جهاددانشگاهی به ارتباط دانشجویان با قرآن عمق ببخشد
کد خبر: 4160145
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/21

جهاددانشگاهی به ارتباط دانشجویان با قرآن عمق ببخشد

پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه ارتباط دانشجویان با قرآن یک ارتباط سطحی است، گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند این ارتباط را در سطح دانشگاه‎‌ها تغییر دهد و آن را عمق ببخشد.

مهدی قره شیخلو پیشکسوت قرآنی کشور

مهدی قره‌شیخلو، پیشکسوت قرآنی کشورمان در آستانه سالروز تأسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه با فعالیت‌های این نهاد آشنایی دارد و در دهه هفتاد به مدت دو سال مدیر اجرایی دارالقرآن جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران بودم، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بر ضرورت‌ها و خلأهای زیادی که در حوزه‌های مختلف در کشور به وجود آمد، نهادسازی‌هایی برای رفع این نیازها در حوزه‌های مختلف صورت گرفت. یکی از این نهادها جهاددانشگاهی بود که نگاه جهادگونه به کارهای علمی و فرهنگی کشور داشت و در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب در عرصه‌های علمی و فرهنگی گام‌های خوبی برداشت.

قره‌شیخلو تصریح کرد: این گام‌ها در حوزه تربیت نیروی انسانی، شناسایی نخبه‌ها، برقراری ارتباط با نخبه‌ها، نظریه‌پردازی، توسعه زیربناها و زیرساخت‌های علمی کشور در حوزه‌های مختلف اعم از علوم انسانی، بهداشتی، درمانی و ... برداشته شد. الحمدلله جهادگران جهاددانشگاهی قدم‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف برداشتند.

این قاری بین‌المللی اظهار کرد: یکی از اموری که در علوم پزشکی ایران کلید زده شد و الان جزء افتخارات کشور است، تأسیس مؤسسه رویان از سوی مرحوم دکتر کاظمی‌آشتیانی بود. به یاد دارم آن زمان با سختی‌های بسیار زیاد و با حداقل امکانات این مجموعه آغاز به کار کرد و تبدیل به یک مجموعه آبرومند و یک توان علمی شد که در سطح منطقه و حتی دنیا جزء مجموعه‌های کم‌نظیر باشد. 

موفقیت‌هایی که به برکت نگاه جهادی شکل می‌گیرد

رئیس اسبق سازمان دارالقرآن الکریم افزود: این از برکت نگاه جهادی بود که بعد از انقلاب باعث شد این مجموعه تشکیل شود و به سرعت در کل کشور توسعه پیدا کند. در همان زمان جوان‌های انقلابی که بیشتر در مراحل تحصیل بودند جذب این مجموعه شدند و الان بسیاری از آنها از اساتید و بزرگان بخش دانشگاهی کشور هستند.

رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه آن زمان که جهاددانشگاهی آغاز به فعالیت کرد هیچ تجربه‌ای نداشت و کارها از صفر شروع شد، افزود: نکته مهم این است که جهاددانشگاهی الان یک تجربه چهل‌ساله را پشت سر خود دارد. با این تجربه باید یک افق برای 50 سال آینده تدوین کند و مسیر این راه را برای خود در حوزه‌های علمی و در بخش‌های مختلف که کشور به آن نیاز دارد، ایجاد کند. با امکاناتی که در دنیا هر روز به وجود می‌آید به ویژه انقلاب هوش مصنوعی، پیشرفت و تغییرات دنیا لحظه‌ای شده است. با توجه به این شرایط باید دوستان مسیر و افق جدیدی برای آینده جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف تدوین کنند تا بتوانیم هم‌ردیف با دنیا پیشرفت‌های علمی خودمان را داشته باشیم.

جایگاه جهاد در اتصال دانشگاه به صنعت 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به جدایی دانشگاه و صنعت در کشور اشاره کرد و با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی می‌تواند این فاصله را از بین ببرد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی قبلاً این نقش را داشته و می‌تواند آن را به خوبی ایفا کند. در کشورهای توسعه‌یافته، دانشگاه‌ها از لحاظ طرح‌ها و ایده‌های جدید، به‌روز کردن محصولات صنایع، پایین آوردن قیمت تمام شده، ارتقای کیفیت، تنوع‌بخشی به محصولات و ... پشتیبانی لازم را از صنعت دارند، اما متأسفانه در کشور ما این ارتباط ضعیف است، یعنی دانشگاه یک مسیر و صنعت هم مسیر دیگری برای خود دارد. تا جایی که اطلاع دارم جهاددانشگاهی در این مسیر گام‌هایی را برداشته اما باید ورود جدی‌تری به این حوزه داشته باشد و این موضوع را در همان افق 50ساله که به آن اشاره کردم، مد نظر قرار دهد. 

وی به فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی اشاره و بیان کرد: متأسفانه ما در همه بخش‌های کشور نسبت به فرهنگ نگاه ضعیف‌تری داریم در جهاد هم این اتفاق افتاده است. قبلاً شاید نگاه فرهنگی در جهاد جایگاه بهتری داشت، اما الان حوزه‌های علمی و پژوهشی و مواردی از این دست پررنگ‌تر شده و انگار شعله کار فرهنگی پایین کشیده شده است. جهاد نباید از این موضع عقب‌نشینی کند، یعنی در کنار کارهای علمی، موضوع فرهنگ به عنوان زیربنای همه چیز باید مورد توجه قرار گیرد و در آن حوزه مطالعه، پژوهش و تولید محتوا و ایده مد نظر باشد.

دستاوردهای فرهنگی جهاددانشگاهی

قره‌شیخلو گفت: جهاد در حوزه قرآن نیز کارهای شاخص خوبی انجام داده است، در زمان عضویتم در جهاددانشگاهی در دهه هفتاد، میزبان مسابقات دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی بودیم و به یاد دارم در سطح خوبی برگزار شد. اینکه گفته شد جهاد باید به حوزه‌های فرهنگی توجه بیشتری داشته باشد، یکی همین موضوع قرآن است. بیست سال قبل فعالیت‌هایی همچون مسابقات قرآن دانشجویی، سازمان قرآنی دانشگاهیان، خبرگزاری بین‌المللی قرآن و مواردی از این دست راه‌اندازی شد و الان هم کارهایی انجام می‌دهند. اما مشکلی که وجود دارد این است که به نظر می‌رسد در محیط‌های علمی و دانشگاهی نسبت به موضوع قرآن نگاه سطحی وجود دارد، یعنی کارهایی که سال‌هاست طراحی شده را دنبال می‌کنیم که مخاطبان خاصی هم دارند و همان‌ها را تکرار می‌کنیم. 

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه در این حوزه یک تحول و اتفاق جدید رخ دهد، گفت: در بحث نگاه به قرآن در دانشگاه، ابتدا باید دیدگاه‌ها تغییر کند، یعنی باید مسئولان جهاد نسبت به موضوع قرآن و توسعه این حوزه در دانشگاه‌ها یک اعتقاد راسخی پیدا کنند و بعد برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند و به صورت جدی ورود پیدا کنند. 

وی با اشاره به اینکه ارتباط بسیاری از دانشجویان با قرآن یک ارتباط حداقلی است، بیان کرد: الان در کشور حدود چهار میلیون دانشجو داریم که جمعیت خیلی مهمی از لحاظ سنی هستند. هر چه این جمعیت که متخصصین حوزه‌های مختلف در کشور خواهند بود مبانی قرآنی قوی‌تری داشته باشند در جهت‌گیری فعالیت‌های خود در هر حوزه و فعالیت و در هر پستی کارها را بر اساس قرآن طراحی خواهند کرد. 

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان با اشاره به اینکه برای عمق‌بخشی ارتباط دانشجویان با قرآن ابتدا باید این تغییر را در اساتید ایجاد کنیم، اذعان کرد: این اتفاق ابتدا باید در بین اساتید بیفتد و بعد به دانشجویان منتقل شود. اگر جهاد روی این موضوع سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کند می‌تواند در این حوزه تأثیرات خوبی داشته باشد. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha