نمازی که پیامبر(ص) در روز اول محرم می‌خواند
کد خبر: 4156223
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸

نمازی که پیامبر(ص) در روز اول محرم می‌خواند

از حضرت رضا (ع) منقول است كه حضرت رسول(ص) روز اول محرم دو ركعت نماز به جای می‌آورد و چون فارغ مى‏‌شد، دست‌ها را بلند کرده و دعایی در پایان نماز قرائت می‌فرمود.

محرممحرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و ماهی مقدس برای شیعیان است. حوادث و وقایع فراوانی از جمله غزوه ذات‌الرقاع، فتح خیبر، حادثه خونین کربلا، تاسوعا و عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و اسارت خاندان امام به کوفه و شام در ماه محرم رخ داده است.

یکی از اعمال مهم، دعای اول ماه است و به جهت اینکه اول این ماه اول سال بوده و از طرف دیگر دعاهای قبل از وقت نیز تأثیر خاصی در برآورده شدن حاجات و رسیدن به امور مهم دارد، این دعا تأثیر زیادی در سلامتی و دوری از آفات دینی و دنیایی آن سال و بهبودی حال و به دست آوردن نیکی‌ها دارد. دعایی که برای اول ماه در اقبال روایت شده دعای بسیار مفیدی برای مطالب مذکور است.

بهتر است، بعضی از نمازهایی که سفارش شده است به مقدار حال و توانایی خوانده شود. خواندن دو رکعت نماز شامل حمد و یازده مرتبه «قل هو الله احد» در شب اول محرم دارای فضیلت و ثواب بسیار است.همچنین دعایی را که پیامبر اکرم(ص) بعد از این نماز که در کتاب اقبال نقل شده خوانده شود و فردای آن روز بهتر است روزه گرفته شود.

در روایت آمده است که کسی که چنین عملی را انجام دهد، مانند کسی است که به مدت یک سال کارهای خوب انجام داده و تا سال آینده محفوظ خواهد بود.

نماز و اعمال اول محرم

در اقبال برای این شب چند نماز ذکر شده است. نخست صد رکعت در هر رکعت حمد و توحید و دوم دو رکعت نماز، در رکعت اول حمد و انعام و در دوم حمد و یس خوانده شود. سوم، دو رکعت در هر رکعت حمد و یازده «قُل هُوَاللّهُ اَحَدٌ» در روایت است از حضرت رسول(ص) که هر که در این شب این دو رکعت نماز را بجا آورد و صبحش را که اول سال است روزه بدارد، مثل کسی است که تمام سال را مداومت به خیر کرده و در آن سال محفوظ باشد و اگر بمیرد به بهشت برود.
و نیز سید برای هلال این ماه، دعاء «مَبْسُوطی» ذکر فرموده و اگر ممکن شود احیا گرفته شود و این شب را به دعا و نماز و خواندن قرآن در روز قرآن اهتمام ورزیده شود.

روز اول محرم، اول سال است و در آن دو عمل وارد آمده، اول، روزه است و در روایت رَیّان بن شبیب از حضرت امام رضا(ع) مروی است که هر که در این روز روزه بدارد و خدا را بخواند، خداوند دعای او را مستجاب کند. چنانکه دعای زکریا را مستجاب نمود.

رسول اکرم(ص) در اعمال دهه اول محرم در روز اول، دو رکعت نماز می‌خواند و چون فارغ می‌شد دست‌ها را بلند می‌کرد و این دعا را سه مرتبه می‌خواند: «اللَّهُمَّ أَنتَ الْإِلَهُ الْقَدِیمُ وَ هَذِهِ سَنَهٌ جَدِیدَهٌ فَأَسْأَلُکَ فِیهَا الْعِصْمَهَ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ الْقُوَّهَ عَلَی هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَهِ بِالسُّوءِ وَ الاِشْتِغَالَ بِمَا یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ یَا کَرِیمُ یَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِکْرَامِ یَا عِمَادَ مَنْ لاَ عِمَادَ لَهُ یَا ذَخِیرَهَ مَنْ لاَ ذَخِیرَهَ لَهُ یَا حِرْزَ مَنْ لاَ حِرْزَ لَهُ یَا غِیَاثَ مَنْ لاَ غِیَاثَ لَهُ یَا سَنَدَ مَنْ لاَ سَنَدَ لَهُ یَا کَنْزَ مَنْ لاَ کَنْزَ لَهُ یَا حَسَنَ الْبَلاَءِ یَا عَظِیمَ الرَّجَاءِ یَا عِزَّ الضُّعَفَاءِ یَا مُنْقِذَ الْغَرْقَی یَا مُنْجِیَ الْهَلْکَی یَا مُنْعِمُ یَا مُجْمِلُ یَا مُفْضِلُ یَا مُحْسِنُ، أَنتَ الَّذِی سَجَدَ لَکَ سَوَادُ اللَّیْلِ وَ نُورُ النَّهَارِ وَ ضَوْءُ الْقَمَرِ وَ شُعَاعُ الشَّمْسِ وَدَوِیُّ الْمَاءِ وَ حَفِیفُ الشَّجَرِ یَا اللَّهُ لاَ شَرِیکَ لَکَ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَیْراً مِمَّا یَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لاَ یَعْلَمُونَ وَ لاَ تُؤاخِذ ْ نَا بِمَا یَقُولُونَ حَسْبِیَ اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبَابِ رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذ ْ هَدَیْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُ نکَ رَحْمَهً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّاب.»

بهتر است در شب اول، بعضی از نمازهایی را که در این شب سفارش شده است به مقدار حال و توانایی خوانده شود. خواندن دو رکعت نماز شامل حمد و یازده بار قل هو الله احد در شب اول محرم دارای فضیلت و ثواب بسیار است.

منبع: مفاتیح الجنان

انتهای پیام
captcha