تقویت پیشران‌های صنعتی از اضلاع مهم رشد تولید
کد خبر: 4162340
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
غزنوی در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

تقویت پیشران‌های صنعتی از اضلاع مهم رشد تولید

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، تقویت پیشران‌های صنعتی کشور را یکی از اضلاع مهم رشد تولید و صنعتی شدن کشور دانست و گفت: آن دسته از کشور‌هایی که در حوزه صنعت حرفی برای گفتن دارند، توسعه صنعتی را از مسیر تقویت و توجه به پیشران‌ها صنعتی طی کرده‌اند.

حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران

حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر این موضوع که رشد پایه پولی کشور به دلیل بی‌ثباتی در نظام بانکی است، گفت: امروزه بحران بانکی به یک ابربحران در کشور تبدیل شده که سایر بخش‌ها را هم تحت تأثیر قرار داده است. به عنوان مثال یک چهارم یا ۲۵ درصد رشد پایه پولی کشور به خاطر فعالیت غیرمنطقی و بی‌حساب و کتاب تنها یک بانک بوده و همین مسئله بحران بانکی را به یک ابر بحران تبدیل کرده است.

وی به ضرورت مقابله با تورم از مسیر تقویت تولید اشاره و تأکید کرد: راهکار مقابله با تورم از طریق رشد تولید میسر است؛ به عبارتی اگر مشکل عرضه حل شود مشکل تورم هم حل خواهد شد و لذا باید در سال مهار تورم و رشد تولید به این موضوع توجه داشت که نمی‌توان تورم را بدون رشد تولید مهار کرد.

ضرورت تقویت پیشران‌های صنعتی

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، تقویت پیشران‌های صنعتی کشور را یکی از اضلاع مهم رشد تولید و صنعتی شدن کشور دانست و در این رابطه گفت: آن دسته از کشورهایی که در حوزه صنعت حرفی برای گفتن دارند، توسعه صنعتی را از مسیر تقویت و توجه به پیشران‌ها صنعتی طی کرده‌اند نه از مسیر کسب و کارهای خرد. ما هم امروز باید توسعه پیشران‌های صنعتی را مدنظر قرار دهیم. مگر چقدر منابع در کشور وجود دارد؟ این منابع محدود را باید برای توسعه صنعتی برنامه‌ریزی کرد و چاره‌ای نیست جز اینکه صنایع پیشران را شناسایی و تعدادی را انتخاب کنیم و برروی آن تمرکز داشت.

به گفته غزنوی، تا زمانی که صنایع و کارآفرینان پیشران را انتخاب و حمایت نکنیم، کشور صنعتی نخواهد شد و تولید صنعتی اتفاق نمی‌افتد.

وی بیان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته صنعتی اکثر مردم برای شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند ولی در کشور ما هنوز این سیاست به طور کامل اجرایی نشده، درصورتی‌که  باید بخش قابل توجهی از نگاه‌ها به سمت پیشران‌ها باشد.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران گفت: در کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند دنیا، ثروتمندان مورد علاقه عموم جامعه قرار دارند چرا؟ چون خلق ثروت می‌کنند ولی در کشور ما برنامه‌ای برای خلق ثروت و مهار تورم وجود ندارد و برنامه‌ها ضدتولید و ضدثروت عمل می‌کنند.

قیمت‌گذاری دستوری به ضرر تولید

غزنوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و افزود: واقعاً قیمت‌گذاری دستوری به ضرر تولید تبدیل شده و باید دولت فکری برای آن داشته باشد و همچنین موضوع دیگر بحث ارز است که باید هرچه سریع‌تر تخصیص‌های ارزی برای صنایع انجام شود، همانطور که برای بخش دارویی به سرعت این کار انجام شد. اقتصاد دولتی برای فعالیت بخش خصوصی مضر است چون معمولاً در این نوع اقتصاد، دولت در هیچ پروژه‌ای مشارکت نمی‌کند مگر اینکه شریک آن پروژه شود.

وی در پایان گفت: بعضی از رفتارهای ما در اقتصاد مانند رفتارهایی در پادگان آموزشی است‌ یعنی گاهی اوقات خودمان علیه تولید اقدام می‌کنیم، درصورتی‌که می‌دانیم راهکار حل مشکلات از مسیر تولید می‌گذرد.

انتهای پیام
captcha