از برپايی حسینیه کودکان در ایلام تا پایتختی موکب‌ها در خوزستان
کد خبر: 4166080
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶
فعاليت‌های سازمان تبليغات اسلامی در مرزهای غربی؛

از برپايی حسینیه کودکان در ایلام تا پایتختی موکب‌ها در خوزستان

سازمان تبلیغات اسلامی در ایام اربعین حسینی نسبت به اجرای برنامه‌های مخالف فرهنگی ـ تبلیغی از برپایی حسینیه کودکان در ایلام گرفته تا راه‌اندازی مواکب مختلف در خوزستان اقدام کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، با نزدیک شدن به اربعین، مرز‌های غربی کشور روز‌های شلوغی را تجربه می‌کنند. مرز تمرچین در استان آذربایجان غربی، مرز باشماق در استان کردستان، مرز خسروی در استان کرمانشاه، مرز مهران در استان ایلام و مرز‌های شملچه و چذابه در استان خوزستان این روز‌ها با همت هر چه تمام‌تر، مشغول پذیرایی از زوار عتبات عالیات و بدرقه آنان هستند.

سازمان تبلیغات اسلامی نیز در کنار گروه‌ها و نهاد‌های مختلف، این روز‌ها در حال ارائه خدمات رفاهی و فرهنگی است تا سفر زائران با سهولت بیشتری همراه شود.

بدرقه نخستین کاروان اهل سنت از مرز باشماق

مرز باشماق در استان کردستان یکی از مرز‌هایی است که این روز‌ها زوار زیادی از طریق آن راهی عتبات عالیات می‌شوند. سازمان تبلیغات اسلامی کردستان این روز‌ها با راه‌اندازی ۳۰ موکب، خدمت‌رسانی به زائران را دنبال می‌کند. راه‌اندازی بیمارستان ۵۰ تختخوابی شهید شیخ‌الاسلام و اختصاص هزار و ۷۰۰ متر سایبان برای استراحت و خدمت‌رسانی‌های فرهنگی، از دیگر اقداماتی است که این سازمان در استان کردستان به مرحله اجرا در آورده است. نخستین کاروان زیارتی اربعین، ویژه اهل سنت روز شنبه با استقبال گرم مسئولان عراقی وارد خاک این کشور شدند. علاوه بر این، بیش از ۲۰ موکب اهل سنت در کردستان، پذیرای زائران اربعین حسینی هستند.

باتوجه به نزدیکی فاصله با کربلا، بسیاری از زائران اربعین ترجیح می‌دهند از مرز خسروی در استان کرمانشاه وارد عراق شده و از این مسیر راهی شهر‌های زیارتی شوند.

راه‌اندازی موکب با قابلیت پذیرایی از شش هزار زائر در هر وعده در شهر منذریه، راه‌اندازی موکب در شهر دالاهو با قابلیت پذیرایی از ۵۰۰ نفر در هر وعده، نصب پرچم در مسیر‌هایی به مجموع ۴۵ کیلومتر، اسکان ۲۰۰ مبلغ زن و مرد در نمازخانه‌ها و مواکب سطح استان، استقرار مبلغان در مرز خسروی جهت مشاوره مذهبی به زائران و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت استقرار ۲۰۰ موکب در سراسر استان، از جمله فعالیت‌هایی است که سازمان تبلیغات اسلامی در این استان انجام داده است.

برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان در پرتردد‌ترین مرز کشور

امسال سازمان تبلیغات اسلامی در مرز مهران که پرترددترین مرز کشور در ایام اربعین محسوب می‌شود، برنامه‌های جذابی تدارک دیده است. ساخت و نصب ۱۵ نماد در ورودی‌های استان ایلام و شهر‌هایی که پذیرایی از زائران اربعین رابرعهده دارند، برپایی دو موکب با محوریت اربعین و کودکان، استفاده از ظرفیت‌های نوجوان برای روایتگری فرهنگی به صورت حضوری و مجازی، استفاده از مبلغان در مسیر‌های منتهی به مرز، شناسایی بازاریان و فعالان مردمی در حوزه خدمت رسانی به زائران و تهیه مستند از آن‌ها و روایتگری‌های اربعینی برای کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌های این استان برای زائران است.

همچنین، ۱۰۰ منزل مردمی در استان ایلام به منظور اسکان دادن و ارائه خدمات به زائران اباعبدالله الحسین (ع) شناسایی شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

خوزستان؛ پایتخت موکب‌ها

استان خوزستان با دو مرز شلمچه و چذابه، پذیرای تعداد زیادی از زائران اربعین است. استفاده از ظرفیت‌های مردمی، حسینیه‌ها و مساجد برای اسکان دادن به زائران و سازماندهی و اعزام بیش از هزار مبلغ به مرز‌های شلمچه و چذابه از برنامه‌هایی محسوب می‌شود که در این استان درحال انجام است.

افزون بر این‌ها، با استقبال گسترده‌ای که سال گذشته صورت گرفت، امسال دومین سوگواره «پایتخت موکب‌ها» به همت سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار می‌شود. در کنار آن تهیه و تولید برنامه تلویزیونی «پایتخت موکب‌ها»، برپایی دو موکب رسانه‌ای در دو پایانه مرزی شلمچه و جذابه با هدف حمایت از هنرمندان و معرفی سوژه‌های بکر رسانه‌ای به آن‌ها و راه‌اندازی تور خبرنگاران و عکاسان اربعینی با هدف انعکاس بروز اتفاقات و حماسه حضور زائران اربعین در خوزستان، بخشی از برنامه‌هایی است که مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی در این استان تدارک دیده‌اند.

خدمات به زائران، فراتر از مرز‌ها

با توجه به وجود مرز تمرچین در استان آذربایجان غربی، بدرقه زائران در این استان به محدوده مرز با کشور عراق محدود نشده و مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی، از مجموع ۷۰ موکب مستقر شده در نواحی مرزی، ۴۰ موکب را در حد فاصل مرز بازرگان تا مرز تمرچین برای استقبال از زائرانی که از کشور‌های همسایه وارد کشور و بعد از آن به عراق می‌روند، مستقر کرده‌اند؛ ۳۰ موکب هم داخل کشور عراق مستقر شده است.

انتهای پیام
captcha