دلمان برای یا علی(ع) گفتن زنده‌نام منوچهری تنگ می‌شود + صوت
کد خبر: 4160986
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
گفت‌وگویی به یاد صدای گویای نهج‌البلاغه

دلمان برای یا علی(ع) گفتن زنده‌نام منوچهری تنگ می‌شود + صوت

بازیگر پیشکسوت و همکار زنده‌نام حمید منوچهری بازیگر سینما، تلویزیون، مدیر دوبلاژ و گوینده رادیو ضمن باورناپذیر خواندن ضایعه فقدان «صدای گویای نهج‌البلاغه» با وجود گذشت چند روز گفت: دل‌مان برای یا مولا و یا علی گفتن استاد منوچهری تنگ می‌شود.

زنده‌نام حمید منوچهری، گوینده، دوبلور و بازیگر پیشکسوت کشور بامداد 12 مرداد پس از چندی بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهرام در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

استاد منوچهری در کارنامه پُر بارش و در پس بیش از شش دهه فعالیت در عرصه هنر بازیگری نمایش‌های رادیویی، سینما، تلویزیون، دوبله، مدیریت دوبلاژ و گویندگی رادیو، یادگارهای ماندگاری از هنر صدا و بازیگری را به مخاطبان و نسل‌ها مختلف عرضه کرده است؛ اما آنچه بیش از هر چیزی به جاودانگی و ماندگاری یاد و نام استاد زنده‌نام منوچهری میان عموم مخاطبان منتج شده است، بنا به گفته خودش «عنایتی از سوی مولای متقیان حضرت علی(ع) به او در خوانش نهج‌البلاغه و تبدیل این اثر ارزشمند به کتاب صوتی بود».

حال در آستانه هفتمین روز از درگذشت و فقدان استاد حمید منوچهری به سراغ یکی از نزدیک‌ترین دوستان، همکاران و یاران وی، بازیگر پیشکسوت، حمید یزدانی رفتیم تا از حال و هوای استودیوهای رادیو نمایش و همکاران او بعد از غیبت و فقدان چند روزه یار، همراه و رفیق آشنایشان جویا شویم.

کد

دو اصل مهم زندگی زنده‌نام منوچهری

حمید یزدانی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به آنکه از بامداد 12 مردا که خبر کوچ استاد منوچهری را به داغمندانه‌ترین شکل ممکن شنیدیم تا به امروز حال ‌ و روز ما دگرگون است خاطرنشان کرد: تمامی همکاران استاد و بچه‌های رادیو نمایش دلشان برای «یا مولا» و «یا علی» گفتن استاد منوچهری تنگ شده است.

وی با تاکید  بر آنکه همگی ما روزها و ساعات سختی را در حال طی کردن هستیم تصریح کرد: استاد منوچهری به دو اصل پایبند بود و امیدوارم که ما نیز به تاسی از او بتوانیم بر این دو اصل تا پایان زندگیمان پایبند باشیم.

یزدانی افزود: یکی «اصل خانواده» بود و هر وقت که از خانواده صحبت می‌کرد و هنگام خطاب همسرش از واژه «حضرت عالی‌جناب» و «حضرت همسر» با بزرگی یاد می‌کرد و خانواده را بر هر موضوع کاری و شغلی برتر می‌دانست. دوم، تاکید و نگاه حمایتی که نسبت به جوانان داشت.

دل‌مان برای یا مولا و یا علی گفتن زنده‌نام منوچهری تنگ می‌شود + صوت

حضرت علی(ع) دستش را خواهد گرفت

این بازیگر و گوینده پیشکسوت با اشاره به آنکه در بزرگی و نام‌آوری استاد منوچهری همین بس که همواره می‌گفت که بزرگترین آرزویم آن است که پشت میکروفن و در رادیو زندگی را بدرود بگویم یادآور شد: به عنوان شاگرد و همکار استاد منوچهری بزرگترین آروزی من آن است که بتوانم آموزش‌ها و یادگارهایی که او طی بیش از 60 سال هنرآفرینی برای ما به ارمغان گذاشته به بهترین نحو استفاده کنم و آنها را در اختیار دیگران قرار دهم.

وی ادامه داد: دو، سه روز قبل ‌از درگذشت استاد وقتی او را در بیمارستان دیدم احساس کردم که با چشمانش حال رادیو و همکارانش را می‌پرسید. با انرژی خوبش جویای فعالیت دوستان و همکارانش در رادیو بود و می‌دانم که حضرت علی(ع) دست او را خواهد گرفت.

دل‌مان برای یا مولا و یا علی گفتن زنده‌نام منوچهری تنگ می‌شود + صوت

لحظه سقوط هنرمند چه زمانی است؟

یزدانی درباره مهمترین ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای استاد منوچهری با تاکید بر آنکه او در نظم و عشق به کار نظیر داشت و هیچگاه به کار به چشم وظیفه و شغل نگاه نمی‌کرد گفت: بزرگترین نکته‌ای که استاد منوچهری همواره به ما می‌گفت احترام به بزرگترها و پیشکسوتان این حرفه، نظم و دقت در کار و رشد علم همپای کار اجرایی و عملی بود.

وی ادامه داد: استاد منوچهری همواره عقیده داشت که اگر هنرمند در هر نقطه از زیست هنری‌اش احساس کمال کند آنجا نقطه پایانه و سقوط او خواهدبود چرا که هیچکس کامل نیست و برای به روز بودن باید همپای کار هنری، علم هنر  را نیز افزایش داد و آموخت.

یزدانی در پایان گفت: همیشه پایان هر کار و آغاز هر کار بلند می‌گفت «مولا یارتان باشد و به کرم مولا فعالیت خود را آغاز می‌کنیم» و ما باید این نگاه را سرلوحه خود قرار دهیم و همواره به کار و خدمت به مردم عشق بورزیم.

کد

به گزارش ایکنا؛ پیکر استاد حمید منوچهری روز 13 مرداد از مقابل ساختمان ارگ رادیو به سمت قطعه هنرمندان تشییع و به خاک سپرده شد.

حمید منوچهری گوینده، دوبلور و بازیگر پیشکسوت کشورمان نهم دی ماه سال ۱۳۲۰ متولد شد. منوچهری در سال ۱۳۳۶ در شانزده سالگی با نمایش‌های رادیویی و یک سال بعد از طریق هوشنگ کاظمی با حرفه دوبله آشنا شد. او در سال ۱۳۴۲ با کمک نصرت‌الله محتشم به رادیو ایران آمد و در سال ۱۳۵۱ کارگردانی برنامه کودک رادیو را بر عهده گرفت،

منوچهری تا سال ۱۳۵۷ چندین برنامه دیگر را کارگردانی کرد. او علاوه بر گویندگی در فیلم‌های سینمایی همچون مشت و تفنگ شکسته، شیطان‌صفتان، ماموریت، چهره دوم سقوط، جغد ها و مجموعه‌های تلویزیونی یکی از این روزها، داستان یک زندگی و معمای شاه به عنوان بازیگر ایفای نقش داشته است.

انتهای پیام
captcha