حضور کمرنگ گروه‌های تواشیح در مسابقات به‌ معنای نداشتن استعداد نیست
کد خبر: 4159317
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
حجت‌الاسلام دهقانی:

حضور کمرنگ گروه‌های تواشیح در مسابقات به‌ معنای نداشتن استعداد نیست

رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف مرکزی با بیان اینکه گروه‌های هم‌سرایی و هم‌خوانی استان از شرکت در مسابقات استقبال نمی‌کنند، گفت: عدم حضور گروه‌ها در مسابقات به دلیل نداشتن استعداد نیست و دلیل این امر باید از سوی گروه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام حسن دهقانی

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، از استقبال خوب جامعه قرآنی در ثبت‌نام چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن استان تقدیر کرد و افزود: ثبت‌نام بانوان زرندیه‌ای به حدنصاب رسید و این مسابقات در همان شهرستان برگزار شد. آمار ثبت‌نامی بانوان در شهرستان‌های اراک، فراهان، کمیجان، خنداب، آشتیان نیز چشمگیر بود تا جایی‌ که این مسابقات در اراک طی دو روز برگزار شد.

وی حفظ آرامش داوران و متسابقان را یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزی برای برگزاری مرحله شهرستانی دانست و اضافه کرد: با توجه به داوری مسابقات در ۲ روز موفق به برنامه‌ریزی منطقی برای حضور داوطلبان شدیم که این امر باعث شد متسابقان در ساعت تعیین شده و به دور از خستگی و معطل ماندن در جایگاه قرار گیرند.

رئیس اداره قرآنی اوقاف استان با اشاره به اینکه تیم داوری و متسابقان از نظم و آرامش حاکم در فضای مسابقات رضایت داشتند، اظهار کرد: تعدادی از شرکت‌کنندگان با توجه به تجربه معطلی سال‌های گذشته حس خوبی به حضور در مسابقات نداشتند و از ثبت‌نام صرف‌نظر کردند یا با وجود ثبت‌نام در مسابقات شرکت نکردند. این نگاه برای شخص بنده جای نگرانی داشت که در گذشته کوتاهی‌هایی صورت گرفته است.

آماده نبودن برخی از شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی فضای مسابقات برای شرکت‌کنندگان باید از نظم، آرامش، زمان‌بندی مناسب با کمترین اتلاف وقت برخوردار باشد، از آماده نبودن برخی از شرکت‌کنندگان در مسابقات گلایه کرد و گفت: برخی از متسابقان از جهت کیفی اُفت داشتند که این امر شایسته استان نیست؛ چراکه از دل مسابقات شهرستانی، افراد به مسابقات استانی و پس از آن منتخبان این مرحله به کشوری اعزام می‌شوند. آنچه در سطح شهرستان‌ها شاهدیم نمی‌توان امید داشت در سطح کشوری رتبه‌آور باشیم و این روند قابل پذیرش نیست.

رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف استان با تأکید برکیفی‌سازی مسابقات، اظهار کرد: مسابقات مرحله استانی در 2 روز 26 و 27 مرداد در امامزاده عبدالله(ع) و آمنه‌ خاتون(س) برگزار می‌شود. تمام سعی ما این است که مسابقات تلاقی با مراسم عزاداری و اربعین حسینی نداشته باشد.

دهقانی در ادامه گفت: آموزش شرکت‌کنندگان فقط وظیفه اوقاف نیست و تمام دستگاه‌ها، مؤسسات و خانه‌های قرآنی باید در کنار اوقاف نقش‌آفرین باشند. از طرف دیگر شرکت‌کنندگان در مسابقات و آزمون‌های مختلف باید کسب نتیجه بهتر باید بر تلاش خود بیفزایند. اُفت شرکت‌کنندگان در مرحله شهرستانی علامت خوبی نیست و امید است شاهد افزایش سطح کیفی شرکت‌کنندگان در رویدادهای قرآنی باشیم.

 ضرورت اجرای برنامه‌های آموزشی پس از مسابقات

وی به سؤال آیا برای راه‌یافتگان به مرحله استانی برنامه‌ای دارید یا خیر؟ اینگونه پاسخ داد: مسابقات مرحله شهرستانی از 8 تیر ماه به میزبانی زرندیه آغاز و پس از آن در شهرستان‌های ساوه، اراک ادامه داشت و جمعه، 30 تیر با میزبانی خمین به پایان رسید. فاصله بین مرحله شهرستانی تا استانی کوتاه است و با توجه به این بازه زمانی تمرکز بر برگزاری مسابقاتی با کیفیت است و راه‌یافتگان باید در این مدت بر تلاش خود بیفزایند. برنامه‌های آموزشی پس از مرحله استانی ویژه راه‌یافتگان به کشوری همچون سال گذشته برنامه‌ریزی خواهد شد.

دهقانی در خصوص عدم حضور گروه‌های هم‌خوانی و هم‌سرایی استان در مسابقات قرآن اوقاف، گفت: عدم شرکت این گروه‌ها در مسابقات به منزله نداشتن استعداد نیست، اما گرایش فعالان این رشته به حضور در مسابقات خیلی چشمگیر نیست. این امر باید از نگاه تواشیح‌خوانان خانم و آقا مورد بررسی قرار گیرد تا متوجه اشکال کار شویم. حضور گروه‌های هم‌سرایی در مسابقات و دریافت جایزه می‌تواند پشتوانه‌ای برای تمرین بهتر باشد، اما کافی نیست و این گروه‌ها باید در طول سال برنامه داشته باشند.

رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف استان در پایان با اشاره به جلسات برگزار شده از سوی رؤسای ادارات قرآنی دستگاه‌های مختلف در راستای تعامل و هم‌فکری بیشتر بین دستگاهی، ادامه داد: تغییرات اعمال شده در افراد شاخص دستگاه‌ها باعث تغییر رویه‌ها می‌شود. اداره اوقاف از انجام کارهای علمی و کارشناسی شده با کمک سایر دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی استقبال می‌کند و آمادگی خود را برای انجام اعلام می‌کند.

انتهای پیام
captcha