پیروان پیامبر(ص) باید به اخلاق و رفتار ایشان تأسی کنند
کد خبر: 4172738
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵
عباس سلیمی بیان کرد:

پیروان پیامبر(ص) باید به اخلاق و رفتار ایشان تأسی کنند

پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: اگر پیرو پیامبر(ص) هستیم، باید رفتار ما با مردم، سبک زندگی و صداقت و امانتداری ما با اخلاقیات پیامبر(ص) متجلی شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی شامگاه دهم مهرماه با اجرای خادم‌القرآن عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در محل مسجد جامع جماران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید از سوی محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم، برنامه ارائه حفظ قرآن کریم از سوی زهرا خلیلی، حافظ کل قرآن کریم و برنامه تواشیح از سوی گروه قدر اجرا شد.

در ادامه این مراسم عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور طی سخنانی اظهار کرد: باید این شب‌هاب عزیز را جشن گرفت، اما باید در زمینه ارتقای معرفت دینی و شناخت پیامبر (ص) یک گام به جلو برداشته و ایشان را بیشتر بشناسیم. همین الان عنوان پیامبر (ص) در رسانه‌ها به اشتباه یاد می‌شود. در هیچ جا از ایشان به عنوان پیامبر اسلام نام برده نشده است؛ پیامبر ما پیامبر تمام کائنات و همه ادیان است، لذا در آیات قرآن کریم خداوند از پیامبر (ص) با عنوان رسول‌الله یاد می‌کند.

وی افزود: از حدود یکصد سال قبل از سوی مستشرقین و با شیطنتی که رگه‌های آن به استعمارگران انگلیسی بازمی‌گردد، عنوان رسول اسلام به ایشان داده شده است، اما باید از پیامبر (ص) با عنوان رسول‌الله و پیامبر همه جهانیان یاد کنیم؛ لذا باید به رسالت جهانی پیامبر (ص) توجه داشته باشیم. در روایات آمده است که زمانی که جناب جبرئیل امین در محضر پیامبر (ص) بود، پیامبر (ص) از ایشان پرسید آیا از این رحمت الهی چیزی نصیب تو شده است؟ که جبرئیل در پاسخ بیان کرد من نیز طبق آیات الهی مشمول رحمت و مغفرت شما شدم.

سلیمی اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن به همگان دستور می‌دهد که‌ ای مردم! آنچه پیامبر (ص) به شما می‌آموزد، بگیرید و از آنچه شما را نهی می‌کند دوری کنید و بدانید ادعای دوستی پیامبر (ص) با عمل اجرا می‌شود. اولین پیام پیامبر (ص) برای همگان اخلاق است و ایشان برای مکارم اخلاق مبعوث شدند؛ لذا باید در حوزه اخلاق به پیامبر (ص) تأسی کنیم.

وی تصریح کرد: امروز اختلافات و معضلات فراوانی در جامعه وجود دارد که می‌توان به اختلافات بین زوجین اشاره کرد. پیامبر (ص) به مردان دستور می‌دهد که اگر خدایی ناکرده مردی به خاطر اختلافات سیلی به گوش همسر خود بزند، خداوند در روز قیامت به آتش‌بان و نگهبان جهنم دستور می‌دهد که به او در درون آتش جهنم ۷۰ سیلی بزند.

وی اظهار کرد: اگر پیرو پیامبر (ص) هستیم، باید رفتار ما با مردم، سبک زندگی و صداقت و امانتداری ما با اخلاقیات پیامبر (ص) متجلی شود. پیامبر (ص) به جوانان همیشه اعتماد داشت و فرمانداری و فرماندهی به ایشان می‌داد. پیامبر (ص) می‌فرمایند: زمانی که خدا می‌بیند جوانی در مسجد رفت‌وآمد داشته و در جامعه عفیف است، به او افتخار می‌کند و به فرشتگان می‌گوید به این جوان نگاه کنید که به احترام من دور گناه را خط کشیده است. حال اگر جوانی لغزش کرد نباید ناامید شود؛ چراکه پیامبر (ص) می‌فرماید هیچکسی به‌اندازه جوانی که گناه کرده، اما توبه می‌کند و از کار خود پشیمان است، نزد خدا قرب ندارد.

وی با اشاره به موضوع معیشت و اقتصاد و مشکلات اقتصادی امروز جامعه، اظهار کرد: پیامبر (ص) در رابطه با لقمه حرام می‌فرمایند: همین که یک لقمه حرام از گلوی فردی پایین رود، تمامی فرشتگان آسمان‌ها و زمین او را لعنت می‌کنند. پیامبر (ص) در رابطه با رشوه نیز این‌گونه می‌فرمایند که از رشوه گرفتن خودداری کنید؛ چراکه عین کفر است. کسی که اهل رشوه باشد، بوی بهشت را نیز استشمام نخواهد کرد. پیامبر (ص) سپس، می‌فرمایند خدا لعنت کند کسانی را که رشوه می‌دهند و رشوه می‌گیرند. اگر کسی در این کشور رشوه بگیرد، دروغ می‌گوید که من از امت پیامبر (ص) هستم.

سلیمی ادامه داد: البته امروز برخی رشوه را توجیه می‌کنند که به عنوان مثال هدیه‌ای دریافت کرده‌اند. پیامبر (ص) زمانی فردی را مأمور زکات کردند. زمانی که او زکات را جمع‌آوری کرده و نزد پیامبر (ص) رسید، به ایشان عرضه داشت که مأموریت انجام شد، اما مردم هدیه‌ای را برای شما و بنده ارسال کردند. پیامبر (ص) ناراحت شده و فوراً به منبر رفته و فرمودند: اگر این فرد راست می‌گوید، چرا در خانه پدر و مادر نمی‌نشیند و ببیند که آیا کسی برای او هدیه می‌فرستد؟

این پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: پیامبر (ص) همواره می‌فرمودند که نزدیک‌ترین افراد در قیامت نسبت به من پنج گروه راستگویان، امانت‌داران، پایبندان به عهد و پیمان، اخلاق‌مداران و حاضران در بین مردم برای رفع مشکلات آن‌ها هستند. چنین شخصیتی را خداوند متعال در قرآن کریم به عنوان الگو معرفی می‌کند. پیامبر (ص) همواره به قرائت قرآن، تدبر در آیات و عمل با قرآن تأکید داشتند. این مسئله به قدری مهم است که در آیات پایانی سوره مبارکه نمل به عنوان مأموریت مهم پیامبر (ص) مطرح می‌شود. پیامبر (ص) می‌فرمایند از سوی خداوند متعال به من دستور داده شده تا در برابر اوامر خدا تسلیم بوده و قرآن را تلاوت کنم؛ لذا باید انس خود با قرآن را بیشتر کنیم. پیامبر (ص) فرمودند بهترین امت من کسی است که قرآن را بیاموزد و به مردم تعلیم دهد.

وی بیان‌کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند شایسته است انسان مؤمن نمیرد مگر اینکه قرآن را فراگرفته باشد و یا در راه آموزش قرآن باشد و مرگ او فرار رسد. مردان و زنان ایران اسلامی نباید به این بیندیشند که سنی از ایشان گذشته و دیگر مجالی برای یادگیری قرآن نیست. امام صادق (ع) در ادامه می‌فرمایند که هر جوانی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او آمیخته می‌شود و در برابر شیطان مصونیت پیدا می‌کند.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این مراسم، برنامه ارائه حفظ قرآن کریم به روش‌های مختلف از سوی محمدمهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن کریم اجرا شد.

انتهای پیام
captcha