شاخصه‌های خبررسانی مفید از منظر قرآن + صوت
کد خبر: 4161104
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
حجت‌الاسلام محمدحسنی تشریح کرد:

شاخصه‌های خبررسانی مفید از منظر قرآن + صوت

نماینده ولی‌فقیه و رئیس عقیدتی ـ سیاسی ارتش در مراسم تجلیل از طلایه‌داران عرصه خبر و اطلاع‌رسانی با اشاره به معیارها و ضوابط اطلاع‌رسانی مفید از منظر اسلام و قرآن گفت: شش معیار چون خبر سدید و استوار، خبر معروف و عادلانه، خبر بلیغ و رسا، خبر کریمانه، خبر آمیخته با مهر و محبت و خبر دلپذیر از جمله معیارهای مهم اطلاع‌رسانی است که همواره باید اصحاب رسانه به آن توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس عقیدتی ـ سیاسی ارتش

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز، 16 مرداد با حضور امیرسرتیپ حاتمی، مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیرسرتیپ تقی‌خانی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش و حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس عقیدتی ـ سیاسی ارتش در سالن همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا برگزار شد.

این برنامه طبق روال با تلاوت آیاتی از قرآن، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، صلوات خاصه حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) آغاز شد. سپس برشی از مستند «در لباس سربازی» مشتمل بر خاطرات شفاهی خودگفته‌ فرماندهی کل قوا، مقام معظم رهبری  به سمع و نظر اصحاب رسانه رسید.

در ادامه امیرسرتیپ تقی‌خانی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش ضمن تبریک این روز و اینکه همراهی اصحاب رسانه موجب دلگرمی مضاعف می‌شود، اظهار کرد: همواره اهتمام ویژه‌ای به خبر و رسانه و گزارشات مکتوب و کارهای صوتی و تصویری در مجموعه ستاد ارتش، سازمان عقیدتی ـ سیاسی و ادارات پنجگانه ارتش است.

امیرسرتیپ تقی خانی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش ضمن تبریک این روز و اینکه همراهی اصحاب رسانه

معاون فرهنگی و روبط عمومی ارتش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی، بر ضرورت جهاد تبیین در بُعد اطلاع‌رسانی تأکید کرد و افزود: باید همواره از فرمایشات مقام معظم رهبری در عرصه جهاد تبیین وام بگیریم. همچنین ایشان دیروز طی دیدار با خانواده‌های نیروی دریایی ارتش در بخشی از سخنانشان بر ضرورت تشریح اقدامات بیشتر این ناوگروه تأکید کردند.

وی ادامه داد: موفقیت در ارتش با همراهی و حمایت‌های رسانه جمعی انجام شده است ما در مجموعه ارتش و حتی نظام، لازم و نیاز است تا از ارتش در حوزه رزمی و خدمات رزمی بیشتر بدانند. ارتش متجلی با صفات رهبری و مردم است اما از خدمات آنها چه میزان گفته شده است؟! خدمات کم‌نظیر ارتش باید با قلم شما همرزمان حوزه رسانه، تبیین و تشریح شود.

چالش بی‌خبری جامعه؛ مهمترین وظیفه اصحاب رسانه

سپس حجت‌الاسلام محمدحسنی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس عقیدتی ـ سیاسی ارتش به بیان نکاتی پرداخت و گفت: بی‌خبری درد بدی است. اگر چالش بی‌خبری باشد، ممکن است به بسیاری از مشکلات تبدیل شود که پیامدهای آن غیرقابل پیش‌بینی است. جامعه باید آگاه و مطلع باشد‌ و مسئولیت این موضوع و انتقال آن به لسان عمومی با اصحاب رسانه است.

وی با تأکید بر اینکه مقابله با چالش بی‌خبری جامعه، مهمترین وظیفه اصحاب رسانه است، افزود: اتفاقی که پس از شهادت امام حسین(ع) توسط زینب(س) افتاد و کوفه و شام از این وقایع مطلع شدند، اگر این اطلاع‌رسانی پیش از شهادت امام حسین(ع) می‌افتاد، قطعاً مسیر تاریخ عوض می‌شد. ابن‌زیاد افکار عمومی کوفه را با حربه بی‌اطلاعی عموم جامعه آن روز مدیریت کرد و آن فاجعه رخ داد.

محمدحسنی اضافه کرد: اگر اکنون نیز اطلاع‌رسانی‌ها به موقع انجام نشود و اصحاب رسانه رسالت تبیین‌گری را به خوبی انجام ندهند در سایه بی‌خبری‌ها کربلای دیگری رخ می‌دهد. رسالت خبرنگاران جلوگیری از حوادث تلخی چون کربلا است بنابراین اصحاب رسانه، طلایه‌داران و پیشتازان با جنگ شناختی و ناشی از بی‌خبری هستند و این از نیازهای ضروری، مهم و حیاتی و نیازهای اولیه جامعه است، بنابراین بسیار این موضوع را ارج می‌نهمیم.

تبدیل تهدیدهای خبری دشمن به فرصت‌

نماینده ولی‌فقیه در ارتش در ادامه به معیارهای اطلاع‌رسانی مفید از منظر اسلام و قرآن گفت: خبر باید سدید و استوار باشد «قولوا قَولًا سَديدًا» (احزاب/ ۷۰)، خبر باید معروف و عادلانه باشد «قَوْلًا مَعْرُوفًا»(احزاب/32)، خبر بلیغ و رسا باشد «قَوْلًا بَلِيغاً» (نسا /63)، خبر کریمانه باشد «قَوْلًا كَرِيمًا» (اسرا/ ۲۳)، خبر باید میسور و آمیخته با مهر و محبت باشد تا در دل‌ها بنشیند «فَقُلْ لَهُمْ قَوْلًا مَيْسُورًا» (اسرا/ ۲۸) و خبر باید لین و دلپذیر باشد «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا» (طه/44).

کد

وی با تأکید بر اینکه اگر این ویژگی توسط خبرنگاران رعایت شود تمام تهدیدهای دشمنان تبدیل به فرصت می‌شود، افزود: تبدیل تهدیدهای خبری دشمن برای فرصت‌های خبری در جبهه خودی مهمترین رسالت خبرنگاران است که تاکنون بوده و خواهد بود.

در بخش دیگر این مراسم امیرسرتیپ امیر حاتمی، مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش جمهوری اسلامی ایران به سخنرانی پرداخت و گفت: دلم می‌خواست زمانی فراهم شود تا از زحمات دوستان خبرنگار تشکر داشته باشم، شما که همواره در تمامی عرصه‌های حضور مستمر داشتید و دارید و همواره پای کار هستید.

تجلیل از اصحاب رسانه

در پایان این مراسم از اصحاب رسانه‌های مکتوب و برخط، رادیو و تلویزیون و واحد‌های خبری سایر یگان‌ها و ادارات نیروی زمینی، دریایی، هوایی، پدافند هوایی و ستاد آجا با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.

تجلیل از اصحاب رسانه

تجلیل از اصحاب رسانه

تجلیل از اصحاب رسانه

تجلیل از اصحاب رسانه

انتهای پیام
captcha