توسل به قرآن خنثی‌کننده توطئه‌های دشمنان است
کد خبر: 4172769
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
در محفل قرآنی مسجد فخرآباد عنوان شد

توسل به قرآن خنثی‌کننده توطئه‌های دشمنان است

سیدمحسن موسوی‌بلده و بهروز یاریگل؛ دو پیشکسوت قرآن در افتتاحیه محفل انس با قرآن کریم مسجد فخرآباد در سخنانی بر لزوم فراگیر شدن این محافل و جذب نوجوانان به معارف و اخلاق قرآنی تأکید کردند.

محفل قرآنی مسجد فخرآبادبه گزارش خبرنگار ایکنا، مسجد فخرآباد واقع در محله دروازه شمیران و میدان ابن‌سینای تهران، شب گذشته؛ دوشنبه 10 مهر و در آستانه سالروز میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام؛ حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع)، حال و هوای دیگری داشت، چرا که از روزها قبل نمازگزاران این مسجد برای برگزاری مراسم ویژه محفل انس با قرآن برای چنین شبی، وعده داده شده بودند و حال موعد آن رسیده بود که پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، شاهد این اتفاق باشند.

صبح جمعه گذشته یعنی 7 مهر، محفل انس با قرآن دیگری در این مسجد با مدیریت و استادی سیدمحسن موسوی بلده از اساتید و پیشکسوتان نامی قرآن برگزار شده بود؛ محفلی که بالغ بر نیم‌قرن از دایر شدن آن می‌گذرد و استاد موسوی بلده پس از طی این سال‌ها، حال تصمیم گرفته است تا این محفل انس را در مسجد فخرآباد، تداوم بخشد.


بیشتر بخوانید؛


هیئت امنا و امام جماعت مسجد فخرآباد نیز گویا با تصمیم سیدمحسن موسوی‌بلده مبنی بر انتقال جلسه قرآنی ایشان که پیش از این در مکان‌های مختلفی همچون دارالتحفیظ برگزار می‌شد، موافقت کرده‌اند چرا که بلافاصله پس از اتمام نماز جماعت مغرب و عشا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین مجید دَستمی؛ امام جماعت این مسجد(نماز ظهر و عصر در این مسجد به امامت حجت‌الاسلام سیدحسن ابطحی خوانده می‌شود)، پشت تریبون رفته و به نمازگزاران، نوید برگزاری هفتگی جلسات قرآنی استاد موسوی‌بلده را زین پس در جمعه‌های هر هفته داد.

قرآن همچنان مهجور است

حجت‌الاسلام دَستمی با تبریک میلاد فرخنده پیامبر اسلام، گفت: میراث گرانبهای پیامبر اسلامی قرآن کریم است که متأسفانه با وجود همه اقدامات صورت گرفته به منظور انس و الفت مردم با این کتاب آسمانی اما همچنان شاهد مهجوریت بیش از پیش آن هستیم.

وی ادامه داد: این امر موجب شده است تا دشمنان اسلام از این خلأ نهایت سوءاستفاده را ببرند تا آنجا که طی ماه‌های گذشته جسارت‌هایی را به ساحت نورانی قرآن شاهد بودیم و کار به آنجا رسید که حتی به دفعات، اقدام به قرآن‌سوزی کردند.

امام جماعت مسجد فخرآباد تصریح کرد: در چنین اوضاع و احوالی، نیاز هست تا از هر فرصتی استفاده کرده و با توسل و تمسک به قرآن عزیز، توطئه‌های دشمنان اسلام و قرآن را خنثی کنیم که یکی از راه‌های مؤثر در این امر، برگزاری کُرسی‌های تلاوت و استماع قرآن است که قصد آن داریم در محافلی جداگانه و هفتگی به مدد اساتید مُبرز قرآنی، این سنت حسنه را در مسجد با جدیت دنبال کنیم.

دَستمی در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری این مجالس در محیط مسجد به ویژه پس از اقامه نماز و تأکیدات مقام معظم رهبری بر تأثیر بی‌بدیل استماع قرآن در ایجاد و تقویت روحیه دینداری در میان مردم گفت: با وجود آنکه امروز سفر ضروری برای شخص من پیش آمد اما این ضرورت را به تأخیر انداختم تا در این محفل نورانی حاضر شوم و حتی شده به قدر چند دقیقه‌ای از صوت زیبا و تأثیرگذار قاریان طراز اول قرآن حاضر در این جلسه نهایت بهره را ببرم. اتفاق که افتاده را فرصتی مغتنم برای نمازگزاران و اهالی محله می‌دانم که امیدوارم نهایت استفاده از تلاش این عزیزان در برپایی این محافل را ببرند.

این گزارش حاکی است در ادامه احمد مرادی از قاریان پیشکسوت قرآن که قرار است طی هفته‌های آتی، دوشنبه‌شب‌ها در مسجد فخرآباد، محفل قرآنی اعم از آموزش و قرائت قرآن برای علاقه‌مندان برگزار کند، مدیریت جلسه شب گذشته را بر عهده گرفت و در مطلع جلسه با تبریک هفته وحدت و میلاد حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع)، به تلاوت آیاتی از  سوره مبارکه «احزاب» پرداخت.

احمد مرادی

سیدمحسن موسوی‌بلده؛ مدرس و پیشکسوت قرآنی در این محفل نیز به ایراد سخن پرداخت و با تبریک میلاد مسعود حضرت محمد(ص) گفت: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در درجه نخست یک طبیب بود؛ طبیبی که برای همه بیماران نسخه درمان و شفابخش داشت اما ایشان با همه اطبایی که ممکن است شما سراغ داشته باشید، متفاوت بودند.

پیامبر (ص) طبیب دوار بود

وی ادامه داد: تفاوت پیامبر(ص) با سایر طبیبان در این بود که برعکس آنها که در مطب و درمانگاه خود می‌نشینند تا بیمار به سراغشان برود او به سراغ ایشان می‌رفت چنانکه بنا به فرمایش حضرت علی (ع)، پیامبر(ص)؛ طبیب دوّار بطبّه است یعنی پزشکی که کارش درمان بیمارى جهل و اخلاق نکوهیده و پست بوده و با طبّ خویش در سیر و گردش است و به دنبال بیمار خود می‌گردد.

سیدمحسن موسوی بلده

موسوی‌بلده تصریح کرد: پیامبر(ص) علاوه بر طبابت به این سبک و سیاق، دلسوز هم هست همچون پزشکی که نگران حال بیمارش هست و در تمامی مراحل جویای روند درمان اوست؛ امروزه روز روند درمان بیماری را مثبت و امیدبخش مشاهده می‌کنید که تحت درمان پزشکی دلسوز باشد، پزشکی که پیگیر حال و روز بیمار خود است و تنها به تجویز دارو بسنده نمی‌کند و نو به نو میزان تأثیر دارو در او را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ پیامبر(ص) نیز واجد چنین خصوصیاتی بودند.

دلسوزی و صبوری ویژگی بارز پیامبر(ص)

این پیشکسوت قرآنی افزود: این دلسوزی و دل‌نگرانی پیامبر(ص) نسبت به امت خویش تا به آن حد ادامه پیدا می‌کند که از جانب خداوند حتی مورد مؤاخذه نیز قرار می‌گیرد؛ قریب به این تعبیر عامیانه که تو به مداوا پرداختی و اصطلاحاً داروی خود را نیز تجویز کردی، پس این همه خونِ دل خوردن به چه خاطر است؟ و خطاب به ایشان که تو با این میزان از دلسوزی و دلنگرانی تنها خودت را از بین می‌بری! 

موسوی‌بلده تأکید کرد: اما از جمله دیگر خصوصیات بارز پیامبر(ص) می‌توان به صبور بودن ایشان اشاره کرد یعنی چنین نبود که ایشان در برابر برخی ناملایمات و کج‌فهمی افرادی که اسلام را به ایشان تبلیغ می‌کرد، خسته و ناامید، روی‌گردان شوند که مصداق این امر را در کلام خود ایشان در سفر به طائف می‌توان ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه خود آن حضرت مصائب سفر به طائف را سخت‌ترین احوال در تمامی عمر شریفشان دانستند، گفت: اهالی شهر کودکان خود را مأمور کرده بودند که آن حضرت را داخل کوچه‌های شهر، سنگباران کنند. این کار تا آنجا پیش می‌رود که حضرت به شدت زخمی شده و حتی از چند ناحیه هم دچار شکستگی می‌شوند با این حال از سوی زید؛ پسرخوانده آن حضرت نقل است که ایشان با وجود همه جراحت‌ها و دردهایی که داشتند، زیر لب به خدا مطالبی را می‌گفتند و وقتی دقیق می‌شود، قریب به این کلمات را از زبان مبارک می‌شنود که از خدا می‌خواستند مبادا مردم را به سبب این رفتار، عقوبت و عذاب کند، چرا که این سوء‌رفتار ایشان از سر ناآگاهی بوده است. این مطلب صبر و شکیبایی و متانت آن حضرت در عین دلسوزی و دل نگرانی ایشان را نشان می‌دهد.

موسوی‌بلده اظهار داشت: قصد من از بازگویی این مسائل آن است که موضوع را به روزگار خودمان تعمیم دهم و آن اینکه ما در روزگار کنونی تا چه اندازه پیرو مشی پیامبر(ص) هستیم و آیا در برابر کج‌خلقی، سوء‌رفتار و یا حتی اخلاقی منافی عفت عمومی فرزندان و نسل جوان، واکنشی همچون پیامبر(ص)؛ دلسوزانه، مهربانانه و با رویکرد یک طبیب درمانگر از خود نشان می‌دهیم یا نه؛ مسئله چیز دیگری است؟

پرهیز از واکنش‌های قهری در مواجهه با جوانان

وی افزود: تصور می‌کنم مسئله به شکل دیگری باشد و واکنش‌ها اغلب دفعی و قهری است وگرنه که شاهد این همه ناهنجاری و بزه‌های اجتماعی و بروز رفتارهایی خارج از عرف و شرع از سوی جوانان و فرزندان خود نبوده و نیستیم. پس نیاز است که با اصلاح رفتارهایمان، دعوت از نوجوانان و جوانان، رفتار توأم با رأفت و مهربانی، پای آنها را به چنین محافلی باز کنیم. اجازه بدهیم تا کودکانمان در داخل مسجد شیطنت و بازی کنند و دورادور آنها را کنترل کنیم و نه این باشد که چون حضور آنها در مسجد تمرکز نمازگزاران را بر هم می‌زند، اصطلاحاً آنها را از سر خود باز کنیم. آنها باید از همین سنین درگیر فضای مسجد، اذکار موجود در آن، برنامه‌های آئینی و دینی آن شوند که در آینده به دنبال تأمین نیازها و خواسته‌های احساسی، عاطفی و حتی عقلانی خود، سر از برخی محیط‌ها و محافل غیر ارزشی و غیر خدایی درنیاورند.

سیدمحسن موسوی بلده

موسوی‌بلده در پایان سخنان خود از دست اندرکاران، هیئت امنای مسجد فخرآباد به جهت تشریک مساعی در باب برگزاری جلسات هفتگی قرآنی تشکر کرد و گفت: دوست خوبم استاد احمد مرادی نیز محفل قرآنی را دوشنبه‌ها در این مسجد دایر خواهند کرد و قول مساعد دادند تا هر فردی با هر میزان و سطح دانش از قرآن و روخوانی قرآن را در محفل قرآنی خود پذیرا باشند که به نظرم فرصت مغتنمی است و به ویژه والدین باید از آن نهایت بهره را برای آشنایی فرزندان خود با قران و معارف آن ببرند.

کرسی تلاوت در مساجد را تبدیل به یک عادت کنیم 

در این جلسه و پیش از سخنان سیدمحسن موسوی‌بلده، بهروز یاریگل؛ مدرس و از پیشکسوتان قرآنی نیز با حضور در جایگاه به ایراد سخنانی پرداخت و پس از تبریک اعیاد به حضار و آرزوی اینکه برگزاری اینگونه جلسات تبدیل به یک عادت در همه محافل مذهبی و دینی و به ویژه مساجد شود، گفت: باید این اعتراف تلخ را کرد که جای مجالس قرآنی به ویژه در مساجد ما خالی است و این امر در شرایطی است که از جمله دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب برگزاری کُرسی‌های تلاوت است که به طور بایسته و شایسته‌ای منویات معظم‌له محقق نشده است. 

وی ادامه داد: در زمان ورودم به شبستان مسجد نوجوانان زیادی را در محوطه و حیاط مسجد مشاهده کردم که در حال بازی بودند و هیچ زمینه قرابتی برای حضور آنها در این محفل قرآنی مهیا نشده بود که این امر جای تأسف دارد و باید در این مورد پرسشی از خودمان داشته باشیم که چرا هیچ بستری فراهم نشده است که به ویژه نوجوانان که آینده‌سازان این کشور هستند با کلام وحی که چراغ راه آنها در آینده است، انس و الفتی پیدا نکرده‌اند؟!

این پیشکسوت قرآنی از متولیان، هیئت امنا و امامان جماعت مساجد خواست که به فکر راهکاری برای  تحقق چنین امر مهمی باشند و تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در این محافل و مجالس قرآنی تنها قشر خاص و اشخاص مشخصی که معمولاً از جمله افراد ثابت در برگزاری آنها به شمار می‌روند، نیستند بلکه قرآن برای همه مردم است و زمینه برای جذب حداکثری آنها برای حضور در محافل و مجالس قرآنی باید فراهم شود که این مهم نیاز به فراهم آمدن مقدمات و امکاناتی دارد.

وی مسجد فخرآباد و محله‌ای که این مکان مقدس در آن واقع شده است را از جمله کانون‌های مهم برای مشارکت حداکثری مردم به ویژه نوجوانان در محافل قرآنی دانست و گفت: بسیار خرسندم وقتی شنیدم آقایان موسوی‌بلده و مرادی اقدام به برگزاری محافل قرآنی در این مکان مقدس به شکل مرتب کرده‌اند که این امر باید الگویی برای سایر مساجد نیز باشد.

پول زیادی صرف مداحی می‌شود اما برای قرآن نه!

یاریگل تأکید کرد: فراهم آمدن زمینه و بستر لازم برای فراگیر شدن محافل قرآنی در مساجد نیاز به تغییر نگاه و رویکردی دارد که منشأ اصلی آن هیئت امنا و گردانندگان مساجد هستند؛ جای تأسف دارد که به طور مثال برای برگزاری محافل عزاداری به ویژه عزای سیدالشهداء(ع)، پول زیادی صرف مداح، سیستم‌های صوتی و بسیاری دیگر از موارد سخت‌افزاری می‌شود، اما وقتی صحبت از قرآن که اساس حرکت و نهضت حسینی است و پیوند ناگسستنی میان قرآن و عترت وجود دارد، به میان می‌آید موانعی از جمله عدم تأمین مالی برای جذب اساتید و قاریان تأثیرگذار مطرح شده در حالی که نیاز مبرم به برگزاری چنین محافلی بیش از پیش احساس می‌شود. 

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: صحبت از اساتید مؤثر قرآنی شد که باید بگویم این خصیصه از جمله مهمترین ویژگی‌های یک مدرس قرآنی برای جذب مردم به ویژه نوجوانان به قرآن است؛ مدرسی که با کلام نافذ و روابط عمومی بالای خود زمینه را برای جذب آنها به قرآن و شرکت در این جلسات فراهم آورد که به شکل نمونه بحمدالله آقایان موسوی‌بلده و مرادی از این خصیصه مهم برخوردار هستند.

یاریگل در پایان سخنان خود با تمجید از دست‌اندرکاران و متولیان مسجد فخرآباد در فراهم‌آوری این بستر  به منظور برگزاری محفل قرآنی گفت: کار بزرگی صورت گرفته است و اهالی محل باید آن را قدر بدانند و صد البته پدران و مادران نیز باید خود به ویژه برای حضور فرزندانشان در این محافل کوشا باشند و خود را مجهز به حداقل‌ترین معارف قرآنی کنند تا به این واسطه زمینه برای ترغیب و تشویق آنها فراهم آید؛ این امر نکته مهمی است و به نظرم رفتار و ظاهر والدین و اشتیاقی که خودشان به قرآن‌آموزی و حضور در این محافل دارند، تأثیر بسزایی در این امر خواهد داشت.

همچنین در ادامه این جلسه به دعوت احمد مرادی، محمد بنکدار؛ به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «زمر» پرداخت و پس از آن گروه هم‌آوایی الغدیر تهران علاوه بر تلاوت آیاتی از قرآن به شکل جمع‌خوانی به مدیحه‌سرایی و نعت‌خوانی پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) پرداختند.

هم آوایی الغدیر تهران

لازم به ذکر است که گروه هم‌آوایی الغدیر تهران همان گروهی هستند که برای نخستین بار اسماء الحسنی قطعه معروفی که معمولاً در ماه مبارک رمضان خوانده می شود را به فارسی اجرا کرده‌اند که البته بنا به اظهارات سرپرست گروه قصد اجرای آن را نیز در این محفل داشتند اما به سبب اینکه تمامی اعضای گروه را در اختیار ندارند، لذا اجرایی به این شکل، از کیفیت لازم برخوردار نبوده و حق مطلب را ادا نخواهد کرد.

شور محفل قرآنی با قرائت قاریان جوان

بخش دیگر این برنامه تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «فرقان» توسط محمدحسین قصری‌زاده؛ قاری جوان بود؛ وی که فرزند منصور قصری‌زاده از قاریان پیشکسوت قرآنی است، علاوه بر آن در انتها نیز سوره مبارکه «کوثر» را با صوت دلنشین تلاوت کرد که تحسین حضار در مراسم را به دنبال داشت.

دیگر قاریانی که به دعوت احمد مرادی برای تلاوت قرآن در جایگاه مستقر شدند عبارت بودند از محمد عبدالله‌زاده با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «حجرات» و حسین بیات با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «فجر» که تلاوت ایشان در شب میلاد نبی مکرم اسلام، حال و هوای معنوی مضاعفی را در شبستان مسجد فخرآباد حکم‌فرما کرد، ضمن آنکه رضایی از مداحان جوان محله دروازه شمیران نیز به مدیحه‌سرایی پرداخت و در رثای مقام شامخ پیامبر اسلام، نعت‌خوانی کرد.

حُسن ختام این جلسه قرآنی نیز دعای ختم قرآن با صدای مجید داودی؛ از قاریان پیشکسوت بود که او پیش از خواندن این دعا، از درگاه خداوند خواست که ایران در سال آبی امسال از نزولات جوی فراوانی بهره‌مند شود و زمینه برای اشتغال، ازدواج و فرزندآوری خانواده‌های جوان بیش از پیش فراهم شود.

در پایان این مراسم که در آن علی‌اکبر ملکشاهی و حجت‌الاسلام محمدرضا مشایخی از پیشکسوتان قرآنی نیز حضور داشتند، حضار در این جلسه با قاریان، پیشکسوتان و اساتید قرآنی عکس یادگاری گرفتند.

یادآور می‌شود، از این پس جلسه قرآنی سیدمحسن موسوی بلده در مسجد فخرآباد جمعه‌های هر هفته از ساعت 8 صبح و جلسه قرآنی احمد مرادی نیز دوشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در این مسجد برگزار خواهد شد که البته مقرر شد جلسه استاد مرادی از دوشنبه دو هفته بعد دایر شود.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام
captcha