عراق برای بازگرداندن عامل قرآن‌سوزی چگونه باید عمل کند؟
کد خبر: 4159358
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

عراق برای بازگرداندن عامل قرآن‌سوزی چگونه باید عمل کند؟

طوفان واکنش‌ها نسبت به سلوان مومیکا، عامل آتش‌زدن قرآن و پرچم عراق در استکهلم تا حدودی آرام گرفته است؛ اما سؤالاتی درخصوص سرنوشت حقوقی این فرد وجود دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست نیوز، باید گفت که کار عراق برای بازگرداندن مومیکا اگر محال نباشد، سخت است؛ در حالی که پرونده استرداد این مهاجر عراقی از سوی دستگاه قضایی عراق به وزارت خارجه تحویل داده شده است.
سخت‌بودن استرداد مومیکا از آن جهت است که بغداد هیچ‌گونه توافقنامه دوجانبه با استکهلم برای تحویل افراد تحت تعقیب ندارد و امکان فشار خارجی نیز وجود ندارد علاوه بر اینکه قانون سوئد این اقدام جنجال برانگیز را جرم نمی‌داند.
عدنان الشریفی، کارشناس حقوقی در گفت وگویی با العالم الجدید گفت که استرداد متهمان از طریق اینترپل اگر متهم به دلیل مسائل سیاسی تحت تعقیب نباشد، امکان‌پذیر است، و این به وجود توافقنامه‌های متقابل و همچنین توانایی کشور خواهان استرداد برای فشار بر کشور میزبان فرد تحت تعقیب بستگی دارد.
وی افزود که مسئله تحویل مومیکا به دستگاه قضایی عراق از سوی مقامات سوئد امری محال است؛ زیرا آتش زدن قرآن در خاک سوئد رخ داده و این کشور این اقدام را جرم نمی‌داند بلکه آن را آزادی بیان می‌داند و دو بار مجوز این کار را صادر کرده است.
الشریفی اشاره کرد که دستگاه قضایی عراق این پرونده را با توجه به وظیفه خود در مقابل مردم عراق گشوده است.
وی توضیح داد که عراق همچنین توافقنامه تبادل افراد تحت تعقیب با سوئد ندارد، پیش از این نیز نتوانسته بود یک فرد عراقی را که متهم شده بود فرزندان خود را ربوده است، مسترد کند، علاوه بر اینکه عراق ابزار فشاری ندارد تا بتواند بر سوئد تأثیر بگذارد و این متهم را بازگرداند.
این کارشناس حقوق بین‌الملل اشاره کرد که سوئد نیز دلیل و توجیه حقوقی برای تحویل این فرد ندارد؛ زیرا او در سایه قانون سوئد و با مجوز و حمایت امنیتی در خاک سوئد این اقدام را انجام داده و این جرم در عراق رخ نداده است که پس از آن این فرد به سوئد فرار کند.
از طرفی دیگر غالب الدعمی، تحلیلگر امور سیاسی گفت که مسئله استرداد سلوان مومیکا فرآیندی سخت و پیچیده است، همانند همه موارد استرداد که عراق به علت قوانین کشورهای دیگر با آن با مشکل مواجه می‌شود.
الدعمی افزود که عراق تاکنون 22 متهم تحت تعقیب در کشورهای دیگر دارد و پرونده آنها به دلیل سختی‌هایی که وجود دارد، تکمیل نشده است، بیشتر این متهمان نیز تلاش می‌کنند دستگاه قضایی آن کشورها را متقاعد کنند که پرونده آنها سیاسی است و این کشورها نیز تحقیقات را آغاز می‌کنند که این فرآیند طولانی خواهد بود و این مسئله شامل افراد تحت تعقیب در پرونده‌های تروریستی و مربوط به سازمان پاکدستی عراق نیز می‌شود.

مسیرهای عراق برای استرداد سلوان مومیکا

عراق برای باز گرداندن عامل آتش زدن قرآن در سوئد از سه مسیر اینترپل، دادگاه بین‌المللی حقوق بشر و دیوان بین المللی دادگستری می‌تواند وارد عمل شود که مسیر سوم احتمال موفقیت بیشتری دارد.
علی التمیمی، کارشناس حقوقی نیز در گفت وگو با العالم الجدید گفت که سه راه برای استرداد مومیکا وجود دارد، نخست از طریق اینترپل و براساس توافقنامه اینترپل که در سال 1923 امضا شده است و این اقدام از سوی دادستانی کل عراق صورت گرفته و پرونده استرداد این شخص به وزارت خارجه ارجاع شده تا از طریق اینترپل به سوئد ارجاع شود.
التمیمی افزود که این مسئله در عراق به مسئله افکار عمومی تبدیل شده و واکنش‌های زیادی را برانگیخته است علاوه بر اینکه مومیکا پرچم عراق را نیز به آتش کشیده و به حاکمیت عراق تعرض کرده است بنابراین این اقدام به وضعیت داخلی عراق آسیب می‌زند و این فرد براساس قانون مجازات عراق مجازات خواهد شد.
براساس مواد 6 و 9 قانون مجازات عراق، هر جرمی که خارج عراق رخ دهد و بر وضعیت داخلی عراق تأثیر بگذارد و به امنیت کشور و صلح جامعه آسیب بزند، آن متهم می تواند در داخل کشور محاکمه شود.
این کارشناس حقوقی درباره دومین راه استرداد عامل آتش‌زدن قرآن در استکهلم اشاره کرد که عراق می تواند از طریق دادگاه بین‌المللی حقوق بشر اقدام کند و این دادگاه نیز دعوی را در کشوری که جرم در آن رخ داده یعنی سوئد بررسی می‌کند.
وی فاش کرد که گروهی حقوقی پرونده شکایت از این متهم را در برابر دادستانی سوئد به جریان انداخته و پس از آن این پرونده در دادگاه استیناف و سپس دادگاه عالی بررسی می‌شود و به دادگاه حقوق بشر اروپا خواهد رفت.
التمیمی گفت که این گروه حقوقی، مومیکا را براساس اقدامی که کرده متهم نکردند بلکه اتهام اصلی هدف قراردادن نژادی مسلمانان است و این یک اقدام درست به شمار می‌رود.
وی تأکید کرد که اگر این پرونده به دادگاه حقوق بشر اروپا برسد، موادی در قانون وجود دارد که این اقدام را محکوم می‌کند از جمله ماده 18 و 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر، مواد 18 و 2، منشور بین‌المللی، علاوه بر اینکه سازمان ملل در سال 1981 بیانیه‌ای صادر کرده که در آن هر نوع تبعیض را محکوم می‌کند.
وی سومین راه استرداد عامل آتش‌زدن قرآن در سوئد را دیوان بین‌المللی دادگستری می‌داند که عراق می‌تواند این پرونده را در آن به جریان بیندازد.
التمیمی تصریح کرد که عراق اگر به دیوان بین‌المللی دادگستری رجوع کند، احتمال دارد این پرونده را به نفع خود به پایان ببرد زیرا در موارد مشابه نیز این دادگاه پرونده‌ها را بررسی کرده است.
گفتنی است؛ سوئد دو بار برای آتش‌زدن قرآن کریم و پرچم سوئد به سلوان مومیکا مهاجر عراق ساکن سوئد مجوز داده است.عراق در پی این اقدام، سفیر سوئد را اخراج و کاردار خود را از سوئد فراخواند.
رئیس دستگاه قضایی عراق نیز دستور تکمیل اقدامات حقوقی برای بازگرداندن سلوان مومیکا را 29 ژوئن صادر کرد.
پس از آن رؤسای چهارگانه عراق در نشستی بر پیگیری پرونده استرداد این مهاجر عراقی ساکن سوئد تأکید کرده بودند.
 

انتهای پیام
captcha