چگونه یک جامعه کارآفرین داشته باشیم؟
کد خبر: 4176727
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
خانی پاسخ داد:

چگونه یک جامعه کارآفرین داشته باشیم؟

استاد دانشگاه و مشاور کسب و کار و کارآفرینی به چند راهکار برای برخورداری از جامعه کارآفرین اشاره کرد و شرط تحقق این هدف را التزام به رعایت این راهکارها دانست.

مسلم خانی

مسلم خانی، استاد دانشگاه و مشاور کسب و کار و کارآفرینی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره راهکارهای برخورداری از یک جامعه کارآفرین گفت: سازمان دیده‌بان جهانی کارآفرینی در این رابطه چندین توصیه کارشناسی بسیار خوب را به همه کشورهایی که عضو این سازمان هستند ارائه کرده که خوشبختانه ایران هم در این سازمان عضویت دارد؛ یکی از توصیه‌ها مربوط به تقویت و ترویج رسانه‌های مروج کارآفرینی است. طبق این توصیه تأکید شده تلویزیون، رادیو و دیگر رسانه‌های دیداری و شنیداری و نوشتاری بایستی در موضوع آشناسازی عموم مردم به‌ویژه خانواده‌ها به صورت خاص والدین با مفاهیم خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی آشنا شوند تا تأثیرگذار باشند و نیز بتوانند موضوع تقویت منزلت و جایگاه کارآفرینان در کشور را به جامعه منتقل کنند؛ لذا نقش رسانه از نظر سازمان دیده‌بان جهانی کارآفرینی نقش بسیار مهمی است.

وی افزود: نکته دوم بر نقش مدارس، مهدکودک‌ها و دانشگاه‌ها در ترویج روحیه کارآفرینی در جامعه تأکید دارد. سازمان دیده‌بان جهانی کارآفرینی در این رابطه می‌گوید از همه کسانی‌که در مقطع مهدکودک هستند از همان روزهای آغازین آموزش‌های غیررسمی بهتر است کودکان را با موضوع خلاقیت، نوآوری و مفاهیم کارآفرینی در قالب بازی و امثال آن آشنا سازند.

مشاور کسب و کار و کارآفرینی در این رابطه ادامه داد: لازم است در مدارس و دانشگاه‌‎ها هم واحدهای درسی کارآفرینی داشته باشیم و کارآفرینان در مدارس و دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند، زیرا تعامل میان نهادهای آموزشی با کارآفرینان و آشناسازی دانش‌آموزان و دانشجویان با شرایط بازار کار می‌تواند تأثیرات مثبتی به دنبال داشته باشد.

لزوم توجه به آموزش‌های رایگان مرتبط با کسب و کار

خانی، آموزش‌های رایگان را در ترویج روحیه کارآفرینی در سراسر کشور مفید و مؤثر دانست و در این رابطه گفت: آموزش‎‌های رایگان مهارت‌های کسب و کار و کارآفرینی باید به صورت فراگیر در اختیار کسانی قرار گیرد که جویای کار و علاقه‌مند به کارآفرینی هستند.

توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای نکته دیگری است که مسلم خانی در این گفت‌وگو بر آن تأکید کرده و در این رابطه افزود: مهارت‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند منتج به یک ایده کارآفرینانه و خلق کسب و کار شوند البته تأکید بر بهبود محیط کسب و کار هم وجود دارد که باید این محیط به‌گونه‌ای مدیریت شود که بیشترین جذابیت و بیشترین مطلوبیت را برای کارآفرینان به همراه داشته باشد تا کارآفرینان مایل شوند در این محیط، کسب و کار و اشتغال مناسب را خلق کنند یا کسب و کارشان را گسترش دهند.

وی در ادامه بر چند کلیدواژه که به تبیین و گسترش روحیه کارآفرینی در جامعه کمک می‌‎کنند تأکید کرد و گفت: کلیدواژه‌هایی مانند «مهدکودک کارآفرین»، «مدرسه کارآفرین»، «دانشگاه کارآفرین»، «رسانه کارآفرین» و «خانواده حامی کارآفرینی»  مهم هستند که باید در مدارس، دانشگاه‌ها و مهدکودک‌ها مدنظر قرار گیرند.

مشاور کسب و کار و کارآفرینی با بیان اینکه محیط کسب و کار حدود 10 شاخص جهانی و 21 شاخص ملی را در خود جای داده است، اظهار کرد: به‌عنوان مثال در شاخص جهانی بحث مجوزهای کسب و کار، بحث حمایت از سهام‌داران، بحث تأمین مالی آسان و ایجاد فرصت‌های برابر برای دریافت تسهیلات از نظام بانکی، حمایت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ایجاد زیرساخت‌ها برای کسب و کارها، موضوع آسان‌سازی قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کار و کارآفرینی، حذف قوانین غیرضرور و موضوعات مربوط به فساد اداری و مباحثی از این دست که در این شاخص‌ها مطرح شده‌اند.


بیشتر بخوانید:

ضعف نظام بانکی در ارتباط سازنده با اکوسیستم دانش‌بنیان
خانی گفت: به‌طور کلی اگر می‌خواهیم یک جامعه کارآفرین داشته باشیم باید چند نکته را رعایت کنیم؛ اولین نکته بسیار مهم این هست که فرهنگ خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در جامعه، مهدکوک، مدارس، دانشگاه‌ها، محل کار و همه جا به‌عنوان یک فرهنگ غالب پذیرفته شود.

وی با بیان اینکه باید بانک ایده‌های کارآفرینانه را در کشور ایجاد کنیم، گفت: بانک ایده‌های کارآفرینانه ابزاری است که به ثبت ایده‌های خلاقانه و نوآورانه کمک می‌کند و خود این بانک موجب تحرک و پویایی برای جامعه کارآفرینان خواهد شد و علاوه بر آن باید نظام بورس ایده را در کشور فعال کنیم تا امکان معامله و خرید و فروش و تجارت ایده‌ها به وجود آید زیرا بسیاری از این ایده‌ها قابلیت تجاری شدن و خرید و فروش را دارند.

ضرورت تأسیس صندوق‌های خطرپذیر  برای حمایت از کسب و کارهای پرمخاطره

مشاور کسب و کار و کارآفرینی اظهار کرد: همچنین باید برای کسب و کارهای پرمخاطره و پرریسک که معمولاً استارت‌آپ‌‎ها ازا ین نوع هستند، صندوق‌های خطرپذیر را ایجاد کرد تا اینها بتوانند مخاطرات این‌گونه کسب و کارها را عهده‌دار شوند.

خانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو وجود قانون جامع کارآفرینی در کشور را یک نیاز مبرم توصیف کرد و گفت: ما در حال حاضر در حوزه کارآفرینی قانون مشخصی را نداریم و لازم است دولت لایحه چنین قانونی را تنظیم و تقدیم مجلس کند یا اینکه خود نمایندگان محترم مجلس در این موضوع دست به کار شوند. اگر این اتفاق مهم رخ دهد مجموعه مشوق‌ها و حمایت‌ها از کارآفرینان به صورت قانونی درخواهد آمد و دیگر تابع سلایق دولت‌ها، وزرا و اشخاص نخواهند بود.

وی خوشه‌سازی، شبکه‌سازی و ایجاد گروه‌های دانشی کارآفرینان و ایجاد سازمان نظام کارآفرینی را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که هریک از آنها می‌توانند به ترویج و توسعه کارآفرینی در کشور کمک کنند.

مشاور کسب و کار و کارآفرینی در پایان گفت: محاسبه نقش کارآفرینان در اقتصاد ملی و دانش‌بنیان موضوع مهم دیگری است که قاعدتاً در این رابطه مرکز آمار ایران و بانک مرکزی باید مکلف شوند به صورت دوره‌ای سهم اقتصاد دانش‌بنیان و کارآفرینانه را از کل اقتصاد و GDP سنجش کنند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha