هیچ انسان آزاده‌ای در برابر ظلم یک ظالم به ملتی مظلوم سکوت نمی‌کند
کد خبر: 4174258
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
آیت‌الله محمود رجبی در گفت‌وگو با ایکنا:

هیچ انسان آزاده‌ای در برابر ظلم یک ظالم به ملتی مظلوم سکوت نمی‌کند

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم، تاکید کرد: این مسئله یک رسالت انسانی است که هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند در برابر ظلم یک ظالم به یک کشور مظلوم سکوت کند؛ این موضوع با فطرت انسانی و حقوق بشر که خود غرب از آن دم می‌زند سازگاری ندارد لذا دفاع از فلسطین امری جهانی است.

هیچ انسان آزاده‌ای در برابر ظلم یک ظالم به ملتی مظلوم سکوت نمی‌کندپیروزی مبارزان فلسطینی در نبرد هوشمندانه طوفان الاقصی، بار دیگر نگاه جهانیان را به خود معطوف کرد؛ این نبرد هم از جنبه سیاسی، هم نظامی و امنیتی موفقیتی بزرگ برای مردم مظلوم فلسطین است و در صورتی که این روند تداوم یابد چشم‌انداز روشن‌تری پیش روی مردم فلسطین و سایر کشورهای اسلامی و مستضعف گشوده خواهد شد.

خبرنگار ایکنا با هدف تحلیل این پیروزی و وظیفه مسلمین جهان و حوزه علمیه در حمایت از مقاومت فلسطین با آیت‌الله محمود رجبی؛ عضو شورای عالی حوزه علمیه و رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا ـ مبارزان فلسطینی بزرگ‌ترین ضربه را به صهیونیست‌ها وارد کرده‌اند. تحلیل شما از این پیروزی که متفاوت با دفعات قبل است، چیست؟

 این پیروزی از جهات مختلف قابل بررسی و تحلیل است و یک جهت آن مسئله مقاومت است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند و فرمودند که تنها راه پیروزی ملت فلسطین بر رژیم صهیونیستی، مقاومت است. چنین پیروزی شگرفی در یک زمان کوتاه و با وارد کردن تلفات عظیم و کسب دستاوردهای زیاد، غیر از صهیونیست‌ها، همه جهان را در بهت فرو برده و این نشان از قدرت و اقتدار جبهه مقاومت و توان بالای آنهاست و نشان می‌دهد مسیر مقاومت، مسیری است که خداوند هم حامی و پشتیبان آن است. همانطور که حضرت امام(ره) در پیروزی خرمشهر فرمودند که خدا خرمشهر را آزاد کرد این پیروزی هم با قدرت الهی محقق شده است و ما باید شکر به درگاه الهی به جا بیاوریم.

نکته دیگری که در این ماجرا وجود دارد نمایش پوشالی‌ و عنکبوتی‌ بودن ماهیت رژیم صهیونیستی است زیرا هیچ کسی فکر نمی‌کرد ملتی که در محاصره است بتواند این رژیم را به هراس بیندازند و نیروهای آنان مجبور به فرار یا کشته و اسیر شوند و این رژیم به شهرک‌نشین‌های خودش دستور بدهد که این مناطق را خالی کنند؛ این مسئله حاکی از ضعف رژیم صهیونیستی هم از نظر نظامی، امنیتی و اطلاعاتی و هم روحیه اجتماعی است و نویدی برای جبهه مقاومت است تا بداند هر کجا برای خدا قیامی صورت بگیرد خداوند حمایت خواهد کرد و دشمن خوار و زبون می‌شود.

این بارقه امید برای همه ملت‌های مستضعف در جهان و نه فقط مسلمین و مظلومان فلسطین است که بدانند با اتکال و اعتماد به خداوند می‌توان پیروز شد و این پیروزی سرآغاز پیروزی‌های دیگری است که افول و نابودی رژیم صهیونیستی را در پی دارد. همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند این غده سرطانی باید ریشه‌کن شود و مقام معظم رهبری هم فرمودند این رژیم 25 سال آینده خودش را نخواهد دید همه تلاش‌های جبهه مقاومت باید در این راستا صورت بگیرد و خود صهیونیست‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند و این پیروزی سرآغاز حرکت برای نابودی این رژیم است و امیدواریم سریعتر به نتیجه برسد و نویدی برای ظهور حضرت بقیه‌الله(عج) و تشکیل جبهه جهانی اسلام و تمدن اسلامی باشد.

ایکنا ـ آینده تحولات منطقه را بعد از این پیروزی چگونه ارزیابی می‌کنید و اینکه مردم ایران چه وظیفه‌ای دارند؟ 

طبیعی است که رژیم صهیونیستی برای جبران ضعف و زبونی و پوشالی‌ بودن خود، دست به اقداماتی بزند ولی این اقدامات کور است و نمی‌تواند معادله پیروزی را تغییر دهد و برعکس باعث تقویت جبهه مقاومت هم خواهد شد. در همین روزها در عملیات تلافی‌جویانه‌ای که داشت باعث واکنش حزب‌الله لبنان و همبستگی بیشتر جبهه مقاومت شد؛ رژیم صهیونیستی باید زوال و نابودی خود را بپذیرد و بداند با این نوع عملیات راه به جایی نمی‌برد و نتیجه‌ای ندارد ضمن اینکه این رژیم وضع درونی مناسبی هم ندارد و همین مسئله هم سبب همبستگی بیشتر جبهه مقاومت می‌شود و ملت‌های دیگر هم با روحیه بالاتر و اعلام آمادگی بیشتر در صحنه خواهند بود.

نظام و ملت ایران یکی از رسالت‌های مستمر خود را دفاع از مظلومین عالم می‌دانند و به همین دلیل هم سالیان سال است که از ملت مقاوم فلسطین حمایت کرده است و موضع روشنی دارند. حوزه علمیه هم چون تجلی اظهار همبستگی با جبهه مقاومت است باید حمایت خود را اعلام کند و به ویژه حوزویان و حوزه‌های کشورهای دیگر را در همبستگی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین بسیج کند. حوزه‌های دیگر باید به هر طریقی وارد این عرصه شوند تا دشمن بداند روحانیت شیعه و سنی فارغ از مسائل مذهبی از فلسطین حمایت می‌کنند.

ایکنا ـ از نگاه قرآن چه استدلالی برای حمایت و همراهی ملت فلسطین می‌توان مطرح کرد؟

این متن قرآن کریم است که فرمود: وَما لَكُم لا تُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ الَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هٰذِهِ القَريَةِ الظّالِمِ أَهلُها وَاجعَل لَنا مِن لَدُنكَ وَلِيًّا وَاجعَل لَنا مِن لَدُنكَ نَصيرًا؛ کمک و حمایت ما از مستضعفین منحصر به مسلمین نیست و هر کجا ندای یک مظلومی بلند شود و از ما کمک بخواهد ما باید کمک کنیم؛ کسانی که سخن دیگری می‌گویند در برابر بیانات قرآن ایستاده‌اند و کسی نمی‌تواند مدعی اسلام و مسلمانی باشد و این موضوع را منکر شود همچنین این مسئله جزء سیره اهل بیت و پیامبر(ص) بوده است، ضمن اینکه این مسئله یک رسالت انسانی است و هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند در برابر ظلم یک ظالم به یک کشور مظلوم سکوت کند؛ این موضوع با فطرت انسانی و حقوق بشر که خود غرب از آن دم می‌زند سازگاری ندارد لذا دفاع از فلسطین امری جهانی است و باید نخبگان فکری کشور اعم از حوزوی و دانشگاهی وارد میدان شوند و این حرکت درست را تبیین کنند.

ما حامی کشوری هستیم که به دنبال گرفتن حق مسلم خود از رژیم اسرائیل است و حمایت از آن وظیفه انسانی، اسلامی، فطری، ملی و بین‌المللی و وظیفه همه اقشار است و هر کسی به هر نحوی بتواند باید این وظیفه را انجام دهد.

ایکنا ـ شرط تداوم این موفقیت‌ها را در چه می‌دانید؟

همبستگی بیشتر و اتکا به خدا و توجه به وعده لا یتغیر الهی که خداوند حامی مستضعفین است، ما در ادامه راه به هر شکلی که بتوانیم وظیفه داریم هم کمک کنیم و هم حضور به موقع در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشیم و از آن طرف با تضرع به درگاه خدا، سپاسگزار نعمات او باشیم تا در این مسیر با توکل به خدا راه را بهتر و با استقامت و صبر بیشتری طی کنیم. 

گفت‌و‌گو از علی فرج زاده

انتهای پیام
captcha