ضرورت نقد فلسفی و فکری مبانی حقوق بشر دنیای نوین
کد خبر: 4176371
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی تأکید کرد؛

ضرورت نقد فلسفی و فکری مبانی حقوق بشر دنیای نوین

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و تأکید بر ضرورت نقد فلسفی و فکری مبانی حقوق بشر دنیای نوین گفت: اگر عملکرد سا‌ل‌های گذشته مدعیان حقوق بشر را تصویر کنیم، بهترین دلیل خواهد بود که همه آن مبانی ناکارآمد است و باید برای دنیای فردا شکل دیگری از حقوق بشر و مشارکت اجتماعی را برای انسان‌ها طراحی و مستقر کرد. 

مصاحبهرژیم صهیونیستی با اقدام غافلگیرانه و عملیات غرورآفرین «طوفان الاقصی» امواج سهمگینی از خسارات و تلفات را تجربه کرد و هیمنه شکست‌ناپذیری این رژیم جعلی شکست؛ از این رو تلاش می‌کند با سیاست کشتار گسترده و تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه، مقاومت را به عقب رانده و بر شکست‌های غیرقابل ترمیم خود سرپوش بگذارد. در همین راستا با محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و عضو هیئت علمی این نهاد گفت‌وگو کرده‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.  

ایکنا ـ ابعاد گوناگون عملیات طوفان الاقصی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابعاد مختلف این اتفاق هنوز در حال نمایان شدن است و شاید زمان بیشتری لازم باشد تا نتایج آن را دید و تحلیل کرد. یکی از محوری‌ترین ابعاد این عملیات، میزان غافلگیری دشمن و صهیونیست‌ها از این اقدام مجاهدان فلسطینی است که این مسئله جای تأمل و تفکر بسیاری دارد زیرا در مجموعه‌ای به نام نوار غزه انواع و اقسام محدودیت‌ها، تعاملات و ارتباطات پیش‌بینی شده است و انواع جاسوسی از مردم و گروه‌های فلسطینی، مراقبت‌های شبانه‌روزی و وسیع‌ترین تجهیزات شناسایی در اختیار نیرو‌های صهیونیستی قرار دارد و تعاملات آن مجموعه را با همه دنیا کنترل و یا قطع می‌کنند، در چنین فضای بسته و محدودی که تصور می‌کردند کوچک‌ترین حرکت و اقدام را زیر نظر دارند، به یک مرتبه عملیاتی را می‌بینید که در طول نزدیک به ۸۰ سال تأسیس نامشروع رژیم صهیونیستی بی‌سابقه است و شاهد تعداد زیادی کشته از مقامات بلندپایه نظامی رژیم صهیونیستی هستیم که ابهت نظامی، امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را با چالش جدی و بحران عمیق مواجه کرده که به تعبیر رهبر معظم انقلاب برای آن‌ها غیرقابل جبران است.

این مهم‌ترین بعد این عملیات است که پشت آن لایه‌های مختلفی از تدارک و تمرین، آمادگی، ایمان و اعتقاد وجود دارد و به تدریج باید در روز‌های آینده اثرگذاری این عملیات را دید و همین شکسته شدن واضح ابهت امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برای نیرو‌های مجاهد ارزشمند است و در مدل‌ها و عملیات مشابه بعدی مشاهده خواهد شد و بعد از این صورت‌های کاملتری از مبارزات را خواهیم دید.

ایکنا ـ باید عکس‌العمل دنیای اسلام در مقابل جنایات صهیونیست‌ها بنابر آیات جهاد و مقاومت چگونه باشد؟

امروز تکلیف برای همه مشخص است، اگر دولت‌های اسلامی، گروه‌های مختلف مسلمان و حتی افراد در موضع‌گیری خود در برابر رژیم صهیونیستی ملاحظاتی را داشتند و تصور می‌شد راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و مبتنی بر صلح و سازش می‌تواند مؤثر باشد، اکنون به روشنی واضح است که این‌ها هیچکدام کار را به نتیجه نمی‌رساند و در مقابل مجموعه‌ای از شرک، کفر و نفاق در دنیا که امروز این خط‌کشی‌ها هم خیلی صریح و واضح شده است، باید شجاعانه و محکم ایستاد.

اکنون بدون هیچ پرده‌پوشی دولت‌های حامی اسرائیل و گروه‌های منتقد رژیم صهیونیستی به خوبی اعلام موضع می‌کنند و تکلیف روشن است و به تعبیر امام خمینی(ره) همه کفر در برابر همه اسلام به وضوح ایستاده است و تنها تکلیف باقی مانده که تا انتهای مسیر چیزی به پایان آن باقی نمانده است، این است که به اتفاق و هم‌افزایی و حمایت از همدیگر از مجاهدانی که در صف اول مقاومت ایستاده‌اند، کمک کنیم تا بتوانیم در این مبارزه مقدس سهیم باشیم.

ایکنا ـ عملکرد دنیای رسانه در برابر این عملیات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اکنون دوره‌ای است که هر اقدامی در دنیا انجام شود، اعم از اینکه جنگ یا هر نوع اقدام دیگر باشد، بدون پشتوانه رسانه‌ای قابل تصور نیست. اتفاقات سال‌های گذشته دنیا را ملاحظه کنید؛ رسانه در صف مقدم مبارزات قرار گرفته است و حتی با ابزار رسانه و ظرفیت‌های بی‌نظیری که در فضای رسانه‌ای وجود دارد، حتی در بسیاری از کشور‌ها اقداماتی همچون کودتا و و تغییرات اجتماعی را رقم می‌زنند و این نشان از قدرتمند بودن این ابزار و زندگی جدید در این دنیاست. دشمنان که به وفور و بالاترین میزان از این ابزار استفاده می‌کنند، ما هم اینطرف موظفیم ابزار رسانه‌ای را که در اختیار داریم، این ظرفیت‌ها را چه در داخل و چه در خارج اضافه کنیم و این پیشگامی حوزه رسانه باید در عرصه مبارزه خود را نمایان کند. آنچه تاکنون اتفاق افتاده است، کافی نیست؛ گرچه زحمات زیادی کشیده شده است، اما صحنه مبارزه وسیع‌تر و گسترده‌تر شده است و انتظار می‌رود از رسانه‌ها خیلی بهتر استفاده شود.

ایکنا ـ ارزیابی شما از عملکرد مدعیان حقوق بشر چیست؟

خوشبختانه اتفاقی که در این دوره افتاده، این است که بسیاری از این ادعا‌ها نظیر دموکراسی‌خواهی، حقوق بشرخواهی و آزادی‌طلبی رنگ و لعاب سابق خود را ندارد و آنقدر توسط مدعیان این مفاهیم آلوده شده است که کمتر جایی و کسی اعتباری برای این ادعا‌ها قائل است و اکنون صدای دستگا‌ه‌های حقوق بشری دنیا و حتی دستگاه حقوق بشری رژیم صهیونیستی خیلی بلند شده است، اما برای کمتر آدم منصفی این ادعا‌ها قابل پذیرش است؛ چرا که بسیاری از مسائل را با چشم خود دیده‌اند و در پشت این ادعا‌ها حقوق بشری چه جنایت‌ها، کشتار‌ها و پایمال کردن حقوق انسان‌ها وجود داشته و دارد؛ از این رو چندان نیاز به نقد فلسفی و فکری مبانی حقوق بشر دنیای نوین نداریم و اگر عملکرد سا‌ل‌های گذشته را فقط تصویر کرد و نشان داد، بهترین دلیل خواهد بود که همه آن مبانی ناکارآمد است و باید برای دنیای فردا شکل دیگری از حقوق بشر و مشارکت اجتماعی را برای انسان‌ها طراحی و مستقر کرد. 
انتهای پیام
captcha