حمله زمینی به غزه وضعیت اسرائیل را خطرناک‌تر می‌کند
کد خبر: 4176932
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
علی بیگدلی:

حمله زمینی به غزه وضعیت اسرائیل را خطرناک‌تر می‌کند

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه حمله زمینی به نوار غزه اسرائیل را زمین‌گیر می‌کند، گفت: این اتفاق زمینه ورود حزب‌الله را به جنگ فراهم می‌کند و این اصلاً به نفع اسرائیل نیست. این رژیم به دلیل کمبود نیروی نظامی قادر نیست تن به جنگ‌های طولانی‌مدت بدهد و باید زود جنگ را خاتمه بدهد و این در جنگ‌های 1967 و 1973 تجربه شده است.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی و استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مواضع و رویکرد آمریکا در جنگ اخیر غزه به ویژه پس از حضور بایدن در سرزمین‌های اشغالی گفت: سیاست داخلی برای آمریکا از اهمیت بیشتری نسبت به سیاست خارجی برخوردار است و سفر 8 ساعته بایدن به اسرائیل در این وضعیت جنگی بیشتر یک سفر نمایشی برای جلب حمایت لابی‌های یهودی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بود.
 
وی افزود: رابطه بایدن و نتانیاهو به طور عمیقی رضایت‌بخش نیست و نشانه آن این است که برخلاف سنت‌های بین روابط دو کشور که رئیس‌جمهور جدید آمریکا حداکثر دو ماه بعد از به قدرت رسیدن نخست‌وزیر اسرائیل را به کاخ سفید  دعوت می‌کرد، بایدن پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، این کار را نکرد و تا این زمان و قبل از سفر اخیر به اسرائیل، بایدن تنها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با نتانیاهو دیدار کرد که آن هم تا حدی توهین‌آمیز بود.
 

بیشتر بخوانید:


 
بیگدلی اظهار کرد: در وضعیت فعلی هم نتانیاهو به اعلام حمایت آمریکا احتیاج داشت و هم بایدن برای کسب حمایت لابی‌های یهودی در نزدیک انتخابات با عجله این سفر را انجام داد. البته قرار بود بایدن در این سفر با محمود عباس، رئیس‌جمهور مصر و پادشاه اردن هم دیدار کند که آنها ملاقات با بایدن را لغو کردند و این اقدام یک نمایش قدرت برای حفظ افکار عمومی داخلی به نفع خود بود.
 

اهمیت اوکراین برای آمریکا 

 
وی با اشاره به اهمیت مسئله اوکراین برای آمریکا گفت: تندروهای حزب جمهوریخواه مخالف کمک‌های سخاوتمندانه آمریکا به اوکراین هستند و از طرف دیگر تندروهای دموکرات نیز علاقه‌ای به ارسال کمک از سوی آمریکا به اسرائیل ندارند و بایدن در چنین وضعیت متناقضی قرار گرفته و لذا او هم علاقه‌ای به طولانی شدن جنگ در فلسطین ندارد زیرا این باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن جنگ اوکراین شده و تنها روسیه از این وضعیت نفع می‌برد. 
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: الان طولانی شدن جنگ به ویژه پس از جریان بیمارستان «المعمدانی» مسیر حوادث را به ضرر اسرائیل کرده در حالی که در ابتدا اسرائیل با حمله حماس، خود را در وضعیت مظلومیت قرار داده بود اما اکنون شاهد تظاهرات‌های مردم در سراسر دنیا در حمایت از حماس و مردم غزه هستیم و شاید آمریکا و اسرائیل نه تنها توقع چنین تظاهرات گسترده جهانی را نداشتند بلکه حال شاهد بالا بردن تصاویر پوتین و رهبر کره شمالی در راهپیمایی مردم در کرانه باختری هستند و لذا هر چقدر این جنگ ادامه پیداکند به نفع روسیه و به ضرر آمریکا و اسرائیل است.
 

نظر آمریکا درباره حمله زمینی به نوار غزه 

 
بیگدلی درباره تحلیل آمریکایی‌ها درباره حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه گفت: به نظر من آمریکا مخالف این حمله است و سعی می‌کند جلوی آن را بگیرد چون روند جنگ را پیچیده‌تر و شرایط را برای اسرائیل خطرناک‌تر می‌کند. در واقع سفر بایدن، وزرای خارجه دفاع آمریکا و فرمانده سنتکام به اسرائیل برای آن بود که جلوی تندروی‌ها نتانیاهو و جناح راست افراطی حزب لیکود را بگیرند و الان اداره و مدیریت جنگ با نظارت مستشاران آمریکایی است.
 
وی با تأکید بر اینکه حمله زمینی به نوار غزه اسرائیل را زمین‌گیر می‌کند، گفت: این اتفاق زمینه ورود حزب‌الله را به جنگ فراهم می‌کند و این اصلاً به نفع اسرائیل نیست. اسرائیل به دلیل کمبود نیروی نظامی قادر نیست تن به جنگ‌های طولانی‌مدت بدهد و باید زود جنگ را خاتمه بدهد و این در جنگ‌های 1967 و 1973 تجربه شده است. اسرائیل همواره یک جنگ تهاجمی را آغاز می‌کند و به سرعت نیز به آن خاتمه می‌دهد چون نیروی انسانی برای آنها بسیار اهمیت دارد و در اثر جنگ‌های طولانی و فرسایشی تلفات زیادی خواهد داد و لذا به نظر نمی‌رسد حمله زمینی به غزه انجام بگیرد.
 

امکان راه حل دو دولت 

 
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که امروز هم راه حل دو دولت با توجه به روند اشغالگری اسراییل قابلیت اجرا دارد، گفت: این راه حلی است که آمریکا، اروپا و ناتو به دنبال آن هستند اما تا زمانی که فردی همچون نتانیاهو و حزب لیکود و راست‌های افراطی در کابینه بر سر کار هستند امکان ندارد چنین اتفاقی بیفتد.
 
وی ابراز کرد: از طرفی تا زمانی که اسرائیل تن به سیاست دو کشور در یک سرزمین ندهد و وضعیت فلسطینی‌ها را روشن نکند، روی خوش نخواهد دید. 80 سال از تأسیس اسرائیل می‌گذرد اما همواره آنها در حال جنگ و منازعه بودند لذا اسرائیل نمی‌تواند همچنان به این وضعیت ادامه دهد؛ منتهی شرط آن این است که جریان نتانیاهو و راست افراطی در اسرائیل کنار گذاشته شود و در انتخابات بعدی یک گروه میانه‌رو بر سر کار آمده و نرمش بیشتری نشان دهد تا راه حل مدنظر آمریکایی‌ها برای مسئله فلسطین عملیاتی شود اما تا این سیاست‌های افراطی نتانیاهو ادامه داشته باشد، این وضعیت نیز ادامه خواهد یافت.
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری                
انتهای پیام
captcha