وظایف اصلی شیعیان در عصر غیبت
کد خبر: 4173812
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

وظایف اصلی شیعیان در عصر غیبت

محمدعلی انصاری گفت: در میان وظایف شیعیان در زمان غیبت امام عصر، بعضی از وظایف بسیار مهم و کاربردی‌تر است. انتظار ظهور، تمسک به دین و استعانت از وظایف اصلی شیعیان در زمان غیبت به شمار می‌رود.

محمدعلی انصاری مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، محمدعلی انصاری مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة  بیان کرد: اولین وظیفه اصلی شیعیان در دوران غیبت صاحب الزمان(عج) انتظار برای فرج مولا است. (افضل الاعمال انتظار الفرج) به معنای همان آمادگی برای ظهور و نگاه امیدوارانه نسبت به ظهور امام زمان(عج) است. دومین وظیفه اصلی شیعیان تمسک است که در بسیاری از روایات ائمه‌اطهار به آن توجه و اشاره کرده‌اند. 

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در یکی از روایات خود در بحارالانوار می‌فرماید: «من ادرك زمانه فلیتمسک بدینه»، اگر کسی زمان غیبت را درک می‌کند باید تمسک به دین داشته باشد. همچنین امام صادق(ع) در خصوص سختید این تمسک فرموده‌اند: «إنّ لِصاحِبِ هذا الأمرِ غَيبةً المُتَمَسِّكُ فيها بدِينهِ كالخارِطِ لِشَوْكِ القَتادِ بيَدِهِ. إنّ لِصاحِبِ هذا الأمرِ غَيْبةً فَلْيَتَّقِ اللّه َ عَبدٌ و لْيتَمَسَّكْ بدِينِه»، صاحب اين امر (امامت) غيبتى دارد كه در آن ديندار همانند كسى است كه خار ساقه گون را با دست مى زدايد. صاحب اين امر را غيبتى است، پس بايد كه بنده از خدا بترسد و به دين خويش چنگ آويزد.

صاحب تفسیر مشکاة اظهار کرد: تمسک به دین به معنی دینداری آگاهانه و عاشقانه است که در این زمانه بسیار سخت و دشوار شده است. این امر به‌قدری مهم است که دومین وظیفه اصلی شیعیان در زمان غیبت امام زمان(عج) به شمار می‌رود.

انصاری در خصوص سومین وظیفه اصلی شیعیان در زمان غیبت، بیان کرد: سومین امری که بسیار اهمیت دارد استعانت، یاری‌گرفتن و دعا کردن در این زمینه است. روزی زراره از امام صادق(ع) می‌پرسید که در زمان غیبت باید چه‌کاری انجام دهد؟ امام صادق(ع) می‌فرمایند: «قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ اَلزَّمَانَ أَيَّ شَيْ ءٍ أَعْمَلُ قَالَ يَا زُرَارَةُ إِذَا أَدْرَكْتَ هَذَا اَلزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا اَلدُّعَاءِ» ، برای ظهور امام زمان(عج) دعا کن و از خداوند استعانت بجو، زراره می‌پرسد چه دعایی؟ امام صادق(ع) می‌فرماید: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ  لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ»، خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام.

حجت الهی عامل امنیت و امان زمین

وی افزود: در آیات پایانی سوره مبارکه حشر بسیار کارایی دارد و در زندگانی انسان مهم است. «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ»، اوست‏ خدايى كه جز او معبودى نيست همان فرمانرواى پاك سلامت‌بخش و مؤمن، نگهبان عزيز، جبار و متكبر. پاك است‏ خدا از آنچه با او شريك مى‏ گردانند. یعنی در زمین صفت سلام و ظهور خداوند وجود دارد که در قلب انسان کامل موجود است.

صاحب تفسیر مشکاة اضافه کرد: خداوند مومن است، یعنی امنیت و امان تکوینی و تشریحی را به قلب زمین القا می‌کند. منظور از مومن در اینجا به این معنی است که زمین در مدار خداوند امن می‌گردد و اینها ناشی از صفت السلام و المومن خداوند است. در میان خلق هم ولی خدا مظهر امان و امنیت است، یعنی انسانها به‌واسطه ولی خدا این امنیت و امان را از جانب خداوند دریافت می‌کنند.

انصاری افزود: استوارماندن زمین به علت وجود با برکت امام زمان(عج) است. با وجود تمامی فجایا و ظلم‌هایی که رخ‌ می‌دهد زمین همچنان پابرجا است و از عنایت وجود بابرکت ولی خدا است.

انتهای پیام
captcha