«طوفان الاقصی» دفاع بود نه هجوم + صوت
کد خبر: 4176995
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
عبدالله باکیده:

«طوفان الاقصی» دفاع بود نه هجوم + صوت

یک کارگردان سینما گفت: عملیات «طوفان الاقصی» رخدادی دفاعی بود چون صهیونیست در سال‌های اخیر به اندازه‌ای فشار روی فلسطینی‌ها آوردند که برای رهایی از این وضعیت انجام چنین عملیاتی ضروری بود.

کودکان و زنان این روزها در غزه در حال قربانی شدن هستند تا صهیونیست‌ها به امیال ددمنشانه خود برسند اما جهان و مدعیان حقوق بشر نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند!

ایکنا پیرامون این موضوع با هنرمندان مختلفی گفت‌وگو کرده و در این مصاحبه، عبدالله باکیده کارگردان سینما نظرات خود را بیان کرده است.

ایکنا – آنچه این روزها در غزه رخ می‌دهد قلب هر انسانی را به درد می‌آورد. زنان و کودکان بسیاری که زیر بمباران رژیم صهیونیستی در حال پرپر شدن هستند. در ابتدا به عنوان یک سینماگر می‌خواهم احساس قلبی‌تان را درباره آنچه رخ می‌دهد، بدانم.

به عنوان فردی مسلمان و ایرانی باید اعلام کنم از وضعیت پیش‌آمده که برای هم‌کیشان من در غزه رخ‌ داده است بسیار ناراحت هستم. در این میان کاری هم ندارم چه کسی  اول، جنگ را شروع کرده است اما همین اندازه می‌دانم کاری که هم‌اکنون اسرائیل در حال انجام آن است با هیچ منطقی جور در نمی‌آید. در ضمن باید تأکید کنم اینکه گفته می‌شود حماس جنگ را شروع کرده به‌هیچ‌وجه صحیح نیست چون معتقدم جنایات‌هایی که در این چندساله اسرائیل انجام داده، باعث شکل‌گیری عملیات «طوفان الاقصی» شده است. در حقیقت باید اذعان کنم حماسه فلسطینی‌ها، اقدامی دفاعی در برابر صهیونیست‌ها بوده است.

اسرائیل با برنامه‌ریزی بلندمدت چشم به سوی غزه داشته است برای همین هر آنچه در توان داشتم انجام دادم تا بهانه‌ای به دست بیاورند تا غزه را موردحمله قرار دهد و آن را ضمیمه خاک خود کند. درباره حمله حماس ذکر یک نکته را ضروری می‌دانم. رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی دائماً در حال تبلیغ این موضوع است که رزمندگان فلسطینی به کودکان و زنان در حمله به شهرک‌های اسرائیلی آسیب رساندند اما  هیچ‌گاه برای این ادعا دلیل و مدرک نیاورده‌اند! این موضوع نشان می‌دهد آنها تنها به دنبال بهانه هستند تا غزه را مورد هجمه قرار دهند. رژیم صهیونیستی در جنگیدن به‌هیچ‌وجه به قواعد بین‌المللی متعهد نیست و برای رسیدن به هدفش از هرگونه رفتار غیرانسانی دریغ ندارد!

ایکنا –

چرا از سوی نهادهای حقوق بشر رفتارهایی که از سوی صهیونیست‌ها رخ می‌دهد محکوم نمی‌شوند؟

در همین چند روز اخیراً روسای برخی از کشورهای مسلمان عازم اسرائیل شده‌اند! همه آنها روی یک نکته تأکید ویژه دارند و آن‌هم حقانیت صهیونیست‌هاست. این امر نشان از پوشالی بودن ادعاهای حقوق بشری آنها را دارد وگرنه چگونه می‌شود تا به این حد نسبت به آنچه که در غزه رخ می‌دهد بی‌تفاوت بود؟

ایکنا – به نظرتان در انتهای جنگ غزه پیروز واقعی حماس است یا رژیم صهیونیستی؟

مسلماً پیروز واقعی با حماس خواهد بود زیرا مقاومت فرهنگ حاکم بر حماس است. همچنین تا زمانی که حتی یک فلسطینی در جهان وجود دارد مقاومت باقی می‌ماند البته مردم دنیا نیز هم‌اکنون همراه با فلسطینی‌ها شده‌اند. برای مثال هر گوشه دنیا را که بنگرید متوجه تظاهرات‌های ضد صهیونیستی خواهید شد.

ایکنا – هنرمندان و چهره‌های مشهور می‌توانند با رفتار و گفتار خود در بیان مظلومیت مردم غزه برای جهانیان نقش مهمی ایفا کنند، پیرامون این موضوع توضیح دهید.

متأسفانه در این رابطه آن‌گونه که باید خوب عمل نمی‌کنیم. برخی از سلبریتی‌ها به اسم ایران و وطن گاهی مواقع کارهایی انجام می‌دهد که آسیبش بر وطن وارد می‌شود. درباره موضوع غزه هم این کم‌کاری دیده می‌شود و آن‌هایی که دائماً شعار حمایت از مظلوم را سر می‌دهند چرا چشمان خود را روی چنین جنایاتی بسته‌اند. البته اکثر هنرمندان ما متعهد هستند ولی منظورم معدود افرادی است که برخی مواقع شعارهای انساندوستانه سر می‌دهند. جدا از نقدی که بیان کردم باید اذعان کنم هنرمندان و دیگر چهره‌های مطرح وظیفه انسانی دارند تا هر آنچه در غزه رخ می‌دهد را در صفحات شخصی خود مطرح کند تا به شنیدن صدای مظلومان جهان کمک شود.

کد

نکته‌ای تأسف‌آور وجود دارد که حتماً به آن باید اشاره کنم. چند روز پیش خانم مرضیه برومند در مراسم تشییع داریوش مهرجویی نسبت به آنچه که در غزه رخ داد از خود عکس‌العمل نشان داد اما متأسفانه هجمه‌های بسیاری نسبت به وی وارد شد دلیل این مسئله هر چه باشد به‌هیچ‌وجه پسندیده نیست.

ایکنا – رسانه‌های داخلی این ظرفیت را دارند تا در مقابل هجمه تبلیغاتی غرب ایستادگی کنند؟

مشخص است که گستردگی تبلیغاتی دستگاهی‌های تبلیغی غرب و صهیونیست به اندازه‌ای وسیع است که رسانه ملی یا دیگر رسانه‌های داخلی قادر نیستند مقابله کاملی با آنها داشته باشند زیرا توان و امکانات یکسان نیستند. در چنین وضعیتی ضروری است که ما از حوزه‌ها نظیر کلیپ یا سرود برای تبلیغات بیشتر بهره بریم. به ویژه در حوزه خبررسانی باید با سرعت عمل کنیم. در این زمینه من ضعف‌هایی را مشاهده کرده‌ام. برای نمونه می‌توانم به استفاده از تصاویر قدیمی در خبررسانی اشاره کنم.

ایکنا – تمرکز ویژه رسانه‌های غربی این روزها روی یک امر استوار است آن‌هم عوض کردن جای ظالم و مظلوم پیرامون این موضوع توضیح دهید.

متأسفانه ما یک ضعف همیشگی داریم که خاسته از ضعف تبلیغی ما است. منظور اینکه اجازه می‌دهیم به ما حمله شود تا ما دفاع کنیم درحالی‌که در جنگ رسانه باید تبلیغ کنند. این ضعف به بدخواهان مقاومت این اجازه را می‌دهد تا حقیقت را وارونه نشان دهند.

انتهای پیام
captcha