نحوه یاری امام حسین(ع) در کلام امام موسی صدر + فیلم
کد خبر: 4159216
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
سفر شهادت/ 4

نحوه یاری امام حسین(ع) در کلام امام موسی صدر + فیلم

امام موسی صدر در پاسخ به اینکه چگونه امام حسین(ع) را یاری کنیم؟ می‌فرمایند، باید خودمان به حق عمل کرده و از باطل نهی کنیم. این هدف که هدف نهایی امام حسین(ع) نیز است در میان بنی امیه وجود نداشت.

نحوه یاری امام حسین(ع) در کلام امام موسی صدر + فیلمشریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه چهارم را می‌بینید و می‌خوانید.

یکی از مباحث بسیار مهمی که در جلسات قبل درباره اندیشه‌های امام موسی صدر، طرح و درباره آن بحث و گفت‌‌وگو شد، اهداف قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) است. بسیاری از صاحب‌نظران به اهداف مختلفی برای این قیام اشاره کرده‌اند. بنده قبلاً اشاره کردم که در فرمایشات امام موسی صدر درباره اهداف قیام امام حسین(ع)، اصلاح‌گری بسیار مهم است کما اینکه خودشان هم در لبنان به این سمت و سو حرکت می‌کنند.

البته به تعبیر ایشان، تمام هدف قیام عاشورا در این جمله امام حسین(ع) خلاصه می‌شود که فرمود: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا يُعمَلُ بهِ، و أنَّ الباطِلَ لا يُتَناهى عَنهُ، لِيَرغَبِ المُؤمنُ في لِقاءِ اللّه؛ آيا نمى‌بينيد كه به حق عمل نمى‌شود و از باطل نهى نمى‌شود؟ براستى كه مؤمن بايد به [مرگ و ]ديدار خدا روى آورد.» خلاصه سخن امام حسین(ع) در این جمله این است که به حق عمل نمی‌شود و از باطل نهی نمی‌شود.

بنابراین دو نکته بسیار مهم در فرمایشات امام موسی صدر درباره اهداف قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) وجود دارد که در تمام هستی و در  تمام طول تاریخ جاری بوده است؛ یعنی همیشه باید از حق دفاع کرده و از باطل نهی کنیم. این موضوع مهمی است که چه در زمانه قیام عاشورا و چه اکنون و چه در همه ابعاد و اضلاع تاریخ، فقدان کرنش در برابر ستمگران باید وجود داشته باشد و باید در برابر آنها به تقویت حق اقدام کرده و از ستم دوری کنیم.

ایشان در پاسخ به این سؤال که اینکه چگونه حسین(ع) را یاری کنیم؟ می‌فرمایند باید خودمان به حق عمل کرده و از باطل نهی کنیم. این هدف که هدف نهایی امام حسین(ع) نیز است در میان بنی‌امیه وجود ندارد چون بنی‌امیه به دنبال یک پوسته ظاهری برای حکومت هستند یعنی اسلام تبدیل به وسیله‌ای شده است تا آنها برای حکومت و منافع دنیوی خودشان از آن استفاده کنند؛ بنابراین تأکید امام موسی صدر این است که در زمانه خودمان ساکت نباشیم و با سکوت خودمان ظالمان را همراهی نکنیم بلکه برای حمایت از حق و نفی باطل قیام کنیم.

انتهای پیام
captcha