قرآنی و مدیران و مردم گفت: حق تلاوت، بی چون و چرا از باید‌ها و نباید‌های قرآنی اطاعت کردن است و لذا ابتدا مدیر قرآنی باید خطوط قرمز را رعایت کند و با این اقدام دیگر لازم نیست، هزینه زیادی برای تبلیغ و دعوت دهد.

صوت عباس سلیمی در سی و ششمین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی سازمان تبلیغات

کد
وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha