حماس فریاد خفته در گلوی مردم فلسطین است
کد خبر: 4175987
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد

حماس فریاد خفته در گلوی مردم فلسطین است

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه حماس فریاد خفته در گلوی ملت فلسطین است،‌ گفت: برای تحلیل عملیات «طوفان‌ الاقصی» باید به عقبه آن و جنایت‌های متعدد اسرائیلی‌ها و حمایت غربی‌ها نیز اشاره کرد.

تاج‌محمد صفت‌گلتاج‌محمد صفت‌گل، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، به تشریح شرایط و ویژگی‌ها، زمینه و عقبه عملیات طوفان‌ الاقصی پرداخت و گفت: حماس یک دولت نیست و اگر به سابقه رژیم غاصب اسرائیل بپردازیم این رژیم از سال 1947 با حمایت انگلیس و عمدتاً غربی‌ها در سرزمین فلسطین تأسیس شد.

وی با بیان اینکه در مورد نحوه برخورد رژیم اسرائیل با فلسطینی‌ها بسیار شنیده‌ایم، اظهار کرد: از سال 1947 میلادی تاکنون که قریب به 75 می‌گذرد مردم فلسطین با این رژیم کنار نیامده و پس از سال‌ها مبارزه و جدال و چالش، رژیم اسرائیل مطابق با آنچه در غرب مرسوم بود به آنان اجازه تشکیل دولت خودگردان را صادر کرد. خواسته بحق مردم فلسطین تشکیل دولتی مستقل در سرزمین آبا و اجدادی خودشان است.

صفت‌گل با اشاره به اینکه حماس، دولت نیست و به عنوان بازیگر جهانی در صحنه بین‌المللی نیز به شمار نمی‌آید، اضافه کرد: این گروه مردمی از تشکیلات دولتی، ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یک دولت برخوردار نیست، بلکه حماس، متشکل از سازمان یا گروهی برخاسته از درون ملت مظلوم فلسطین است. حماس از نگاه بنده فریاد خفته در گلوی مردم فلسطین است. برای تحلیل عملیات «طوفان‌ الاقصی» باید به عقبه آن و جنایت‌های متعدد اسرائیلی‌ها و حمایت غربی‌ها و امریکایی‌ها از آنان اشاره کرد. رژیم صهیونیستی مورد حمایت است؛ چراکه باعث و بانی این رژیم خود غربی‌ها بودند.

جنایت اسرائیل برکسی پوشیده نیست

وی در تکمیل توضیحات خود گفت: مجموعه اقداماتی که اسرائیل در قبال مردم فلسطین انجام داده بر هیچ‌کس پوشیده نیست. جهان هیچ‌گاه جنایت‌ها و کشتارهای بی‌رحمانه قصاب‌های اسرائیلی همچون شارون، رابین و ... را از یاد نخواهد برد. دنیا قتل‌عام «کَفرقاسم» و «دیریاسین» را فراموش نخواهد کرد؛ بنابراین با این عقبه و پیشینه امروز شاهد حرکتی مبارزاتی علیه این رژیم غاصب هستیم. البته رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن پروپاگاندا و تبلیغات رسانه‌ای بیان کرده است که حماس از  زمین، دریا و آسمان به آنان حمله کرده است، اما بهتر است اول این رژیم پاسخ دهد، گروهی که مردمی است آیا می‌توان تشکیلات نظامی سازمان‌یافته همچون نیروی دریایی، هوایی و زمینی داشته باشد؟

این محقق در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌المللی ادامه داد: حماس، مجموعه‌ای مردمی از امت فلسطین است که مبارزه مسلحانه‌ای را در راستای تحقق مطالبات بحق خود در پیش گرفته است؛ چراکه اقدامات، صداها و ناله‌های مردم مظلوم فلسطین را اسرائیل هیچ‌گاه نشنید و اهمیت نداد و علاوه بر آن توسعه مناطق شهرک‌نشین را اولویت قرار داد. از سوی دیگر اسرائیل از جمله دولت‌های دارای انرژی اتمی است، اما هنوز عضو MPT نیست. درصورتی‌که با کشورهایی نظیر ایران که از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده می‌کنند با شدت و سختی مقابله می‌شود. رژیم اسرائیل حداقل 400 کلاهک هسته‌ای دارد، حال اینکه چرا با وجود این تعداد کلاهک هسته‌ای از سوی غرب مؤاخذه نمی‌شود، جای سئول دارد.

اقدامات حماس دنیا را متحیر کرد

این استاد دانشگاه به جنگ «یوم‌کیپور» که بین اعراب و اسرائیل رخ داد، اشاره و تصریح کرد: باید پذیرفت اسرائیل چنین حمله و هجمه سنگینی پس از این جنگ تاکنون به خود ندیده است. آنان از سوی گروهی ضربه خوردند که دولت و ساختار دولتی برای آنان تعریف نشده بود، این گروه مجاهد با تعدادی پاراگرایلایدر و نیروهای جهاد اسلامی از سوی زمین با اسرائیل وارد جنگ شد، اما تبلیغات اسرائیل با بزرگ‌نمایی جهان را متحیر کرده و در شوک فرو برد. آنان با این جنگ و فروپاشی گنبد آهنین دچار وحشت مضاعف شده است و به واسطه اقدامی از سوی گروهی مجاهد چه جنایت‌های وحشتناکی را علیه مردم بی‌دفاع فلسطین در باریکه‌ای به نام غزه انجام داد.

صفت‌گل با بیان اینکه غزه به لحاظ مساحت به اندازه یکی از شهرهای ایران با تراکم جمعیتی قریب به دو میلیون و 500 هزار نفرست، ادامه داد: «رفح»، مهم‌ترین مرز فلسطین با مصر تا امروز هم بسته است. اسرائیل اعلام کرد: مردم غزه سرزمین را ترک کرده و به سمت جنوب بروند، اما راهی برای رفتن با مرزهای بسته نیست. رژیم اسرائیل انجام این امر (خروج غیرنظامی‌ها) را از لحاظ حقوق بین‌الملل برای خود مزیت می‌شمارد. حمله حماس به‌حدی برای اسرائیل سنگین تمام شد که هزاران تن بمب را برسر مردم و غیرنظامی‌ها که اغلب کودکان، زنان و سالمندان بودند فرو ریخت و تعداد بسیاری از کودکان در این جنگ به شهادت رسیدند.

وی با تأکید براینکه بمباران و تضییع حقوق مردم بی‌دفاع براساس حقوق بین‌الملل جرم محسوب می‌شود، اما متأسفانه دست رژیم غاصب و ظالم اسرائیل را بازگذاشتند تا غزه را شخم زدند و عمق این فاجعه بعدها مشخص می‌شود، اظهار کرد: اسرائیل در طول 75 سال خواسته به‌حق مردم فلسطین که تشکیل دولت در سرزمین آبا و اجدادی آنان است را نشنیده و توجه نکرده است. بعد از گذشت قریب به دو هفته جهان این خوی وحشی‌گری را تقبیح کرد و برخی نداها از سوی چین و اروپا را می‌شنویم که اسرائیل با این حجم بمباران از حق دفاع مشروع خود فراتر رفته است. البته این دفاع مشروع بین دولت‌ها نه یک گروه مبارز اعمال می‌شود.

آشکار شدن ضعف اسرائیل پس از طوفان الاقصی

صفت‌گل با ابراز تأسف از اینکه اسرائیلی‌ها مردم فلسطین را تروریست می‌خوانند، حال اینکه خود اقدامات تروریستی بسیار را مدیریت و علیه کشورهایی نظیر ایران اعمال کردند، گفت: اقدامات تروریستی اسرائیل در اقصی نقاط جهان به ویژه برای ما ایرانی‌ها با ترور دانشمندان هسته‌ای بسیار ملموس است، آنان نخبگان برجسته ما را به جرم داشتن دانش هسته‌ای به شهادت رساندند و امروز به بهانه‌ای دیگر غزه، قسمت‌هایی از لبنان و سوریه را مورد حمله قرار داده و امریکا در حمایت از آنان ناوهای خود را به دریاهای شرق گسیل کرده است.

وی با بیان اینکه آشکار شدن ضعف اسرائیل از پیامدهای عملیات «طوفان‌ الاقصی» است، اضافه کرد: رژیم کودک‌کش از سوی گروهی مجاهد با مشکل مواجه شد و نتوانست تاب بیاورد و با بمباران بیمارستان، مدرسه و کلیسا و موشک‌های بسیار مردم بی‌دفاع را به شهادت رساند.

صفت‌گل در پایان موضع ایران و جهان اسلام در این عملیات را ایستادگی جبهه مقاومت دانست و ادامه داد: حق مردم فلسطین نادیده گرفته شده و باید حقشان به آنان بازگردانده شود. البته برخی کشورها همچون امارات و بحرین روابطی را نه چندان معمول، اما تا حدی با اسرائیل برقرار کرده و مراودات و گفت‌و‌گوهایی داشتند. شاهدیم وزیر امور خارجه ایران در سفر به لبنان و قطر دیدگاه‌های جمهوری اسلامی مبنی بر توقف حملات به فلسطین را بیان کرده است. از سوی حزب‌الله لبنان نیز شلیک‌هایی انجام شده است، اما تاکنون کسی مانع اسرائیل نشده این رژیم با ظلم بیشتر ملت و مردم فلسطین و غزه را مورد تاخت‌و‌تاز بی‌رحمانه قرار داده است. شرم باد بر دولت‌های دمکراتیک جهان که این چنین شاهد کشته شدن ملت مظلوم غزه هستند، مردمی که نه راه رفت دارند، نه بازگشت.

انتهای پیام
captcha