دو هدف رژیم صهیونیستی از ادعای نقش مستقیم ایران در «طوفان الاقصی»
کد خبر: 4175202
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
میرابیان مطرح کرد:

دو هدف رژیم صهیونیستی از ادعای نقش مستقیم ایران در «طوفان الاقصی»

سفیر اسبق ایران در کویت با اشاره به اصرار رژیم صهیونیستی بر دخالت ایران در عملیات «طوفان الاقصی» گفت: هدف اسرائیل این است که هم آمریکا را وارد این جنگ کرده و رو در روی ایران قرار دهد و هم با معرفی ایران به منزله طراح و عامل اصلی این عملیات به جای حماس، شکست مفتضحانه خود را از یک گروه شبه‌ نظامی توجیه نماید.

سیدرضا میرابیان، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت

سیدرضا میرابیان، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تحولات فلسطین پس از عملیات طوفان الاقصی و ترمیم‌ناپذیر بودن این شکست برای رژیم صهیونیستی گفت: این عملیات و تحولات پس از آن نشان داد نه اسرائیل، اسرائیل گذشته و نه فلسطین، فلسطین گذشته است. با این عملیات فلسطین در پایگاه یک قدرت بالقوه و بالفعل قرار گرفت که می‌تواند در آینده یک نیروی بازدارنده باشد. 
 
وی افزود: از طرف دیگر اسرائیل هم برای نخستین بار بزرگترین شکست تاریخ خود را خورد و بسیاری از نیروهایش کشته، زخمی و مهمتر از همه اسیر شدند که این از تاریخ جنگ اعراب و اسرائیل تاکنون کاملاً بی‌سابقه است و چنین موردی وجود نداشته است. براین اساس مجموع داده‌ها حکایت از تغییرات اساسی در معادلات میدانی و سیاسی منطقه به ویژه در منازعات تاریخی میان فلسطین و اسرائیل دارد.

بیشتر بخوانید:


میرابیان با اشاره به تأثیرات عمیق و گسترده این اتفاقات تأثیرات بر جامعه اسرائیل گفت: این جامعه در چند سال اخیر و تا پیش از این جنگ به شدت دچار بی‌ثباتی و در وضعیت شکاف عمیق با دولت بود و اکنون نیز در وضعیت هراس از جنگ قرار گرفته و شاهد هستیم که تقاضا برای خروج و مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی به شدت افزایش یافته و این نشانه یک نوع فروپاشی اجتماعی است که می‌تواند در درازمدت نظام سیاسی را با مخاطرات جدی مواجه ساخته و حتی موجودیت این رژیم را به خطر اندازد.  
 

تبعات سیاسی و اجتماعی، سنگین‌تر از شکست نظامی برای اسرائیل

 
سفیر اسبق ایران در کویت افزود: مشکل بزرگ بعدی اسرائیل مربوط به دوره پس از این جنگ است؛ زمانی که جنگ تمام شود قطعا یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی دلایل این شکست بزرگ و تعیین مقصران این وضعیت تشکیل خواهد شد که ممکن است منجر به سقوط دولت نتانیاهو شود، همانطور که گزارش کمیته حقیقت‌یاب پس از جنگ لبنان منجر به استعفای نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی شد. لذا امروز اسرائیل هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اجتماعی با یک وضعیت بسیار شکننده، متزلزل و نابسامان روبرو است. 
 
وی تصریح کرد: در واقع علاوه بر شکست نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی، باید گفت پیامدها و تبعات سیاسی و اجتماعی آن برای اسرائیل از شکست نظامی هم بالاتر و عمیق‌تر است.    

 

اسرائیل قادر به کاهش توان نظامی حماس نیست

 
میرابیان درباره حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی و احتمال تأثیر آن بر کاهش توان نظامی حماس گفت: اگر حملات وحشتناک رژیم صهیونیستی بر توان نظامی حماس تأثیر داشت امروز حماس دیگر قادر نبود همچنان در سرزمین‌های اشغالی به عملیات خود ادامه دهد. 
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: اسرائیل به جز همین بمباران‌های گسترده و کشتار غیر نظامیان کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد تا حماس را وادار به تسلیم کرده یا زمینه را برای ورود زمینی خود به غزه فراهم کند تا در میز مذاکره با تحت فشار قراردادن حماس امتیازات مد نظر خود را کسب کند اما محمد الضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس، به صراحت اعلام کرد تحت فشار و بمباران مذاکره نخواهیم کرد. 
 
وی ابراز کرد: در واقع  حجم بالای حملات صهیونیست‌ها با این هدف است ‌که حماس را به میز مذاکره بکشانند تا به شروط ظالمانه اسرائیل تن دهد و حماس هم با فهم این هدف این نوع مذاکره را کاملا رد کرده و در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها همچنان به حملات راکتی و موشکی خود به سرزمین‌های اشغالی ادامه می‌دهد.

 

چرا آمریکا خواهان طولانی شدن جنگ نیست

 
میرابیان درباره عدم تمایل آمریکا و غرب به طولانی شدن جنگ و مخالفت با سخنان مقامات اسرائیل پیرامون نقش ایران در این جنگ گفت: یک بخش از دلایل مخالفت آمریکایی‌ها با طولانی شدن جنگ از میان رفتن تمرکز آنها بر روی جنگ اوکراین است اما این همه دلایل مخالفت آنها نیست، بلکه آمریکا نگران آن است که طولانی شدن جنگ تبعات منفی برای خود اسرائیل داشته باشد زیرا از یک طرف اسرائیل توانایی لازم را برای یک جنگ طولانی ندارد و از طرف دیگر طولانی شدن جنگ مانع شدت یافتن موشکباران حماس بر سرزمین‌های اشغالی نشده و در ادامه زمینه را برای ورود سایر گروه‌های مقاومت به این منازعه فراهم می‌کند. در این وضعیت اسرائیل باید در چند جبهه بجنگد که این می‌تواند حتی اسرائیل را در داخل با مشکلات جدی مواجه سازد و آمریکا به نوعی این مسئله را به ضرر امنیت خود اسرائیل تحلیل و تفسیر می‌کند.  
 
سفیر اسبق ایران در کویت افزود: مسئله دیگر این است که دولت آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و لذا مایل به تداوم بحران فلسطین و کشیده شدن پای خود هم به این درگیری نیست. به همین دلیل بایدن و وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند ما نیرویی برای اسرائیل اعزام نمی‌کنیم. همچنین بایدن به صراحت اعلام کرد که آمریکا هیچ نشانه‌ای درباره دخالت مستقیم ایران در این جنگ دریافت نکرده‌ است. چون اگر بخواهند موضع نتانیاهو را در خصوص دخالت ایران بپذیرند و بر آن صحه بگذارند آنگاه مجبور به دخالت در جنگ خواهند شد و لذا نمی‌خواهند چنین اتفاقی بیفتد تا هم با ایران درگیر نشده و هم خودشان در این منازعه وارد نشوند. 
 
وی با بیان اینکه دخالت آمریکا در این جنگ برای دولت بایدن به ویژه در آستانه انتخابات هزینه‌ساز است، گفت: آنها نمی‌خواهند چنین هزینه سنگینی را که حتی ممکن است به شکست آنها در انتخابات منجر شود، بپردازند و لذا تنها برای اعلام حمایت از اسرائیل، ناو هواپیمابر «جرالد فورد» را به منطقه اعزام کردند که بیشتر یک اقدام نمادین در حمایت از اسرائیل است. زیرا همه می‌دانند این ناو قبلاً هم در جنگ اسرائیل با حزب‌الله حضور داشت و اقدام خاصی انجام نداد.   
 

چرایی اصرار اسرائیل بر نقش ایران

 
میرابیان درباره دلایل اسرائیل برای به میان کشیدن نقش مستقیم ایران در این جنگ گفت: هدف اسرائیل این است که هم آمریکا را وارد این جنگ کرده و رو در روی ایران قرار دهد و ایران را طرف اصلی معرفی کند و هم اینکه با معرفی ایران به منزله طراح و عامل اصلی این عملیات به جای حماس، شکست مفتضحانه خود را توجیه نماید. در وضعیت فعلی همه از شکست بزرگ و بی‌سابقه اسرائیل از یک گروه تروریستی به زعم صهیونیست‌ها سخن می‌گویند و این حیثیت اسرائیل را به شدت زیر سؤال برده و ورود رهبر انقلاب و اعلام عدم دخالت ایران در این جنگ نیز به نوعی این اهداف اسرائیل را ناکام گذاشت.   
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
captcha