گسترش ابعاد حفظ موضوعی قرآن در دارالقرآن تبلیغات اسلامی + صوت
کد خبر: 4160214
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
بحرالعلوم خبر داد:

گسترش ابعاد حفظ موضوعی قرآن در دارالقرآن تبلیغات اسلامی + صوت

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با بیان اینکه مهمترین چالش‌ در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم این است که متاسفانه انگیزه لازم برای حفظ قرآن در فرهنگ عمومی جامعه وجود ندارد، گفت: حفظ موضوعی در جایگاه ویژه‌ای در اولویت‌های برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است و به دنبال گسترش ابعاد حفظ موضوعی قرآن هستیم.

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم که به تازگی این مسئولیت را پذیرفته است، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فعالیت‌های شاخص دبیرخانه ملی حفظ قرآن و جایگاه این دبیرخانه در ارتقای سطح حافظان کشور و همچنین عملکرد نهادها و دستگا‌‌ه‌های متولی این عرصه گفت: براساس طرحی که در دبیرخانه ستاد راهبری حفظ در مورد ساختار‌های دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه حفظ قرآن کریم بررسی شد، به این نتیجه رسیدیم که هیچ ساختار مصوبی در دستگاه‌های کشور در موضوع حفظ قرآن نداریم و یا اگر هم وجود دارد، بسیار محدود است؛ لذا سازمان دارالقرآن با ایجاد و تقویت دبیرخانه ملی حفظ قرآن نشان داد که در این موضوع نگاه ویژه‌تری دارد و به شکل جامع‌تری در مورد آن کار خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه حفظ قرآن، بحث آزمون‌های تخصصی و عمومی را داریم. آزمون تخصصی از سال ۸۵ دائر و آزمون‌های عمومی از سال ۱۴۰۰ به این فرایند اضافه شد و بحث حفظ موضوعی هم با یک رویکرد جدید در دبیرخانه حفظ قرآن کریم ارائه می‌شود. توجه به این موضوعات جای امیدواری دارد و نشان می‌دهد که موضوع حفظ در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی با جدیدت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد. 

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم ادامه داد: باتوجه به رویکرد محتوامحور فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، که به موضوع تدبر و جهاد تبیین در فعالیت‌های خودش نگاه ویژه دارد بحث حفظ موضوعی به این حوزه نزدیک‌تر به نظر می‌رسد. حفظ موضوعی از جایگاه وسیعی در اولویت‌های برنامه‌‌ای سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است و بر همین اساس هم برنامه‌ریزی خواهد شد.

بحرالعلوم با بیان اینکه طی این سال‌ها حول حفظ موضوعی قرآن به نسبت حفظ ترتیبی اقدامات کمتری داشتیم، گفت: این عقب‌ماندگی هم در تعریف این موضوع و هم در تقسیم کار و محتوا‌های جامعی است که همه بر آن توافق دارند. همچنین در آزمون‌ها و مسابقات این حوزه و امثال آن، عقب‌ماندگی مشهود است و این یعنی کار‌هایی که در حفظ ترتیبی انجام دادیم هنوز در حفظ موضوعی به طور جامع و کامل انجام نشده است.

وی با بیان اینکه اولین موضوع مورد توجه ما در حفظ موضوعی بحث محتواست، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا بر روی محتوا بیش از گذشته کار کنیم. در این حوزه به دنبال طراحی طرح‌های آموزشی بر این اساس هستیم که طی سه ماه آینده نهایی خواهد شد و بر اساس آن سایر کار‌ها ادامه پیدا می‌کند. حفظ موضوعی یکی از رویکرد‌های جدی سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی در سال پیش‌رو است.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن درباره تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن و ارزیابی عملکرد نهاد‌های متولی این عرصه گفت: یکی از رهنمود‌های مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰، بحث تربیت تعداد خاصی حافظ در کشور بود. معظم‌له در مطالبه خود به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن اشاره داشتند؛ هر چند از سال ۱۳۹۰ تا کنون فعالیت‌هایی انجام شده، اما با همه تلاش‌های صورت گرفته متأسفانه این خواسته مقام معظم رهبری هنوز محقق نشده است و در این زمینه عملکرد متولیان نشان از ضعف در موضوع دارد.


بیشتر بخوانید؛

۲۹ چالش در مسیر تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن


بحرالعلوم با طرح سوالی مبنی بر اینکه باید پرسید که متولیان ما چقدر در این مسیر قرار گرفته و حرکت کرده‌اند؟ گفت: ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در یک کار مطالعاتی، ۲۹ چالش پیش روی تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را احصا کرد. براساس این طرح مهمترین چالش‌ این است که متأسفانه انگیزه لازم برای حفظ قرآن در فرهنگ عمومی جامعه وجود ندارد و به همین دلیل مسئولان برای این موضوع اولویت‌گذاری نکردند؛ البته نه اینکه کاری نشده باشد، زحماتی کشیده شده، اما در فعالیت‌های دستگاه‌ها حفظ قرآن اولویت نبوده است.

وی تصریح کرد: در طی چند سال اخیر رویکرد خوبی در حوزه‌های علمیه، آموزش‌ و پرورش، نیرو‌های مسلح رخ داده و به این سمت حرکت شد، اما باید خیلی بیشتر از این‌ها برنامه داشته باشیم و دولت و مجلس خودشان را در این حوزه مکلف بدانند، چراکه این یک کار ملی را می‌طلبد و با کار‌های مختصر به ۱۰ ملیون حافظ نخواهیم رسید. به خصوص این کار در جنبه‌های مردمی بایستی جدی‌تر دنبال شود و بحث خانواده و مادران خانه‌دار را با نگاه ویژه دنبال کند.

عضو حقیقی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با اشاره به اینکه امروز دولت در بحث محرم و صفر به هیچ وجه ورود نمی‌کند بلکه خود مردم هزینه‌های آن را می‌دهند و عمدتا خود مردم از محروم‌ترین مکان تا بزرگترین مناطق کشور را سیاهپوش می‌کنند، گفت: بنابراین کار حفظ قرآن هم بایستی یک کار مردمی شود تا ما به توفیق ۱۰ میلیون حافظ قرآن برسیم.

بحرالعلوم با بیان اینکه مقدمه تربیت حفظ قرآن انس با قرآن است،‌ گفت: حفظ و انس با قرآن تأثیر و تأثر دوطرفه با یکدیگر دارند و کسی که قرآن را حفظ می‌کند با قرآن مانوس‌تر از سابق می‌شود. کسی می‌تواند قرآن را حفظ کند که پیش از آن با آیات قرآن مأنوس باشد. در این زمینه مهمترین دستگاه‌هایی که می‌توانند این بحث را ایجاد کنند آموزش و پرورش و صدا و سیما است. به عنوان مثال برنامه محفل که در ماه مبارک رمضان پخش شد موجی از توجه به قرآن را ایجاد کرد. در این حوزه گزارش‌هایی را داریم که از مناطق دور کشور این برنامه را دیده‌اند و باعث شده که مراجعه به مؤسسات قرآنی برای حفظ قرآن افزایش پیدا کند.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم تصریح کرد: اگر می‌خواهیم این بحث را ممتد کنیم و نگاه بلند‌مدتی روی آن داشته باشیم باید از مسیر دستگاه‌های عمومی بحث توجه به قرآن و انس با قرآن را ایجاد کنیم تا یکی از محصولات ما حفظ قرآن کریم شود. انس با قرآن منجر به حفظ قرآن می‌شود و معمولا بچه‌هایی که در خانه‌هایی بزرگ می‌شوند که با قرآن مانوس هستند و صوت قرآن در آن خانه‌ها بیشتر پخش می‌شود به حفظ قرآن نزدیک‌تر هستند.

عضو حقیقی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در خصوص ارزیابی خود از همگرایی دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی حفظ قرآن گفت: به نوعی این اتفاق رخ داده است، اما باید بیش از این‌ها جلو بریم. به عنوان مثال آموزش و پرورش حفظ قرآن را از سال گذشته وارد کتب درسی کرده است که کار خوبی بود و نتایج آن را باید در آینده ببینیم، اما در کل باید بیش از این موارد به این موضوعات توجه کرد.

کد

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha