مسابقات به محافل قرآنی تبدیل شوند
کد خبر: 4166311
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۲
کسمایی:

مسابقات به محافل قرآنی تبدیل شوند

داور تجوید مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی با اشاره به حضور کمرنگ مستمعان از جمله شرکت‌کنندگان سایر رشته‌ها، گفت: به نظر می‌رسد باید مسابقات به محافل قرآنی تبدیل شوند و متأسفانه هدف نهایی، کسب رتبه در مسابقات شده است.

حیدر کسمایی

حیدر کسمایی، داور تجوید مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به سطح ضعیف شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات نسبت به سال‌های قبل، از سطح تلاوت‌های انجام شده در برخی رشته‌ها همچون تحقیق، حفظ جزءهای کل و 20 ابراز رضایت کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان انتظارمان بیشتر بود.

وی حفاظ به ویژه حفاظ رشته‌های 5 و 10 جزء را به تمرین بیشتر و آموزش‌های حرفه‌ای‌تر توصیه کرد و ادامه داد: مسابقات در همه استان‌ها دارای نقاط ضعف و قوت است، اما مشخص بود که شهرستان‌ها و روستاهای استان مرکزی که کم هم نیستند، نسبت به اراک خیلی ضعیف‌ترند و این امر حاکی از آن است که در این مناطق کمتر کار می‌شود.

کسمایی چیدمان داوران از هفته‌ها قبل از شروع مسابقات را اقدامی پسندیده برشمرد و اضافه کرد: این چیدمان در استان مرکزی صورت گرفت، در حالیکه برخی استان‌ها از این مهم غفلت کردند و لازم است این نکته مهم مورد توجه تمام برگزارکنندگان واقع شود.

وی با بیان اینکه برگزاری رویدادهای قرآنی در بقاع متبرکه حال و هوای معنوی‌تری به برنامه‌ها می‌بخشد، تصریح کرد: امامزادگان پایگاه معنوی محسوب می‌شوند و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری این اماکن مقدس باید به قطب فرهنگی و پایگاه قرآنی تبدیل شوند. البته باید دقت شود با توجه به تردد زوار سرو صدا ایجاد شده و تمرکز متسابقان برهم می‌خورد، اما این امر در مسابقات مرکزی کنترل شد و در مجموع مسابقات خوبی برگزار شد.

کسمایی حضور کم مستمع از جمله شرکت‌کنندگان سایر رشته‌ها در مسابقات را یکی از نقاط ضعف موجود در برخی استان‌ها دانست و بیان کرد: با توجه به زمان‌بندی که اعلام شده بود متسابقان همان رشته فقط در همان زمان محدود حضور داشتند. در حالیکه به نظر می‌رسد باید مسابقات به محافل قرآنی تبدیل شود، البته نیک می‌دانیم تبدیل مسابقات به محفل، مستلزم در نظر گرفتن بازه زمانی بیشتری برای برگزاری است، اما به نظر می‌رسد ارزشش را دارد.

وی اظهار کرد: استفاده کردن از فرصت مسابقات برای برگزاری یک محفل خوب و بزرگ قرآنی با حضور خانواده‌ها، محل توجه است. متأسفانه معضل تبدیل شدن مسابقات به هدف وجود دارد. در حالیکه مسابقات باید وسیله‌ای برای آشنایی و انس مردم با کلام وحی باشد. رویدادهای قرآنی باید در جوانان و نوجوانان ایجاد انگیزه کند تا بهتر و قوی‌تر در مسیر الهی گام بردارند.

کسمایی ضرورت انگیزه‌بخشی بین اقشار مختلف مردم در گروه‌های مختلف سنی و جنسیتی جهت حرکت به سمت مبانی قرآنی از جمله مسابقات را متذکر شد و گفت: صرف برگزاری مسابقه و تمام شدن آن در بازه زمانی خاص هدف را نمی‌رساند و کاش می‌شد مسابقات به محفل انس با قرآن تبدیل شود و به جای یک روز در 2 روز با شور و هیجانات مردمی و خانواده‌ها برگزار شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه صندلی خالی مستمعان در مسابقات قرآن شایسته نیست، بیان کرد: گاه شاهدیم که تعداد داوران و عوامل اجرایی مسابقات از حضور مستمعان و حتی شرکت‌کنندگان در یک رشته بیشتر است. این مهم اشکالی است که برای برطرف شدن آن باید فکری کرد.

انتهای پیام
captcha