از تبریز تا مشهد؛ به عشق آقای مهربانی‌‌ها
کد خبر: 4169192
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

از تبریز تا مشهد؛ به عشق آقای مهربانی‌‌ها

خستگی راه را به جان خریده و مهیای سفری معنوی شده‌اند، زائران تبریزی‌ که به عشق زیارت حرم مطهر آقا علی بن موسی الرضا(ع) سر ازپای نشناخته و در آخرین روزهای ماه صفر میهمان آقای مهربانی‌ها شده‌اند.

حرم مطهر رضوی، عزاداری آذری زبانها

اینجا مشهد است، محفل عاشقان و شیفتگان اهل بیت که این بار از ۲۸ صفر به دامن پرمهر امام رضا(ع) پناه آورده‌اند تا ضامن دلتنگی‌هایشان شود. آنانی که جامانده اربعین بودند امروز در آغوش پرمهر امام خوبی‌ها، با اشک‌ جاری از چشم و بغض‌های شکسته در گلو نوا و نوحه سرداده و می‌خوانند: «آمدم ای شاه پناهم بده، خط امانی زگناهم بده، ای حرمت ملجأ درماندگان، دور مران از در و راهم بده...». آری از جای جای صحن مطهر حرم علی بن موسی الرضا صدای عشق و دلدادگی به گوش می‌رسد، از تبریز، شیراز و کرمان و... همه اینجا جمع شده‌اند و در مدح مولایشان می‌خوانند، اما نوحه‌های آذری حقیقتا سوز دیگری دارد... 

این روزها صحن قدس و رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی میزبان عزاداران آذری زبان از استان‌های مختلف کشور است، همان عاشقانی که با نوحه‌ها و نواهای سوزناک خود، عشق و ارادتی عمیق را به مولایشان می‌رسانند و حتی آنهایی که مسلط به آذری نیستند، همراه و همنوا با مداحی‌ها می‌خوانند و شریک حال معنوی‌شان می‌شوند. 

همه‌ساله در آخرین روزهای ماه صفر، هیئات عزاداری تبریز هم قدم با خیل عظیم زوار این شهر، عازم مشهد مقدس می‌شوند تا مواکب و عزاداری‌های ویژه رحلت نبی‌مکرم اسلام(ص)، شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام رضا(ع) را در آستان مطهر حرم رضوی برپا کنند، سنتی که از دهه‌های قبل رواج یافته و امروز با عنوان «عزاداری آذری‌ زبان‌ها» جایگاه ویژه‌ای یافته است. 

آذری‌ها؛ پرشمارترین زائران حرم رضوی در پایان صفر 

حسن روزنیک، دبیر کانون مرکزی خدمت رضوی شهرستان تبریز در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که هیئات عزاداری تبریز تحت عنوان عزاداری ایام آخر صفر در حرم گردهم آمده و یک شب از این عزاداری‌ها نیز به نام شهر تبریز برگزار می‌شود، گفت: یک شب هم ویژه‌ی چهار استان آذری زبان اردبیل، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و زنجان است. 

وی با بیان اینکه در کنار اجتماع بزرگ آذری زبان‌ها، یک عزاداری ویژه به نام تبریز با زبان و آداب خاص عزاداری در حرم رضوی نیز برگزار می شود، افزود: امسال، عزاداری شب رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در صحن قدس حرم رضوی به نام تبریز برگزار شد. 

روزنیک با بیان این‌که روز جمعه همزمان با شب شهادت امام رضا(ع) نیز عزاداری آذری‌ها در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی برگزار شد، ادامه داد: در این شب، هیات‌های عزاداری آیینی تبریز شامل دسته‌های شاه حسین‌گو، سینه زنان عرب و عجم و زنجیرزن به اجرای عزاداری و سینه‌زنی پرداختند. 

وی با تاکید بر اینکه آذری‌ها بیشترین تعداد زائران حرم مطهر امام رضا(ع) را در ایام پایانی ماه صفر به خود اختصاص می‌دهند، گفت: قطعاً آذری‌ها بیش از یک میلیون نفر از زائران میلیونی حرم مطهر رضوی را در شب شهادت ایشان تشکیل می‌دهند. 

وی با اشاره به جایگاه ویژه‌ عزاداری‌ها و همچنین حضور مواکب و هیئات عزاداری تبریزی در ایام پایانی صفر در مشهدالرضا(ع)، خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ که دفاتر آستان قدس در تبریز و سایر شهرستان‌های استان تشکیل شد، جایگاه ویژه‌ی برای عزاداری آذری زبان‌ها که بیشترین تعداد زوار را دارند، اختصاص یافته است. 

دبیر کانون مرکزی خدمت رضوی شهرستان تبریز با بیان این‌که آستان قدس رضوی با کنار گذاشتن بخشی از برنامه‌های خود در ایام پایانی ماه صفر، فرصتی برای اجرای برنامه توسط آذری زبانان باز کرده است، ادامه داد: این عزاداری‌ها از سال‌های قبل هم برقرار بوده اما به صورت ویژه از سال ۹۶ بدین شکل برگزار می‌شود. 

خدمت‌رسانی مواکب و هیئات عزاداری تبریز در مسیر حرم 

علاوه بر دسته‌های عزاداری و شاه حسین‌گو و مداحی‌های ترکی که در سراسر صحن و رواق‌های حرم مطهر رضوی به گوش می‌رسد، هیئات و مواکب تبریزی نیز ایستگاه‌ها و مواکبی در مسیر حرم برپا کرده و به زوار علی بن موسی الرضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند. 

موکب محفل حسینیون تبریز یکی از همین موکب‌هاست که به مدت هشت سال است از ۲۸ صفر تا روز شهادت امام رضا(ع) به مدت سه شب در مسیر حرم مطهر رضوی(محدوده‌ فلکه آب) اقدام به برپایی موکب می‌کند تا غبار از کفش زائران زدوده و کامشان را با چایی نبات، شیرین کند. هیئتی مردمی که صفر تا ۱۰۰ هزینه‌هایش از جیب خادمان آن تامین می‌شود تا بتوانند گامی مخلصانه در مسیر علمداری مکتب اهل بیت(ع) بردارند.

طاهر بدیعی‌عرب، مسئول موکب محفل حسینیون تبریز که خود را یکی از خادمان موکب معرفی می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا تاکید کرد: حدود ۸ سال است که در ایام پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی حضور می‌یابیم تا به زوار علی بن موسی الرضا(ع) خدمت‌رسانی کنیم. 

وی با بیان این‌که هیئت محفل حسینیون تبریز در مسیر حرم، اطراف فلکه آب اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی و موکب می‌کند، افزود: این موکب در مسیر هیات‌های عزاداری و زوار قرار دارد و پذیرایی، خدمات پزشکی و... در این موکب ارائه می‌شود و نفرات اصلی هیئت نیز حدود ۴۰ نفر است که در تمامی مناسبت‌ها معمولا حضور می‌یابند. 

وی با تاکید بر این‌که هیئت محفل حسینیون تبریز از سال‌های قبل فعالیت داشته اما ۱۲ سال است که به صورت رسمی تاسیس شده و پیش از آن نیز در مناسبت‌ها و شهادت‌ها برنامه‌ها و ایستگاه‌هایی صلواتی برپا کرده است، افزود: هدف اصلی ما از برپایی هیئت این بود که علم اهل بیت(ع) بر زمین نماند و بتوانیم درحد توان خود گامی در این رابطه برداریم.

بدیعی‌عرب با بیان این‌که پیش‌تر ایستگاه‌های صلواتی متعددی را برگزار می‌کردیم اما طی سال‌های اخیر تعداد روزهای برپایی ایستگاه‌ها را افزایش داده‌ایم، یادآور شد: در مسیر حرم مطهر رضوی نیز به مدت ۴ روز موکب برپا کرده‌ایم. 

وی با تاکید بر این‌که صفر تا ۱۰۰ هزینه‌های هیئت محفل حسینیون تبریز توسط خود خادمان هیئت تامین شده و ما هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر دریافت کمک منتشر نمی‌کنیم و تاکنون هم ریالی از هیچ ارگانی دریافت نکرده‌ایم، تشریح کرد: محفل حسینیون تبریز یک هیئت کاملا مردمی بوده و منتسب به هیچ ارگان و شخصی نیست. 

هیئت محفل حسینیون تبریز که به «چایی با استکان‌های مخصوصش» در تبریز شهرت دارد، این روزها در خدمت زوار حرم رضوی است تا عشق و ارادت قبلی خود و مردم خطه متدین آذربایجان را به آقای خوبی‌ها نشان دهند... 

گفت‌وگو از مهری هاشم زاده

انتهای پیام
captcha