نظر اسلام درباره زن و مرد دور از افراط فمنیسم لیبرال و تفریط فمنیسم مارکسیست است
کد خبر: 4156036
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
استاد دانشگاه علوم پرشکی تهران:

نظر اسلام درباره زن و مرد دور از افراط فمنیسم لیبرال و تفریط فمنیسم مارکسیست است

استاد دانشگاه علوم پرشکی تهران با بیان اینکه اسلام دیدگاه معتدل و عاقلانه ای به زن و مرد دارد، اظهار کرد: آنچه امروزه توسط برخی فمنیست‌های افراطی ترویج می‌شود آزادی بی حد و حصر  است و حتی برخی مردستیزی را بیان کرده‌اند و همجنس‌گرایی هم می‌تواند تا حدودی زاییده این تفکر باشد.

ارسال// نظر اسلام درباره زن و مرد دور از افراط فمنیسم لیبرال و تفریط فمنیسم مارکسیست استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم احمدی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی تهران، 27 تیرماه در نشست علمی«جنسیت و شأن اخلاق» با بیان اینکه ارسطو رابطه زن و مرد را رابطه فرادست و فرودست و فرمانده و فرمانبر تعریف کرده و گفته است برده و زن فرودست هستند و باید فرمان ببرند، گفت: برخی گرایش به برتری مرد و برخی گرایش به برتری زن داشته‌اند و برخی نظریه شئونات اخلاقی را مطرح کرده‌اند و دیدگاه اسلام کاملا با این دیدگاه‌ها مخالف است.

وی با بیان اینکه هنوز هم این نظر که بهره‌مندی زنان از فضایل اخلاقی کمتر از مردان است، تا حدودی در غرب وجود دارد و دنیای زنان را فرومایه‌ و پست‌تر از دنیای مردان می‌دانند، افزود: افلاطون در راستای یکسان‌انگاری زن و مرد آورده است که شما زنان و مردان یکجور هستید پس بگذارید زنان دوشادوش مردان به کارزار بروند و با مردان همکاری کنند با این فرق که چون ضعیفتر از مردان هستند تکالیف ساده‌تری به آنها بدهید. این نظر افلاطون قبل از آنکه اسلام و مسیحیتی در کار باشد داده شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: بعد می‌گوید مردان و زنان فقط در نقششان در زاد و ولد اختلاف دارند؛ الان جامعه غربی بدون درنظر گرفتن همه اوامر و نواهی پیامبران اعم از موسی و عیسی و حضرت محمد(ص) دیدگاه‌هایی منقطع و بریده از وحی دارند. این واقعیت است که در دوره‌هایی از تاریخ، نگاه تحقیرآمیزی نسبت به زنان وجود داشته است.

وی افزود: در مقابل این نظریه، نظریه برابرانگاری بین زن و مرد وجود دارد یعنی هیچ تفاوتی در نقش‌های جنسیتی قائل نیستند که البته در بحث جنسی نتوانستند این تفاوت را منکر شوند زیرا این تفاوت متاثر از طبیعت متفاوت زن و مرد است ولی این ایده را ترویج می‌کنند که زن و مرد هر دو انسان و برابر هستند. البته ابتدا برابری را مطرح کردند ولی گاهی یک قدم جلوتر رفته و برخی زن را مقدم و برتر بر مرد دانسته‌اند که دقیقا بر خلاف رویه‌ای است که قبل از اسلام وجود داشت.

فمنیست‌های افراطی چه حقوقی برای زنان تأمین کردند؟

احمدی تصریح کرد: ما این اشکال را وارد می‌کنیم که شما فمنیست‌ها وقتی زنان را برتر کردید چه کاری به نفع آنان کردید؟ کارخانه‌داران غربی در دوره انقلاب صنعتی برای اینکه بهتر بتوانند از نیروی کار زنان بهره ببرند آنها را وارد کارخانه‌ها کردند و دستمزد کمتری هم به آنان دادند و نام این کار را هم برتر دانستن شأن آنان برشمردند و البته این نظریه هم جواب نداد زیرا باعث فراموشی هویت انسانی افراد می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه نوعی  ویژگی طبیعی در زن و مرد وجود دارد که مانع ترویج این نظریات است، تصریح کرد: امروزه برای یک زن جوان دو گزینه بیشتر وجود ندارد یا باید تصور کند مرد است و خود را شبیه مرد کند یا با احساسی حقارت‌آمیز به خود بنگرد یعنی یا باید مانند یک بوکسور مرد شود.

احمدی با بیان اینکه غرب و فمنیست‌های لیبرالی، فهمیده‌اند که با این نوع نظریات گرفتار مشکلات شده اند، اضافه کرد: اینها معتقد به همسانی زن و مرد هستند که ظاهر بدی هم ندارد و می‌گویند زن و مرد به لحاظ قوای وجودی تفاوتی با هم ندارند و قوای عقلانی آنها یکسان است؛ در حقیقت با تاکید بر جنبه‌های انسانی این نظر را مطرح می‌کنند؛ ما هم تا اینجا با آنها موافقیم و می‌گوییم: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ ؛ ایه 13 سوره حجرات».

احمدی بیان کرد: ولی دیدگاه لیبرال، فرد را بر جامعه ترجیح می‌دهد و وقتی برابری ایجاد شد نقش پدری و مادری کمرنگ می‌شود و خانواده محور و کانون نخواهد بود. بروز و ظهور فضایلی چون عشق، ایثار و فداکاری و ... در با هم بودن افراد و در عدم فردگرایی محض است و این با دیدگاه اسلامی و حتی با آزاداندیشی هر انسان متفکری مخالف است.

ترویج آزادی بی حد و حصر

وی با بیان اینکه اسلام دیدگاه معتدل و عاقلانه به زن و مرد دارد، اظهار کرد: آنچه امروزه توسط برخی فمنیست‌های افراطی ترویج می‌شود آزادی بی حد و حصر  است و حتی برخی مردستیزی را بیان کرده‌اند و همجنس‌گرایی هم می‌تواند تا حدودی زاییده این تفکر باشد در حالی که طبیعت و فطرت انسان این مسئله را نمی‌پذیرد و همه ادیان الهی هم با آن مخالفند ولی اینها آن را مطرح می‌کنند و حتی آموزه‌های آن در برخی متون درسی در غرب  وجود دارد.

وی با بیان اینکه این موضوع در حالی رواج دارد که همه الگوهای بهداشتی و پزشکی این مسئله را رد می‌کند، تصریح کرد: اسلام در عین اینکه زن و  مرد را در کسب کمالات اخلاقی و دینی و در تبعیت از دستورات خدا یکسان می‌داند نقش و کارویژه‌های مختلفی را برای زن و مرد با توجه به نقش آنها در زندگی و فضای اجتماعی قائل است. 

انتهای پیام
captcha