بایسته‌های قرارگاه امور قرآنی کشور
کد خبر: 4170022
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
یادداشت

بایسته‌های قرارگاه امور قرآنی کشور

یکی از فعالان در امور قرآنی کشور با انتشار یادداشتی به ایجاد و تقویت پایگاه قرآن و فرهنگ قرآنی در اندیشه علما و اُمرا تاکید و برای جلوگیری از ناتوانی سامانه مدیریت راهبردی و قرارگاه امور قرآنی کشور، به سازمان تبلیغات اسلامی مواردی را پیشنهاد داد.

محمدحسین فریدونی، فعال قرآنی و از تدوینگران منشور توسعه فرهنگ قرآنی با توجه به انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی از ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار یادداشتی به ایجاد و تقویت پایگاه قرآن و فرهنگ قرآنی در اندیشه علما و اُمرا تاکید و برای جلوگیری از ناتوانی سامانه مدیریت راهبردی و قرارگاه امور قرآنی کشور به سازمان تبلیغات اسلامی نکاتی را بیان کرد. در ادامه متن کامل این یادداشت را که در اختیار ایکنا گذاشته شده است، می‌خوانید؛

«سلام بر همه دلسوزان فرهنگ کشور

تصمیم بر بیرون‌راندن شورای توسعه فرهنگ قرآنی و صندوق و دبیرخانه این شورا از مجموعه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی واقعه‌ تلخی است که ریشه در واقعیات جاری در فرهنگ مدیریت کشور دارد. تا زمانی که وارونگی نسبت فرهنگ با سیاست، امنیت و اقتصاد اصلاح نشود و نسبت قرآن با انقلاب و فقه و فلسفه و کلام درست نشود، فعالان قرآنی نباید توقعی غیر از این داشته باشند. پس باید به ایجاد و تقویت پایگاه قرآن و فرهنگ قرآنی در اندیشه علما و اُمرا اهتمام ویژه داشت.

اکنون موضوع انتقال سامانه مدیریت راهبردی و قرارگاه امور قرآنی کشور به سازمان تبلیغات اسلامی الزام قانونی شده است. پس برای جلوگیری از ناتوانی این سامانه و قرارگاه، توجه دلسوزان فرهنگی و قرآنی را به نکات زیر جلب می‌کنم:

۱- صیانت از داشته‌های مدیریت راهبردی امور قرآنی یعنی منشور توسعه فرهنگ قرآنی و اسناد راهبردی مصوب آن وظیفه‌ای همگانی است. طرح تغییر در منشور و اسناد در فضای فعلی نتیجه‌ای جز تضعیف و تخفیف امور قرآنی کشور نخواهد داشت.

۲- حمایت عمومی از دبیرخانه شورا و دبیرخانه کمیسیون‌های شورا در دستگاه‌ها و تقویت همه‌جانبه آن‌ها وظیفه راهبردی دیگری است که باید به آن توجه داشت. تشکیل به‌هنگام و با دستور متقن و حضور کامل اعضا در جلسات مجمع مشورتی، شورای راهبری اجرای اسناد و جلسات کمیسیون‌های شورا موضوع مهمی است که در شرایط انتقالی اهمیت مضاعف دارد.

۳- مطالبه همه‌جانبه و کمک به استقرار مجدد صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی و انسجام‌بخشی نظام تخصیص بودجه با اسناد منشور، وظیفه دیگر جامعه فعالان قرآنی کشور است. اقدام دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و همکاران مالی ایشان در تسریع اقدام حقوقی و اجرایی برای انتقال اعتبارات قرآنی ۱۴۰۲ به صندوق در این امر تعیین‌کننده است. واضح است که با انتقال شورای قرآنی از دبیرخانه شورای عالی، هرگونه تصمیم و تصرف بدون هماهنگی مدیران این دبیرخانه در اعتبارات مصوب قرآنی مجلس با اصل اسلامی امانتداری در تضاد است.

۴- ضمن سپاس از نگاه راهبردی رئیس جدید شورا در حفظ استقلال دبیرخانه از سازمان موفق دارالقرآن الکریم و انتصاب سریع سرپرست برای دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی، لازم است نسبت به اختصاص مکان و نیروی انسانی مناسب کار دبیرخانه شورا و صندوق اقدام کنند. یقیناً کسب اعتماد و رضایت و استفاده از همکاران سابق شورا با امنیت و جایگاه مناسب شغلی بر استقرار و آموزش نیروی جدید اولویت دارد.

در پایان برای جناب آقای سلامت‌پناه در مسئولیت جدید آرزوی توفیق دارم و همه‌ عزیزان قرآنی را به مساعدت ایشان و حجت‌الاسلام قمی، رئیس محترم شورا دعوت می‌کنم. موفقیت کار شورا در مقطع کنونی تعیین‌کننده آینده جایگاه امور و جامعه قرآنی در نظام مدیریت کشور خواهد بود.

محمدحسین فریدونی؛ مدرس و پژوهشگر امور قرآنی»

انتهای پیام
captcha