تمامی لحظات قیام عاشورا بیانگر اخلاص و معنویت است
کد خبر: 4158158
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار:

تمامی لحظات قیام عاشورا بیانگر اخلاص و معنویت است

مدیر گروه فقه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: تمامی لحظات قیام عاشورا در خصوص کسب معنویت و اخلاص است و خداباوری و مظلومیت سیدالشهدا(ع) شرایط معنوی و الهی خاصی را در قیام عاشورا رقم زده که حاکی از معنویت موجود است.

عاشوراحجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار، مدیر گروه فقه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص اهداف قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: بدون تردید قیام کربلا حرکتی اصلاحی بوده است، همانطور که سیدالشهدا(ع) فرموده‌اند: «و إنّي لَم أخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً و إنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإصلاحِ في اُمَّةِ جَدّي اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ و أسِيرُ بِسيرَةِ جَدّي وَ أبي عَليِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السّلام. و در واقع ایشان برای اصلاح جامعه قیام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از حوزه‌های اصلاح جامعه، اصلاح روابط میان مسلمانان و ایجاد وحدت است که این وحدت و ارتباط سالم در تمامی زمینه‌های فردی، دینی، ارتباطی و حکومتی معنا پیدا می‌کند. تفرقه در تمامی جوامع، آسیب‌زا به‌شمار می‌رود و قیام کربلا، برای جوامع آن دوران قیامی وحدت‌بخش بوده است و اگر امروزه این وحدت و ارتباط سالم میان افراد شکل گیرد، موجب بهتر شدن روابط انسان‌ها با آفریننده خود، افزایش ارتباط با خویشاوندان و والدین و الگوبرداری از ولایت و شناخت عمیق از خود می‌شود.

عوامل وحدت‌زا و ارتباط سالم

شریعتی‌تبار در خصوص عوامل وحدت‌زا، اظهار کرد: دین، عدالت،‌ رفتار اجتماعی سالم، فرهنگ اجتماعی و عمل به آموزه‌های دینی از عوامل مهم وحدت‌زا هستند، همچنین رواداشتن ستم و تبعیض‌های متفاوت در جامعه از عوامل تفرقه‌زا و آفت‌های یک جامعه به‌شمار می‌روند. قیام کربلا که برای آگاهی‌بخشی، بصیرت‌افزایی و مبارزه با منکرات و حکومت ظالم شکل گرفته بود در خصوص یکی از اهداف این قیام که ایجاد وحدت بود، بسیار مؤثر عمل کرد.

مدیر گروه فقه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، افزود: تأکیدات امامان و علمای بزرگ برای برگزاری مجالس سیدالشهدا(ع) و تمامی ثواب و پاداشی که برای این محافل بیان شده است، فلسفه و هدف مهمی داشته است. قطعاً فلسفه این تأکیدات نشر و اعمال همان هدف غایی قیام امام حسین(ع) بوده است. برگزاری این مراسم باید در راستای هدف امام حسین(ع) صورت گیرد و اگر خروجی این عزاداری‌ها تحقق اهداف سیدالشهدا(ع) در بطن زندگی‌مان نباشد، در واقع ما بهره لازم را از حضور در این عزاداری‌ها نبرده‌ایم.

وی اظهار کرد: باید از گونه‌هایی از عزاداری که موجب توهین مذهب یا دین تلقی می‌شود، پرهیز کنیم و مراقب باشیم تا مقدسات دیگر ادیان و مذاهب را مورد اهانت و توهین قرار ندهیم، همچنین در کنار رعایت این نبایدها، باید بصیرت، آگاهی و بینش عزاداران در پرتو تعالیم امام حسین(ع) تقویت یابد. تقویت اخلاق اسلامی و روحیه ولایت‌مداری در جامعه بسیار مهم است، زیرا یکی از عوامل وحدت، وحدت در رهبری و ولایت محسوب می‌شود، همچنین تقویت مباحث مهمی از جمله دین‌مداری، ولایت‌مداری، بصیرت، آگاهی و تقویت اخلاق حسینی لازمه‌ مراسم عزاداری امام حسین(ع) است.

کسب معنویت و تعلیم معارف دینی

شریعتی‌تبار گفت: از دیگر اهداف قیام امام حسین(ع) کسب معنویت و تعلیم معارف دینی بوده است. امام حسین(ع) در قیام عاشورا، در نامه‌ها و خطبه‌هایشان معارف ناب توحیدی از جمله بیان دقیق ویژگی‌های حاکم اسلامی، عدالت، متدین بودن به دین حق و... را بیان می‌کنند که بیانگر اهمیت تعلیم معارف دینی است، همچنین این امام معصوم علاوه بر سخنانی که داشته‌اند، در عمل هم در تمامی صحنه‌های قیام کربلا، درحال نشر و تعلیم معارف دینی بوده‌اند. اهمیت معارفی همچون امر به معروف و نهی از منکر، توحید و نماز به خوبی در عمل امام حسین(ع) مشاهده می‌شود.

مدیر گروه فقه بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، بیان کرد: با توجه به فرازی از زیارت اربعین، امام حسین(ع) قیام کردند تا مردم را آگاه کنند و از جهالت بیرون آورند. بصیرت دینی در ابتدا هدف این آگاهی بوده است، زیرا بنی‌امیه هم در مورد توحید صحبت می‌کرده است، اما نقطه مقابل توحید که شرک است را نمی‌گفت تا مردم با مفهوم شرک آشنا نشوند و توحید را به خوبی فرا نگیرند.

وی گفت: تمامی لحظات قیام عاشورا در خصوص کسب معنویت و اخلاص است. خداباوری و مظلومیت سیدالشهدا(ع) شرایط معنوی و الهی خاصی را در قیام عاشورا رقم زده که حاکی از معنویت موجود است. خروجی جلسات عزاداری سیدالشهدا(ع) باید به‌گونه‌ای باشد که روح معنویت و معنویت‌گرایی در عزاداران حسینی تقویت شود و افزایش یابد، همچنین بستری برای تعلیم معارف دینی باشد.

انتهای پیام
captcha