پیاده‌روی اربعین از منظر فرهنگ عراقی
کد خبر: 4163666
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
زهرا سادات روح‌الامین بررسی کرد؛

پیاده‌روی اربعین از منظر فرهنگ عراقی

پژوهشگر جامعه‌شناسی در اولین رویداد تعلیمی زائر - خبرنگار به تبیین ابعاد پیاده‌روی اربعین از منظر فرهنگ عراقی پرداخت و گفت: با مراجعه به موکب‌های مختلف در مراسم اربعین می‌توان به چالش‌ها و سوژه‌های جدیدی در این حوزه دست پیدا کرد.

پیاده‌روی اربعین از منظر فرهنگ عراقیبه گزارش خبرنگار ایکنا، اولین رویداد تعلیمی زائر - خبرنگار ویژه خبرنگاران و فعالان رسانه شرکت‌کننده در زیارت اربعین ۱۴۰۲ امروز یکشنبه، ۲۹ مرداد به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در قالب کارگاه‌های آموزشی با موضوعات متنوع و تدریس اساتید مختلف در محل سالن کنفرانس شهید تقوی خبرگزاری ایکنا برگزار شد. 

در ابتدای این برنامه، زهرا سادات روح‌الامین، پژوهشگر جامعه‌شناسی در رابطه با پیاده‌روی از منظر فرهنگ عراقی سخنرانی و اظهار کرد: اگر بخواهیم نقشی جز زائر در اربعین داشته باشیم، با کار سختی مواجه هستیم. خبرنگاری و پژوهشگری در این مراسم‌ بزرگ کار دشواری است؛ چراکه با تصویرهایی مواجه می‌شویم که تاکنون با آن مواجه نشده‌ایم. 

وی افزود: هدف ما از این رویداد این است که از بعد جدیدی به پیاده‌روی اربعین نگاه کنیم تا تولید محتوای نویی داشته و واقعیات این مراسم را به تصویر بکشیم. در این زمینه باید به اصطلاح جامعه‌شناسان از روش اپوخه کردن استفاده کرده و بتوانیم محتواهای موجود را بررسی کرده و ایجاد کنیم. 

روح‌الامین ادامه داد: در این مراسم ثبت رویدادها با توجه به بعد مسافت و خستگی افراد دشوار است و بهره‌گیری از ابزار مرسوم ثبت وقایع تقریباً امکان‌پذیر نیست. مردم در این مراسم با اهداف و نیات ویژه‌ای وارد میدان شده‌اند‌ و می‌توان سوژه‌های فراوانی در این زمینه به دست آورد. 

این‌ پژوهشگر جامعه‌شناسی بیان کرد: با مراجعه به موکب‌های مختلف در مراسم اربعین می‌توان به چالش‌ها و سوژه‌های جدیدی در این حوزه دست پیدا کرد. در واقع برای دستیابی به ایده‌های نو در این زمینه باید دیدگاه پیشین خود در رابطه با مسئله پیاده‌روی اربعین را کنار گذاشت و با دید جدید بدان نگریست. 

روح‌الامین تصریح کرد: اعراب در مراسم اربعین تمامی مسائل خود را کنار گذاشته و با دید زائر امام حسین(ع) به همگان می‌نگرند که این‌ مسئله باعث می‌شود با تمام وجود به زوار خدمت کنند. 

وی تصریح کرد: در این حوزه باید نگاهی که در ایران و رسانه ملی وجود دارد را به کلی کنار گذاشته و با نگاه نو به سنت مراسم اربعین نگریست. باید کاری کنیم که فرهنگ بین‌المللی که در مراسم اربعین وجود دارد را به خوبی به تصویر بکشیم. ارزش‌های مذهبی برای مردم عراق بسیار پررنگ است و در این ایام هرچه دارند در نهایت اخلاص به زوار عرضه می‌کنند. 

این پژوهشگر جامعه‌شناسی تصریح کرد: واقع امر این‌ است که امروز شاید بیشتر تولید محتواها در حوزه پذیرایی و از این دست مسائل باشد که باید با دیدی جدید به این موضوع نگریست و سوژه‌های جدیدی در این زمینه به دست آوریم. همه زوار ایرانی و خارجی قصد حرکت جمعی پیاده‌روی اربعین دارند اما ممکن است ارادت و قصد و نیت افراد با هم متفاوت باشد. در این زمینه و در حوزه فرهنگی می‌توان با نگاه سوژه‌یابی از نوعی همزیستی صد عمودی بین‌المللی  بین فرهنگ‌های مختلف استفاده کرد.

وی اظهار کرد: سبک‌های مختلف عزاداری، تفاوت شیوه‌ها و روش‌های اظهار ارادت به حضرت اباعبدالله(ع) در میان فرهنگ‌های مختلف متفاوت است که این موضوع نیز می‌تواند سوژه خوبی برای تحقیق و تصویربرداری در این زمینه باشد. در واقع حضور ملل متفاوت در این مراسم نیز سوژه خوبی برای نگاه متفاوت به این قضیه است. 

روح‌الامین بیان کرد: گاهی اوقات ممکن است فرهنگ‌های متفاوت مانند نوع توزیع غذا یا میوه‌ و پرت کردن بسته‌های غذایی بین زوار باعث ایجاد نوعی ناراحتی و شبهه در میان برخی زوار کشورهای دیگر باشد که باید بدانند این مسئله جز فرهنگ عزاداری عراقی‌هاست و نباید بدان خرده گرفت. 

وی اظهار کرد: حضور ایرانی‌ها و زوار سایر ملل در موکب‌های عراقی و استفاده از امکانات ایشان مانند چای عراقی و ... باعث خوشحالی آن‌ها شده و این‌ مسائل موجب نزدیکی زوار و فرهنگ‌های مختلف به هم خواهد شد. نکته قابل تأمل اینکه باید در مراسم اربعین دقت کنیم که ۱۰ روز این مراسم با زمان‌های دیگر کاملا متفاوت است و خدماتی که عراقی‌ها در این ۱۰‌ روز ارائه می‌کنند، در اوقات دیگر وجود ندارد. همچنین، باید مراقب اخبار رسانه‌ای که درباره اربعین منتشر می‌شود، باشیم.

 روح‌الامین بیان کرد: در رابطه با مراسم اربعین باید با نگاه تعاملی بین فرهنگ‌های مختلف به سوژه‌یابی و ارائه ایده بپردازیم تا این مسئله باعث شود که بتوانیم نکات مثبت و منفی موجود را به خوبی ارزیابی کنیم.

انتهای پیام
captcha