«طوفان الاقصی» را با خیزش مردمی ماندگار کنیم + صوت
کد خبر: 4176735
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
شرف‌الدین در گفت‌وگو با ایکنا:

«طوفان الاقصی» را با خیزش مردمی ماندگار کنیم + صوت

یک تهیه‌کننده سینما گفت: حماسه «طوفان الاقصی» را خیزش مردمی می‌تواند تا ابد در دنیا ماندگار کند تا جهان بفهمد قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی تنها یک سراب واهی است.

این روزها دنیا مبهوت ظلم و ستمی است که صهیونیست‌ها در غزه انجام می‌دهد اما دستگاه‌های مدافع حقوق بشر چشمان خود این اتفاقات بسته‌اند. در این راستا ایکنا سلسله گفت‌و‌گوهایی با اهالی سینما انجام داده که در ادامه با گفت‌و‌گو محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده سینما همراه می‌شویم.

ایکنا – در ابتدا می‌خواهیم به حماسه «طوفان الاقصی» بپردازیم. رویدادی که جواب کوبند‌ه‌ای به بیش از 70 سال اشغال فلسطین است. درباره پوشش رسانه‌ای این حماسه چه نظری دارید؟

رسانه در جهان امروز یکی از ابزارهای بسیار مهم در جریانسازی سیاسی در ابعاد جهانی است. این اتفاق را در حماسه «طوفان الاقصی» به خوبی مشاهده کردیم. در این عملیات، قدرت پوشالی نظامی و امنیتی اسرائیل زیر سؤال رفت اما به جای اینکه این موضوع مورد توجه رسانه‌ای جهان قرار گیرد به واسطه نفوذ صهیونیست‌ها در رسانه‌های دنیا از آن برای مظلوم‌نمایی اسرائیل بهره برده شد! ابزاری رسانه‌ای که هم‌اکنون در اختیار صهیونیست‌ها است از بمب‌ها و موشک‌هایی که آمریکا در اختیار آنها قرار می‌دهد هم بیشتر است. برای همین ما نیز باید توازن لازم را در این حوزه به واسطه اهرم‌هایی چون سینما و خبر فراهم کنیم.

در این رابطه تنها یک روش و مسیر کافی نیست بلکه لازم است در تمامی بخش‌ها فعال باشیم. برای مثال در حوزه خبر، مقاله، فیلم‌های کوتاه، مستند و سینمایی، موسیقی و... باید به عملیات «طوفان الاقصی» و آنچه در ادامه آن رخ داد، توجه شود. رسیدن به این خواسته نیز تنها به واسطه دستور دولتی به دست نمی‌آید بلکه باید نظیر یک خیزش مردمی به آن توجه شود. برای نمونه هنرمندان باید در صفحاتی که در فضای مجازی دارند این مسئله را موردتوجه دهند به ویژه در بحث کشتار کودکان و زنان غزه باید بلندگوی مظلومان غزه باشد. عکس‌العمل هنرمندان می‌تواند دست آوردهای بسیاری به همراه  داشته باشد چون این قشر در داخل و خارج از مرزها سخنانشان موردتوجه قرار می‌گیرد.

رژیم اشغالگر در کشتاری که در غزه راه انداخته از مرزهای توحش هم عبور کرده چون با بمباران بیمارستان و مناطق مسکونی کودک‌کشی را پیشه کرده است. این وحشیگری در هیچ کجای جهان شایسته شناخته نمی‌شود برای همین هم در گوشه دنیا این اقدام محکوم شناخته می‌شود. در این رابطه هم باید خبررسانی کافی صورت گیرد تا مردم جهان بیشتر از اتفاقاتی که رخ می‌دهد باخبر باشند. این خواسته اگر رخ ندهد متأسفانه جای شهید با ظالم عوض خواهد شد.

ایکنا – رسانه‌ای صهیونیستی در روزهای اخیر با پوشش وسیع خبری خود تلاش می‌کنند چهره مظلوم را در اتفاقی که رخ داد برای خود ترسیم کنند. متأسفانه در برخی موارد نیز در تبلیغات خود موفق هم بوده‌اند! در این رابطه چگونه باید عمل کرد؟

وقتی در حوزه رسانه ضعیف عمل می‌کنیم و اطلاع‌رسانی خوبی انجام نمی‌دهیم به رسانه‌های صهیونیستی اجازه می‌دهیم چنین کارهایی انجام دهند. یکی از کم‌کاری‌هایی ما به موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان مربوط می‌شود اگر ما در این رابطه خوب عمل می‌کردیم دنیا نسبت به آنچه که انجام می‌دهیم آگاه بود و فریب تبلیغات دروغین دشمنان را نمی‌خورد. در این راستا نباید اجازه دهیم کم‌کاری سبب شود که فریاد مردم مظلوم غزه شنیده نشود.

کد

نکته بعد اینکه، انقلاب اسلامی در دنیا بیرق‌دار فرهنگ مقاومت در دنیا است. مقاومت در ایران با پیروزی انقلاب اسلامی کار خود را آغاز و در هشت سال دفاع مقدس آن را ادامه داد. در زمان حال نیز در حوزه مقاومت ملت فلسطین یا مدافعان حرم این موضوع به شکل درستی می‌تواند موردتوجه قرار گیرد. در همین رابطه بارها متذکر شده‌ام که چرا ما پلتفرمی با محوریت مقاومت نداریم؟ وجود چنین رسانه‌ای بسیار ضروری است، چون دشمن از این حوزه نیز غافل نبوده و سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام داده است. استفاده از پلتفرم‌ها تنها به داخل کشور نباید خلاصه شود چون این حوزه قابلیت پخش جهانی دارد و می‌تواند محلی مناسب برای پیام‌رسانی باشد. در این رابطه تنها نیاز به هزینه نداریم بلکه تدبیر و سیاست‌گذاری مناسب می‌تواند بهترین اتفاق را در این رابطه رقم زند.

ایکنا – آمریکا همیشه پشتیبان جنایات صهیونیست‌ها بوده است. در فاجعه اخیری که در غزه رخ می‌دهد نیز باز هم می‌بینیم که آمریکا چشم خود را حتی روی بمباران بیمارستان بسته است؟ ارزیابی خود را از این موضوع بیان کنید؟

اینکه آمریکا همیشه از رژیم صهیونیستی حمایت کرده، اتفاقی روشن است. این پشتیانی نیز به دولت بایدن یا ترامپ خلاصه نمی‌شود. در زمان ترامپ با تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس موافقت شد، چون می‌دانست به دلیل وجود مسجد الاقصی، حماس نمی‌تواند به آن شهر آسیبی برساند برای همین با این عمل خواستند برای اسرائیل امنیت کسب کنند. این سیاست‌گذاری‌های کلان مدت‌هاست از سوی آمریکا پیگیری می‌شود پس ما به عنوان پرچمدار مقاومت باید تیزهوشانه در این رابطه عمل کنیم. حمایت‌های آمریکا از اسرائیل تنها به تجهیزات گسترده نظامی خلاصه نمی‌شود بلکه آنها با بستن چشمان خود روی جنایاتی که هم‌اکنون در غزه رخ می‌دهد نسل‌کشی کرده و هولوکاست حقیقی را رقم زده‌اند.

ایکنا – در پایان درباره رسالت هنرمندان در پرداختن به آنچه در غزه رخ می‌دهد، توضیح دهید؟

باید با تمام توان کار خود را انجام دهیم و کاری نداشته باشیم که تعدادمان کم است. ما از هر ابزاری برای بیان مظلومیت ملت فلسطین باید بهره بریم حتی یک نقاشی کودک در این رابطه می‌تواند نقش‌آفرینی خود را داشته باشد. پس هر کاری که از دستمان بر می‌آید انجام دهیم و جریان سازی آن را به خدا واگذار کنیم.

گفت‌و‌گو از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha