اجرای حکومت شایسته جز با اتکا به قرآن امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 4155338
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
سیدمحمدباقر حسینی:

اجرای حکومت شایسته جز با اتکا به قرآن امکان‌پذیر نیست

مسئول امور روحانیون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اجرای حکومت شایسته جز با اتکا به قرآن امکان‌پذیر نیست چرا که واضح است که چیزی در دنیا شایسته‌تر و والاتر از قرآن نیست. بنابراین در جوامعی که با قرآن پیوند خورده باشند برقراری نظام حکمرانی قرآنی که نظامی عالی می باشد محتمل‌تر است.

به گزارش ایکنا، به نقل از بنیاد قرآن، در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر حسینی اراکی، مسئول امور روحانیون سازمان اوقاف و امور خیریه به تدریس نقش وقف در نظام حکمرانی قرآنی پرداخت.

وی گفت: حکمرانی ارتباط تنگاتنگی با علوم سیاسی دارد و درک علم حکمرانی باعث اتخاذ تصمیمات بهتری در حوزه سیاست می‌شود اما حکمرانی انواع گوناگونی دارد. یک نوع آن که تحت عنوان حکمرانی شایسته در جهان مطرح است بر پایه تعامل مردم و حکومت تعریف می‌شود. در تمثیل این شیوه از حکمرانی این عبارت را به کار می‌برند که در این صورت جامعه مانند یک کبوتر است یک بال حکومت است و بال دیگر مردم و در نتیجه تعامل این دو منجر به به حرکت درآمدن این کبوتر می‌شود. با این حال برقراری چنین شرایطی و در واقع اجرای حکومت شایسته جز با اتکا به قرآن امکان‌پذیر نمی‌باشد چرا که واضح است است که چیزی در دنیا شایسته‌تر و والاتر از قرآن نیست. بنابراین در جوامعی که با قرآن پیوند خورده باشند برقراری نظام حکمرانی قرآنی که نظامی عالی می باشد محتمل‌تر است.

وی افزود: اما نقش وقف در حکمرانی چیست؟ وقف منجر به گسترش و برقراری عدالت اجتماعی و فرهنگی، برقراری امنیت در جامعه، برقراری رفاه اجتماعی، برقراری رفاع اقتصادی در جامعه و منجر به برقراری سلامت در جامعه می‌شود که در نتیجه تمام این موارد از وقف و فعل وقف حاصل می‌شود. در واقع می‌توان گفت بخش اعظمی از اموراتی که صلاح جامعه را تامین می‌کند ریشه‌شان به وقف بر می‌گردد. ما در بالاترین نقطه، در قله‌ امور وقفی، وقفِ جان را داریم، شهدا جانشان را برای ما وقف کردند. 

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: اگر بخواهیم جلوه‌ای از تاثیر وقف در جامعه را نام ببریم می‌توانیم به برقراری عدالت آموزشی اشاره کنیم. جالب است بدانید که بیشترین مدارس ما در کشور وقفی هستند. در انتهای سخن می‌توانیم وقف را به دو گروه شامل وقف الهی و وقف انسانی طبقه‌بندی کنیم. وقف انسانی خوب است همانطور که در سراسر تاریخ هم به آن سفارش شده است، خیلی از حکومت‌های غیر اسلامی نیز در طول دوران حاکمیت خود به وقف سفارش کرده‌اند اما وقف الهی، وقف عالی است. نمونه‌هایی از این نوع وقف اعمال پیامبران است، وقف الهی دستوراتی است که خداوند به آن‌ها سفارش کرده است، به هر حال امیدواریم که این اقدام در کشور ما نیز بیش از پیش رواج پیدا کند.

 

انتهای پیام
captcha