نشست آشنایی با جریان‌های انحرافی معاصر در جهان اسلام برگزار شد
کد خبر: 4175499
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴

نشست آشنایی با جریان‌های انحرافی معاصر در جهان اسلام برگزار شد

به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جامعه‌المصطفی، دومین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با جریان‌های انحرافی معاصر در جهان اسلام در مدرسه مرعشیه قم با حضور طلاب برگزار شد.

سیدعلی محسنی، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر جریان‌های انحرافی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام سیدعلی محسنی، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر جریان‌های انحرافی عصر امروز، ۲۳ مهرماه با موضوع «جنبش‌های نوپدید دینی» به ایراد سخن پرداخت.

وی در این نشست به موضوعاتی همچون ویژگی‌های معنویت دینی و الهی، عوامل و زمینه‌های پیدایش معنویت‌های نوظهور، تفاوت معنویت دینی با معنویت‌های نوظهور، وابستگی برخی از جریان‌های معنوی به سازمان‌های جاسوسی و آسیب‌دیدگی افرادی که به این جریان‌ها راه یافته‌اند و دچار مشکلات روانی شدیدی شده‌اند، پرداخت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: معنویت‌ها از حیث ساختاری یا فرقه‌ای هستند یا فرهنگی. در معنویت‌های فرقه‌ای یک لیدر فکری، آئین و مناسک و دارای مخاطبان محدودی است، اما در جریانات فرهنگی، رهبری نامشخص، ارائه خدمات به ظاهر فرهنگی و اجتماعی و همچنین مخاطبان گسترده‌ای دارد که می‌توان به جریان تفکر نوین و طرفداران قانون جذب اشاره کرد.

وی بیان کرد: از جمله جریانات فرقه‌ای می‌توان به جریاناتی که خاستگاه شرقی دارند، مثل اوشو و سای بابا و همچنین آن‌هایی که خاستگاه غربی دارند، مانند اکنکار، کارلوس کاستاندا اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha