ترکیه مسجد جدید تگزاس را افتتاح کرد
کد خبر: 4175938
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

ترکیه مسجد جدید تگزاس را افتتاح کرد

شهر دالاس در ایالت تگزاس آمریکا روز گذشته، دوشنبه، شاهد افتتاح مسجد وابسته به سازمان دیانت ترکیه بود.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، روز دوشنبه در شهر دالاس ایالت تگزاس آمریکا، یک مسجد وابسته به سازمان دیانت ترکیه افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این مسجد، سلیم ارگون، معاون سازمان دیانت ترکیه، بلال کوش بنار، مشاور خدمات دینی سفارت ترکیه در واشنگتن و بلال باش، وابسته خدمات مذهبی در سرکنسولگری ترکیه در هیوستون، حضور داشتند.

 

در این مراسم که با تلاوت قرآن کریم آغاز و با افتتاح مسجد برای عبادت به پایان رسید، نمایندگان نهادهای مدنی و جامعه اسلامی در آمریکا نیز شرکت کردند.

با افتتاح مسجد فوق، تعداد مساجد وابسته به سازمان دیانت ترکیه در آمریکا به 35 مسجد افزایش یافت.

 در پی اختلافات ایجاد شده میان دولت ترکیه و طرفداران فتح الله گولن، دولت ترکیه تلاش بسیاری را برای جایگزینی نهادهای دینی و مدارس مورد نظر خود در خارج از این کشور به ویژه در آمریکا را در دستور کار قرار داده است.

تا پیش از بروز این اختلافات در سال 2016 بخش مهمی از فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی اتباع ترکیه از طریق مدارس وابسته به جریان گولن سازماندهی می‌شد، دولت ترکیه پس از کودتای سال 2016 اقدامات بسیاری را برای بستن این مدارس و وضع محدودیت علیه آنها در آمریکا انجام داد، همچنین تلاش کرد تا آمریکا را برای اخراج گولن از این کشور و تحویل او به ترکیه تحت فشار بگذارد، با این حال این تلاش‌ها به دلیل مخالفت دولت آمریکا راه به جایی نبرد.

از سویی فعالیت مدارس و مساجد وابسته به ترکیه در آمریکا با انتقاداتی از جانب گروه‌ها و احزاب محافظه‌کار مواجه شده است، بسیاری از آنها این مراکز را مهد پرورش افکار بنیادگرایانه توصیف کرده‌اند، ادعاهایی که همواره از سوی جامعه مسلمانان آمریکا رد شده است.

انتهای پیام
captcha