به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، امروز ۹ مهر همزمان با روز جهانی سالمندی و در راستای همکاری مشترک و همافزایی مبتنی بر مأموریتهای معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی، تفاهمنامهای به منظور استفاده مطلوب از ظرفیتهای قانونی، زیرساختها و ظرفیتهای علمی و آموزشی طرفین و با هدف تأمین و توانمندسازی منابع انسانی ارائهدهنده مراقبتهای سالمندی در سطح کشور و منطقه، به امضای محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و آرمین شیروانی، سرپرست مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی رسید.
در این مراسم، محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی ضمن تبریک روز جهانی سالمندی بیان کرد: امضای این تفاهمنامه شروع مبارکی است که در این روز اتفاق میافتد و خوشبختانه در مجموعه جهاددانشگاهی حدود ۱۵ سال است که به موضوع تربیت مراقب سالمند و نیازهای دوران سالمندی ورود کردهایم و دورههای آن در این نهاد از سال ۸۵ طراحی و اجرا شده است.
وی افزود: واحدهای پزشکی در تهران از جمله مراکز جهاددانشگاهی هستند که به حوزه تربیت مراقب سالمند وروده پیدا کردهاند و دورههای بسیاری در این زمینه توسط جهاددانشگاهی برگزار شده است.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی یادآور شد: طی ۱۵ سال گذشته حدود ۱۰ واحد سازمانی جهاددانشگاهی چه در تهران و چه در استانها به تناسب نیاز و ظرفیت منطقه آموزشهای مرتبط با حوزه سالمندی را داشتهاند. همچنین با توجه به دغدغهای که در این زمینه در کشور وجود دارد، جهاددانشگاهی این آمادگی را دارد که در سطحی بیش از آنچه طراحی شده است، کمک کند.
وی افزود: امیدواریم تهدید سالمندی که از حالت بالقوه به شکل بالفعل درآمده است را برای کشور خودمان و سایر کشورهای منطقه به فرصت تبدیل کنیم و جهاددانشگاهی با تمام توان در خدمت مجموعه مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی و علاقهمندان به خدمات حوزه سالمندی است.
ارائه آموزشهای سالمندی معتبر
آرمین شیروانی، سرپرست مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی نیز ضمن ارائه توضیحاتی درباره فعالیتهای این مرکز گفت: در این مرکز فرایند مدیریت آموزشها را به گونهای طراحی و ساماندهی کردیم که به راحتی بتوان آن را کنترل و ارزیابی کرد.
وی افزود: بحث دیگر در حوزه تعیین استاندارد است که در مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی تدوین دورهها، برخلاف دوران دانشگاهی به صورت واحد انجام نمیشود و با توجه به نیاز مخاطبان متفاوت است و ممکن است بعداً به این نتیجه برسید که برای یک دوره سالمندیاری چندین مدل دوره تهیه کنید، البته استانداردهای آن ثابت است.
سرپرست مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی در ادامه گفت: بحث دیگر مسئله اجرا است که اولویت ما در مرکز این است که حوزه اجرا را تا آنجا که امکان دارد به بخش خصوصی واگذار کنیم تا مشارکت مردم افزایش یابد؛ چراکه به اندازه کافی ابزارهای نظارتی داریم و از کیفیت آموزشهایمان مطمئن هستیم. به طور مثال در تفاهمنامهای که با سازمان ملل نیز امضا کردیم، اجرای آن را به بخش خصوصی سپرده و به آنها اعلام کردهایم که کیفیت آن را تضمین میکنیم.
شیروانی اظهارکرد: جهاددانشگاهی با توجه به گستردگی که در سطح کشور دارد، میتواند حوزه خدمات مراقبتی را جدای از بحث آموزش آن نیز، خودش در اختیار بگیرد و در این حوزه نیز کمک کند. همچنین اگر بتوانیم اثر آن را در جامعه نشان دهیم، آموزش آن نیز در سطح دنیا معقولتر خواهد بود.
وی درباره اهمیت اعتبار و ارزش مدارک ارائه شده در حوزه خدمات سالمندی در دنیا، بیان کرد: متأسفانه شاهد بودهام که افرادی با مدرک خدمات سالمندی که از مراکز نامشخص دریافت کردهاند به خارج مهاجرت میکنند و به کشور برگردانده میشوند، چراکه در کشورهای اروپایی سازوکارهای مشخصی برای اینگونه توانمندیها وجود دارد و ما باید نشان دهیم آموزشی که در کشورمان انجام میشود، بسیار معتبر است و در این حوزه موفق خواهیم بود.
سرپرست مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی گفت: با توجه به اینکه جهاددانشگاهی در حوزه آموزش خدمات سالمندی توانمندیهای بسیاری دارد، امضای این تفاهمنامه اتفاقات خوبی را در آینده رقم خواهد زد.
3 میلیون نیرو در حوزه سالمندی نیاز داریم
در ادامه مهدی سروش، معاون فنی مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی بیان کرد: وقتی کارها با مشارکت و تفاهم پیش برود، قطعاً اثر آن چندبرابر خواهد شد. یک سری از مباحث مانند کاریابی و نظام نیرو وجود دارد که مرکز ملی به دلیل ماهیت آموزشی نمیتواند به طور مستقیم به آنها ورود کند و تفاهمنامه امروز بر این مبنا ما بین معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی به امضاء رسید تا بتوانیم کارهای بیشتری در این حوزه انجام دهیم و شاهد اتفاقات عظیمی در سطح کشور باشیم.
وی با بیان اینکه در کشور به حدود ۳ میلیون نیرو در حوزه سالمندی نیاز داریم، بیان کرد: در این حوزه بازار کار مناسبی در سطح دنیا وجود دارد که کشورهای همسایه و اروپایی نیز به نیروهای آموزش دیده نیاز دارند. ضمن اینکه برای کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان نیز میتوانیم در محل خودشان یا به صورت مشارکتی این آموزشها را ارائه کنیم و در ادامه راه میتوانیم در قالب تفاهمنامهای در سطح بینالمللی این کار را ادامه داده و این حوزه را گسترش دهیم.
معاون فنی مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی تأکید کرد: با توجه به جایگاهی که جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش دارد، باید سعی کنیم این آموزشها استانداردتر باشد.
آموزش فراملی مهارت مراقبتهای سالمندی
حمید حمزهزاده، رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه مشکلات جمعیتی و چالش جمعیت یکی از ابرچالشهای دنیا است، تصریح کرد: یکی از مباحث مهم که در آینده دنیا مطرح است، موضوع آموزش و توانمندی سالمندان است. بنابراین در واحد علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی موضوعات مرتبط با حوزه سالمندی از حدود ۱۴ سال گذشته آغاز شده است، از جمله آنکه برای خانوادههای نیروهای مسلح این دورهها برگزار شد.
وی افزود: ظرفیتهای ملی و بینالمللی بسیار خوبی در جهاددانشگاهی وجود دارد که با کمک مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی میتوان آن را توسعه داد.
حمزهزاده یادآور شد: در حال حاضر پیشنهادهایی از کشورهای فارسیزبان منطقه مانند تاجیکستان، ارمنستان و آذربایجان درباره آموزش مهارتهای حرفهای در حوزه مراقبتهای سالمندی داریم که امیدواریم با کمک مرکز ملی و حمایتهای دکتر غفوریان در معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی، هر چه سریعتر برای برنامهریزی و اجرای این پروژهها اقدام کنیم.
فرهنگسازی و اطلاعرسانی در زمینه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی دوران سالمندی؛ انجام مطالعات نیازسنجی در زمینه تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه سلامت سالمندی؛ تدوین استانداردهای مهارتها و شایستگیهای توسعه مهارتی و حرفهای؛ تدوین و برگزاری دورههای آموزشی علوم پزشکی مبتنی بر استانداردهای فوق، مطابق با ضوابط و مقررات آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی؛ تهیه و انتشار بستههای آموزشی ترکیبی بر اساس دورههای آموزشی مصوب و تهیه و انتشار منابع و محتواهای آموزشی مرتبط با دورههای آموزشی مصوب از دیگر موضوعات این تفاهم نامه همکاری مشترک است.
براساس این تفاهمنامه تعهدات مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی به شرح زیر است:
تدوین استانداردهای حوزه سالمندی با مشارکت طرف دوم.
تفویض اختیار تدوین دورههای آموزش مهارتی و حرفهای حوزه سالمندی به طرف دوم.
تسریع و تسهیل روند بررسی و ارائه مجوزهای لازم در خصوص راهاندازی و برگزاری دورههای آموزشی موضوع تفاهمنامه در مراکز تابعه جهاد دانشگاهی با رعایت ضوابط مربوط.
تدوین شیوهنامه و دستورالعمل اجرایی تفاهمنامه.
صدور مجوزهای لازم مطابق ضوابط برای اجرای تعهدات طرف دوم.
ارائه گواهینامههای صلاحیت مهارتی و حرفهای به مهارت آموختگان دورههای فوق.
همچنین از جمله تعهدات جهاددانشگاهی نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تشکیل دبیرخانه مرکزی برای ساماندهی و مدیریت امور اجرایی مربوط به تعهدات تفاهمنامه.
انجام مطالعات نیازسنجی جهت تربیت و توانمندسازی منابع انسانی حوزه سلامت در زمینه سلامت سالمندی.
پیشنهاد عناوین مهارتها و شایستگیهای توسعه مهارتی و حرفهای به طرف اول.
مشارکت در تدوین استانداردهای دورههای آموزش مهارتی و حرفهای در حوزه سلامت سالمندی.
تشکیل کارگروههای تخصصی تدوین دورههای موضوع تفاهمنامه.
تدوین دورههای سلامت سالمندی مبتنی بر استانداردها و مطابق ضوابط آموزش مهارتی و حرفهای علوم پزشکی.
تهیه و انتشار بستههای آموزشی، منابع و محتواهای مرتبط با دورههای موضوع تفاهمنامه.
برنامهریزی و اجرای دورههای مصوب مطابق ضوابط آموزش مهارتی و حرفهای در سطح ملی و بینالمللی.
مدت اعتبار این تفاهمنامه از زمان امضا ۳ سال تعیین شده است که در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.
انتهای پیام