چه کسانی و چه زمانی باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند
کد خبر: 4169429
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸

چه کسانی و چه زمانی باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند

افراد بالای 60 سال، بانوان باردار و بیماران مزمن قبل از فرارسیدن پیک آنفولانزا واکسن این بیماری را تزریق کنند.

چه کسانی، چه زمانی و چرا باید واکسن آنفولانزای فصلی تزریق کنندبه گزارش ایکنا، با آغاز فصل پاییز احتمال ابتلا به آنفولانزا افزایش پیدا می‌کند. به طور معمول پیک شیوع آنفلوانزا در ایران و کشورهای نیمکره شمالی همه ساله نیمه دوم مهر ماه است و بهترین راه برای پیشگیری از ابتلای شدید به این بیماری تزریق واکسن آنفولانزای همان سال است.

زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا اواخر شهریور است ولی افراد تا اواسط بهمن هم می‌توانند این واکسن را تزریق کنند.

با توجه به اینکه ایمنی‌زایی واکسن آنفلوانزا در بدن به حدود یک تا یک‌ونیم ماه زمان نیاز دارد، بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا اواخر شهریور و اوایل مهر ماه است.

شروع ناگهانی بدن درد، تب بالا، سردرد، تعریق شدید، درد شدید در پاها، سرفه‌ها خشک بدون خلط، مهم‌ترین علائم شاخص آنفلوانزاست و البته با توجه به اینکه همچنان ویروس کرونا در جهان وجود دارد و ابتلا به سویه‌های این ویروس نیز همچنان در ایران و جهان مشاهده می‌شود، احتمال ابتلا به کرونا نیز وجود دارد و از آنجایی که علائم این دو بیماری شبیه به هم هستند باید در صورت داشتن علائم بالا ابتلا به آنفولانزا و کرونا همزمان در نظر گرفته شده و به پزشک مراجعه شود.

افرادی که در اولویت تزریق واکسن آنفولانزا قرار دارند

کادر درمان به دلیل شرایط کاری خود در اولویت تزریق واکسن آنفولانزا هستند. مادران باردار به خصوص اگر سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان در پاییز و زمستان و زمان پیک آنفلوانزا واقع شده باید واکسن بزنند، چرا که بارداری به صورت طبیعی سبب افت سیستم ایمنی بدن می‌شود و اگر مادر باردار به بیماری مبتلا شود، ممکن است شکل شدیدی از بیماری را تجربه کند. بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن بدخیم مانند سرطان‌ها، دیابت، فشار خون و ... نیز باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

تأکید کلی وزارت بهداشت بر این است که افرادی که سن بیشتر از ۶۰ سال دارند و بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت شدید، بیماری‌های ریوی یا بیماری‌هایی دارند که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، حتما واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. طبق توصیه‌ها یک دوز کامل واکسن را می‌توانند از شش‌ماهگی تزریق کرد و این واکسن عوارض کمی دارد اما اگر نگران عوارض احتمالی واکسن هستید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. البته اگر به آنفولانزا مبتلا شده‌اید بلکه پس از بهبود علائم این واکسن را تزریق کنند.

در خصوص تزریق واکسن کرونا نیز بر اساس آخرین دستورالعمل کمیته ملی واکسیناسیون کووید۱۹، افراد بالاتر از ۶۰ سال سن، در صورتی که در یک‌سال گذشته واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند، یک نوبت یادآور واکسن کرونا تزریق کنند.

انتهای پیام
captcha