اهمیت آموزش و پرورش به دلیل نیروسازی و هویت‌سازی برای فرزندان کشور است
کد خبر: 4170532
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
رئیس‌جمهور در آیین بازگشایی مدارس:

اهمیت آموزش و پرورش به دلیل نیروسازی و هویت‌سازی برای فرزندان کشور است

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در تشریح اهمیت آموزش و پرورش گفت: اهمیت آموزش و پرورش از این جهت است که نیروسازی، کادرسازی و هویت‌سازی برای فرزندان این کشور می‌کند، به این معنا که آینده دست نیروهایی است که در آموزش و پرورش ساخته می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی در آیین بازگشایی مدارس

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی که صبح امروز، اول مهرماه، در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید در آموزشگاه شهید امیر کمندی شهرستان بهارستان حضور یافته بود با بیان اینکه کار آموزش و پرورش بسیار مهم است، گفت: وزارتخانه‌های مختلفی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند اما اهمیت کار هیچ کدام از آنها به اندازه کار آموزش و پرورش نیست.     
 
رئیس‌جمهور در تشریح اهمیت آموزش و پرورش گفت: اهمیت آموزش و پرورش از این جهت است که نیروسازی، کادرسازی و هویت‌سازی برای فرزندان این کشور می‌کند، به این معنا که آینده دست نیروهایی است که در آموزش و پرورش ساخته می‌شوند. آینده‌سازان کشور در این مدارس ساخته می‌شوند.

 

اهمیت آموزش و پرورش از نگاه رئیس‌جمهور

 
وی افزود: این مدارس محل ساختن انسان‌های تربیت‌شده و کارآمدی است که قرار است کشور در اختیار آنها باشد؛ لذا آموزش و پرورش خیلی اهمیت دارد. 
 
رئیس‌جمهور اظهار کرد: انجام این مأموریت مهم در گرو دستان توانای مدیران و با محوریت معلمان است؛ محور، معلم است. معلم بسیار اهمیت دارد. معلم شخصیتی است که بچه از او الگوی می‌گیرد. هم الگوی علمی و هم الکگوی عملی است، لذا معلمان جایگاه رفیعی دارند. شغل انبیا و اولیاست و معلمان عزیز ما شغل بسیار مهمی دارند و قدر خودشان را در جایگاه معلمی و تعلیم و تربیت بدانند. منزلت و شأن آنها، والا است. این شأن معلمی را خودشان باید حفظ کنند و دیگران هم به این شأن و منزلت توجه کنند. بچه‌ها هم به معلمان‌شان توجه دارند. لذا علم‌افزایی و معرفت‌افزایی معلم بسیار مهم است. همواره معلم باید علم، دانش، معرفت و جایگاه خودش را به نحوی قرار دهد که بتواند برای همه بچه‌ها الگو باشد.                 
 
حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: نکته دوم مسئله ارتباط بین خانه و مدرسه است. خانواده‌ها وقتی فرزندان دلبند و عزیز خود را به مدرسه می‌گذارند به مدرسه اعتماد دارند اما به هیچ عنوان نباید رابطه خود را با مدرسه، معلم و مدیران قطع کنند. همواره باید بچه احساس کند بین خانه و مدرسه قرار دارد که دو مجموعه اثرگذار هستند. لذا خانه، پدر و مادر در هویت‌سازی و شخصیت‌سازی فرزند نقش بسیاری دارند و مدرسه هم بسیار نقش دارد. نقش خانه وخانواده و ارتباط آن با مدرسه بسیار اهمیت دارد.

تشریح مشخصات و ویژگی‌های مدرسه 

وی در تشریح مشخصات و ویژگی‌های مدرسه گفت: مدرسه مرکز علم، امید، نشاط و ایمان و مرکز تحول است. اگر رهبر معظم انقلاب بر اجرای سند تحول آموزش پرورش تأکید می‌کنند؛ محور اجرای این سند، مدرسه است. مدرسه باید این تحول را با حضور مربیان و معلمان و با همت و پیگیری مجدانه ایجاد کند، لذا من نسبت به مدرسه و حساسیت نسبت به آن تأکید دارم.

طرح پویش مهر از سوی رئیس‌جمهور

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اهمیت دانش‌آموز، معلم، مدیر و ستاد آموزش و پرورش برای پیگیری وضعیت مدارس ابراز کرد: رؤسای جمهور وقتی ابتدای هر سال تحصیلی به جمع دانش‌آموزان می‌آیند موضوعی را به عنوان پرسش مهر مطرح می‌کنند. من امسال می‌خواهم در جمع دانش‌اموزان عزیز «پویش مهر» را مطرح کنم.
 
رئیس‌جمهور در تشریح مفهوم «پویش مهر» گفت: کشور ما کشوری است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری داشته است. در روستا، شهر، استان و در جای جای کشور ما شاهد پیشرفت‌های بسیاری هستیم. شما روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید و جوان و نوجوان هستید اما خوب است بدانید وضع گذشته ما چه بوده، الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم.
 
وی با مهم شمردن شناخت وضعیت گذشته، حال و آینده کشور گفت: لذا در این رابطه من می‌خواهم به دانش‌آموزان گرامی تأکید کنم که همه شما با سلایق بسیار خوبی که دارید، بیایید پیشرفت‌های کشور را به تصویر بکشید. حتما روستا و شهر شما و کشور پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، داشته است.
 
حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: چندی قبل مطرح شد که در کنار راهیان نور و حضور در مناطق جنگی، یک راهیان پیشرفت هم داشته باشیم که دانش‌آموزان و دانشجویان توسط مدرسه و دانشگاه پیشرفت‌های کشور را مشاهده کنند و این پیشرفت‌ها را روایت کنند.
 
رئیس‌جمهور بیان کرد: من از دانش‌آموزان می‌‌خواهم که پیشرفت‌ها را مشاهده کنند و هر کدام با قلم خود و تصویری که می‌سازند و گزارشی که تهیه می‌کنند به مدرسه بیایند و معلمان و مدیران این گزارش‌ها و فیلم‌ها را نگاه کنند و در مدرسه برای همه دانش‌آموزان و والدین آنها به نمایش بگذارند و این کار علاوه بر مدرسه در منطقه، شهر، استان و کشور انجام بگیرد و آموزش و پرورش جشنواره‌ای از این گزارش‌ها و «پویش مهر» برگزار کند که بسیار دیدنی خواهد بود چون وقتی این گزارش‌ها با نگاه نوجوانان و جوانان ما تهیه شود برای اینکه بدانید قبلا وضع چه بوده به پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ خود مراجعه کنید و از وضعیت شهر خود در آن زمان مطلع شوید.
 
وی اظهار کرد: شما برگردید به چهل سال قبل ببینید همین شهرستان بهارستان یا سایر مناطق کشور چه وضعیتی داشته است. این فقط مربوط به حوزه مسائل ساختمانی و صنعت نیست و شما در مسائل مختلفی می‌توانید با «پویش مهر» این بررسی را با کمک معلمان و والدین خود انجام بدهید. 

اهمیت مشارکت دانش‌آموزان در ساختن کشور 

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: این بسیار اهمیت دارد که شما دانش‌آموزان فقط در کنار نباشید و سؤال بنده را به عنوان پرسش مهر پاسخ دهید؛ این کافی نیست بلکه می‌خواهیم شما در ساختن کشور مشارکت کنید و از همین الان احساس کنید برای شهر و روستای خود و آموزش و پرورش و صنعت و معادن پیشنهاد دارید و علاوه بر بررسی، نظر هم دهید. این به معنای مشارکت و و همراهی و احساس مسئولیت همه دانش‌آموزان با دولت برای ساختن بهتر کشور است. 
 
رئیس‌جمهور بیان کرد: خواسته من از والدین محترم این است که در این فضای ارتباطی امروز نسبت به فرزندان پدری و مادری کنند و معلمان هم کار معلمی کنند. رها کردن فرزندان در این فضای ارتباطی و بدون توجه به بچه و نوع تربیت آسیب‌زا است. در این فضا ممکن است فکر، اخلاق، رفتار بچه را بربایند. رهزنانی در این فضا هستند که می‌خواهند در این راه فکر و اخلاق و عمل بچه‌ها را طبق میل خودشان قرار دهند. لذا توصیه جدی من این است که پدر و مادر در نوع تربیت فرزندان مشارکت داشته باشند.
 
وی یادآور شد: این بسیار مهم است که این بچه‌ها، همواره بچه‌های این کشور، انقلاب و این مرز و بوم بمانند و هویت آنها اسلامی ـ ایرانی باشد و این هویت شخصیت آنها را شکل دهد.

تلاش مدیران برای افزایش بهره‌وری

حجت‌الاسلام رئیسی خطاب به مدیران مدارس و آموزش و پرورش گفت: سال گذشته بیان کردم در رابطه با افزایش بهره‌وری تلاش کنید. امسال می‌خواهم تأکید مضاعف کنم. افزایش بهره‌وری مسئله مهم ماست. تأکید من به آموزش و پرورش، مدیران و معلمان مدارس این است که همه برای افزایش بهره‌وری تلاش کنیم و ببینیم چقدر نیرو و امکانات در اختیار هر مدیر قرار دارد و تلاش کند بهترین استفاده و بهره‌وری از این نیرو و امکانات در جهت تعلیم و تربیت و رشد فرزندان ببرد.
 
رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: معلمان کشور تلاش کنید سطح علم و دانش فرزندان بالا برود و نمرات سال‌های گذشته ارتقا پیدا کند. صرف یک کار شکلی در مدرسه و گرفتن امتحان در آخر ماه یا فصل یا سال کفایت نمی‌کند. خودتان نمرات را در سطح شهر، منطقه و کشور ببینید و بعد ببیند سطح نمرات چقدر باید بالا بیاید. تلاش کنید برای اینکه سطح دانش و سواد و فرزندان در کنار تربیت و پرورش آنها ارتقا پیدا کند.          
انتهای پیام
captcha