معادله فلسطین ـ‌ رژیم صهیونیستی به قبل و بعد از «طوفان الاقصی» تقسیم شد + صوت
کد خبر: 4174393
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
حسن لاسجردی:

معادله فلسطین ـ‌ رژیم صهیونیستی به قبل و بعد از «طوفان الاقصی» تقسیم شد + صوت

کارشناس مسائل منطقه اهمیت و نقطه تمایز ویژه عملیات «طوفان الاقصی» با جنگ‌های قبل از آن را در تقسیم معادله فلسطین ـ رژیم صهیونیستی به قبل و بعد از این عملیات مربوط دانست و گفت: نکته مهم چگونگی طراحی این عملیات از سوی حماس است که اسرائیل با این همه دستگاه امنیتی همچون موساد، شین بت و شاباک نتوانست متوجه آن شود.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت و ابعاد عملیات «طوفان الاقصی» گفت: تفاوت و تمایز مهم عملیات «طوفان الاقصی» که معادله فلسطین ـ اسرائیل را به قبل و بعد از آن تقسیم می‌کند، تلفات و اسیری بسیار صهیونیست‌ها و غافلگیری شدید اسرائیل است. در واقع اسرائیل با توجه به این حجم از امکانات و تجهیزات نظامی، اطلاعاتی و امنیتی نتوانست در مقابل ورود یک گروه چریکی، عبور موفق آن از موانع کاری انجام دهد و انجام عملیات نظامی با تلفات بالا یک غافلگیری بزرگ برای رژیم صهیونیستی بود. 
 
وی افزود: در واقع نکته مهم چگونگی طراحی این عملیات از سوی حماس است که اسرائیل با این همه دستگاه امنیتی همچون موساد، شین بت و شاباک نتوانست متوجه آن شود و از چشم همه این نهادهای اطلاعاتی و امنیتی پنهان ماند و همه اینها نشانه یک شکست بزرگ برای رژیم صهیونیستی است؛ این شکست بزرگ همچنان معادله و سؤال اصلی این عملیات نظامی است که گویای آن است که اسرائیل اساسا درک و پیش‌بینی درستی از تحولات در سرزمین‌های اشغالی نداشت و لذا تا زمان شروع عملیات طوفان الاقصی نتوانست واکنش و اقدام خاصی در مقابل آن انجام دهد. 

بیشتر بخوانید:


 
لاسجردی اظهار کرد: به عبارتی سؤال اصلی و محوری بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیلگران نظامی ـ اطلاعاتی این است که اسرائیل چگونه نتوانست هیچ نشانه‌ای از طراحی و وقوع این عملیات را کشف و شناسایی کند.

 

شکست غیر قابل جبران

 
این کارشناس مسائل منطقه درباره اینکه حملات شدید نظامی رژیم صهیونیستی می‌تواند این شکست بزرگ را جبران کند، گفت: این شکست با هر نوع واکنش و شدت حمله از سوی اسرائیل جبران‌شدنی و قابل توجیه نخواهد بود اما اگر رژیم صهیونیستی موفق شود به فرماندهان این عملیات به هر روشی آسیب بزند یا دوباره غزه را کامل محاصره کرده و قدرت تهاجمی نیروهای مقاومت را کاهش دهد و مانع انجام عملیات از سوی آنها شود و سیاست تحریم علیه غزه را اعمال و اجرا کند برای آنها نوعی موفقیت محسوب می‌شود.
 
عضو شورای سردبیری خبرآنلاین تصریح کرد: این واکنش‌ها هرچند از نظر انسانی و اخلاقی غیر قابل توجیه است اما برای رژیم صهیونیستی که چنین ضربه بزرگی را دریافت کرده، نوعی موفقیت نسبی است زیرا اسرائیل در مقابل این شکست بزرگ به هر حال باید اقدامی انجام می‌داد که این اقدام فشار آوردن به رقیبی غیر همسطح و نابرابر همچون حماس است؛ نیروهای مقاومت نشان دادند هر چند به لحاظ اسمی با اسرائیل به منزله یک حکومت یا رژیم سیاسی برابری ندارند اما در صحنه عملیاتی توانایی لازم را برای به عقب راندن یا شکست اسرائیل دارا هستند.
 

سه سناریو درباره ادامه جنگ

 
لاسجردی درباره احتمال طولانی شدن جنگ و خطر آن برای اسرائیل با افزایش احتمال ورود سایر گروه‌های مقاومت گفت: در این خصوص می‌توان سه سناریو را به عنوان پیش‌بینی واکنش رژیم صهیونیستی مطرح کرد؛ برخی معتقدند اسرائیل فقط برای اینکه به یک پیروزی راحت، قابل قبول و مطلوب دست پیدا کند صرفاً بر نوار غزه تمرکز دارد. سناریوی دوم این است که اسرائیل با توجه به ضربه بزرگی که دریافت کرده، با دیگر گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌الله نیز مواجهه خواهد کرد. سناریوی سوم که شاید احتمال وقوع آن ضعیف و بدبینانه باشد این است که ضربه وارده به اسرائیل آنقدر بزرگ بوده که باید با نیرویی مانند ایران مقابله کند.
 
این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: سناریوی با درصد احتمال وقوع بالا آن است که اسرائیل با یک رقیب کوچک مانند نیروهای مقاومت در فلسطین آن هم در محدوده غزه رویارویی کند زیرا این جغرافیا نزدیک اسرائیل است و صهیونیست‌ها شناخت مناسبی از غزه دارند و بعضاً نفوذی‌هایی در این منطقه برای ضربه زدن بیشتر دارد و در نهایت چون غزه یک پناهگاه و محل خیزش نیروهای مقاومت در فلسطین است تمرکز اسرائیل بر این منطقه موجب می‌شود که بتوانند نقطه کانونی مقاومت را در مقابل اسرائیل از بین ببرند. 
 
وی تأکید کرد: صحبت‌های مقامات اسرائیل از جمله وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر محاصره کامل غزه و قطع آب، برق و گاز این منطقه نشان از اجرای این سناریو و تمرکز کامل و ویژه اسرائیل بر غزه دارد و محدود کردن عملیات نظامی خود در این نقطه دارد.   

 

سرانجام پرونده عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل

 
لاسجردی درباره تأثیر عملیات «طوفان الاقصی» بر خارج کردن برنامه عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل از روی میز تا مدتی طولانی دارد، گفت: این عملیات به طور خودبخود پرونده عادی‌سازی را تا مدتی به عقب انداخت و به طور طبیعی تا اسرائیل بخواهد به اوضاع داخلی و خارجی خودش سامان دهد و شرایطش را عادی‌سازی کند، این پرونده به تعویق می‌افتد. مسئله مهم این است که الان کشورهای عربی خواهان عادی‌سازی روابط با اسرائیل، چگونه رفتار خواهند کرد. قطر اکنون اعلام کرده که برای برقراری آتش‌بس تلاش می‌کند، لذا تلاش کشورهایی مانند قطر، عربستان، مصر، امارات و ... برای نقش‌آفرینی در این جنگ اگر با مخالفت رژیم صهیونیستی مواجه شود، جریان عادی‌سازی دچار تعویق مضاعف می‌شود. 
 
کد
 
این کارشناس مسائل منطقه در پایان اظهار کرد: براین اساس زنجیره‌ای از عوامل بر روی این موضوع تأثیر می‌گذارند. اگر اسرائیل با درخواست‌های میانجی‌گرایانه کشورهای عربی مخالفت کند روند عادی‌سازی باز هم به عقب‌تر می‌افتد اما قطعاً این عملیات شتاب عادی‌سازی روابط را تا مدتی نامعلوم متوقف کرد.   
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری       
                   
انتهای پیام
captcha