استفاده از داوران فاقد مدرک در مسابقات قرآن به صلاح متسابق نیست
کد خبر: 4160702
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف استان مرکزی:

استفاده از داوران فاقد مدرک در مسابقات قرآن به صلاح متسابق نیست

حجت‌الاسلام دهقانی از کم‌توجهی برخی ادارات و دستگاه‌ها نسبت به دعوت از داوران دارای مدرک برای داوری مسابقات قرآن گلایه کرد و گفت: داوری بدون توجه به شیوه‌نامه به صلاح متسابق و استان نیست.

حجت الاسلام حسن دهقانی

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به اهمیت و ضرورت اجرای طرح ساماندهی داوران در سه دوره پیوسته، اظهار کرد: با اجرای این طرح در استان‌ها بسیاری از داوران و فعالان قرآنی صاحب مدرک شده و می‌توانند با استفاده از این مدرک داوری حرفه‌ای و تخصصی انجام دهند.

وی تصریح کرد: طی برگزاری سه دوره تعداد بسیاری از داوران استان صاحب مدرک شدند، اما هنوز هم در رشته وقف و ابتدای آقایان و بانوان، تجوید و لحن بانوان با کمبودهایی مواجه هستیم. البته در رشته وقف و ابتدا 3 نفر از بانوان دوره کارورزی را پشت سر گذاشتند که با قبولی آنان بخشی از این کمبود جبران خواهد شد.

دهقانی به تنفس دو سال یا بیشتر طرح ساماندهی داوران اشاره کرد و ادامه داد: این وقفه باعث می‌شود تا داوران دارای مدرک فرصت داوری پیدا کرده و ارزیابی شوند و از سوی دیگر طرح محک جدی‌تری بخورد. البته ایجاد عطش برای رغبت بیشتر بانوان و آقایان قرآنی برای ورود به حوزه داوری با این دو سال وقفه دور از انتظار نیست؛ چراکه اگر داوران فاقد مدرک در این مدت به داوری دعوت نشوند، قطعاً برای حضور در میدان داوری تلاش بیشتری خواهند کرد.

وی بیان کرد: البته هستند ادارات و سازمان‌هایی که برای برگزاری مسابقات خود از داوران فاقد مدرک استفاده می‌کنند. به طور مثال در مسابقات قرآن نیروی انتظامی استان از 6 داور دعوت شده فقط 2 نفر از داوران خانم دارای مدرک بودند. دوستان نیروی انتظامی با وجود اینکه به اداره ما مراجعه کرده و تقاضای داور داشتند، اما متأسفانه خلاف آنچه خود قرار گذاشتند عمل کرده و از داوران فاقد مدرک استفاده کردند.

دهقانی افزود: گزارش‌هایی از برگزاری مسابقات به دست ما رسیده است و این گزارش‌ها حاکی از آن است که متأسفانه سطح داوری بسیار پایین بوده است و این امر ظلم به شرکت‌کنندگان است؛ چراکه راه‌یافتگان استان به مرحله کشوری با داورانی حرفه‌ای و متخصص مواجه می‌شوند و این شکل راه‌یابی به صلاح نیست. هرچند افراد دعوت شده به داوری از اساتید و فعالان قرآنی هستند و بحثی در شخصیت حقیقی آنان وجود ندارد، اما مهم این است که داوری‌ها باید براساس شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های داوری  به روز باشد.

وی اضافه کرد: اخبار و گزارش‌های واصله از مسابقات حاکی از آن است که داور دعوت شده در رشته وقف و ابتدا، این بخش را براساس نمره 20 امتیاز داده است، در حالیکه سال‌هاست سقف نمره در این رشته 15 است. این اتفاقات در برخی مسابقات رخ می‌دهد و ما از این مسئله به شدت نگران و ناراحتیم. این نوع داوری‌ها به رشد متسابق و استان کمک نمی‌کند. داوری استاندارد و به‌روز یکی از دلایلی است که داوطلبان از حضور در مسابقات اوقاف منصرف می‌شوند.

دهقانی تشریح کرد: ممکن است فردی در مسابقه‌ای دیگر که داور با امتیازدهی به‌روز و طبق آیین‌نامه آشنا نیست، نمره‌های سطح بالا اخذ و صاحب رتبه شود، اما چون مسابقات اوقاف با حضور داورانی دارای مدرک، متخصص و آشنا با آیین‌نامه برگزار می‌شود امتیازشان بسیار پایین آمده و گاه به حدنصاب هم نمی‌رسد؛ چراکه داوران متناسب با شیوه‌نامه تمام موارد را رعایت کرده و اعمال سلیقه در این مسابقات به صفر می‌رسد. در صورتیکه خارج از مسابقات اوقاف امتیازات خیلی کارشناسی شده نیست و نمی‌توان اعتماد کرد که شرکت‌کنندگان براساس شیوه‌نامه امتیاز دریافت کرده باشند.

وی در پایان اظهار کرد: برخی از متسابقان در مسابقاتی به جز اوقاف از مرحله استانی نیز عبور کرده و به کشوری هم اعزام می‌شوند، اما همین افراد در مرحله شهرستانی حتی حدنصاب را نیز کسب نمی‌کنند و این امر حتی باعث دلسردی شرکت‌کنندگان می‌شود. امسال جزو استثناها بود که فقط 17 نفر از بانوان و 40 نفر از آقایان به مرحله استانی مسابقات اوقاف راه یافتند، اما با رایزنی صورت گرفته با اداره قرآنی سازمان اوقاف این تعداد به 26 نفر در بخش بانوان و 43 نفر در بخش آقایان افزایش یافته است. این مرحله از مسابقات 26 و 27 مرداد در امامزاده آمنه خاتون(س) و امامزاده عبدالله(ع) برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha