شایعه؛ بلای جان عرصه فرهنگ و هنر
کد خبر: 4163672
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
یادداشت روز

شایعه؛ بلای جان عرصه فرهنگ و هنر

مدت‌هاست که برخی از رسانه‌های رسمی یا غیررسمی در فضای مجازی شایعاتی را در عرصه فرهنگ و هنر ایجاد می‌کنند و حتی پس از تکذیب آن توسط مسئولان بر آن اصرار کرده و این شایعه‌پراکنی را ادامه می‌دهند.

در هفته گذشته و در دیدار مسئولان مختلف با خبرنگاران مواردی از سوی برخی خبرنگاران در خصوص شایعاتی مختلف مطرح شد که با وجود پاسخ صریح آنها به پرسش‌های مطروحه باز هم برخی از رسانه‌ها همچنان به آن شایعات پایبند بوده و دامن می‌زنند.

نمونه‌ای از این موارد که در یک سال گذشته چند بار درباره آن صحبت شده و پاسخ مشهود داشته و تازه‌ترین پاسخ چهارشنبه هفته گذشته از دهان وزیر و به صورت زنده و در جمع خبرنگاران عنوان شد نظارت بر شبکه خانگی بود که بااین‌وجود هنوز در برخی رسانه‌ها و به ویژه فضای مجازی شاهد مطالبی درباره اختلاف بین ارشاد و سیما بر سر آن هستیم! این در حالی است که وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به پرسش دو خبرنگار مبنی بر این موضوع به صراحت اعلام کرد که شبکه خانگی سال‌ها تعطیل بوده و با رویکرد جدید و طبق قانون و جلسات تعاملی مختلف اختیار آن بر عهده صدا و سیماست و ذره‌ای اختلاف در این زمینه وجود ندارد.

نکته دیگر که در این زمینه باید به آن توجه داشت شایعات مختلف مبنی بر تغییر مدیران بخش‌های گوناگونی در سیما بود که رئیس صدا و سیما روز گذشته به صراحت آن را تکذیب کرد و گفت تا این لحظه هیچ تصمیمی در این زمینه وجود ندارد و باز هم شب گذشته در پیام‌‌ها و فضای مجازی توسط برخی از کسانی که از اتفاق درباره همان موضوع شبکه خانگی همچنان شایعه‌سازی می‌کنند تکذیب شد!

از این دست موارد در هنرهای مختلف دیگر به ویژه سینما و موسیقی به شدت رواج پیدا کرده و متاسفانه برخی از اهالی رسانه از روی بی‌اطلاعی یا هیجان ارسال خبر و حتی از روی غرض بدان دامن زده و آرامش دنیای فرهنگ و هنر را بر هم زده‌اند.

بر رسانه‌های حقیقی و خبرنگاران آگاه است که اگر در این زمینه شفاف‌سازی نمی‌کنند لااقل فریب این شایعات را نخورده و حواس‌جمع باشند تا خدای ناکرده سهمی در این تنش‌زایی پیدا نکنند.

فرهنگ و هنر اگر دارای آرامش و سلامت آفرینش نباشد ضربه‌های زیادی خواهد خورد که سود آن به جیب شایعه‌پراکنان می‌رود و اولین متضرران آن هنرمندانی هستند که پایه اولیه تولیدات فرهنگی و هنری به شمار می‌روند

هومن اصلانی  

انتهای پیام
captcha