ارائه خدمات سلامت به حجاج در فرودگاه شیراز
کد خبر: 4155213
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲

ارائه خدمات سلامت به حجاج در فرودگاه شیراز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بازگشت حجاج از سرزمین وحی، از ارائه خدمات فعال به حجاج و مسافران در پایگاه‌های مراقبت مرزی فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز خبر داد.

نشست خبری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 24 تیرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به بازگشت حجاج از سرزمین وحی، از ارائه خدمات فعال به حجاج و مسافران در پایگاه‌های مراقبت مرزی فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز خبر داد و گفت: این مرکز به عنوان یکی از نقاط استراتژیک کنترل سلامت مسافران در سطح استان است.

وی افزود:‌ در پایگاه مذکور تمام افراد از نظر علائم بیماری‌های مختلف مثل آنفولانزا، وبا، کرونا، مالاریا و... بررسی می‌شوند و در صورت داشتن هرگونه علائمی به پزشک مستقر در پایگاه ارجاع داده می‌شوند.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه این مراقبت‌ها به خصوص به دلیل گزارش 4 مورد بیماری وبا از استان‌های شرقی کشور فعال‌تر از گذشته در حال انجام است، گفت: تاکنون 2 هزار و 500 نمونه از افراد گرفته شده است که خوشبختانه هیچ مورد مثبتی در سطح استان فارس گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه بیماری وبا در 75 درصد مبتلایان بدون علامت است، گفت: 20 درصد افراد هم دچار اسهال معمولی می‌شوند، اما 5 درصد افراد مبتلا دچار علائم اسهال آب برنجی می‌شوند که بسیار خطرناک است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر اهمیت پیشگیری در بیماری وبا، رعایت بهداشت فردی را در کنترل این بیماری بسیار موثر دانست.

رضاییان‌زاده همچنین به وضعیت بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و افزود: با توجه به این موضوع که ناقل این بیماری کنه است، بیشترین موارد بروز آن در دامداران، کشاورزان، قصاب‌ها و کارکنان کشتارگاه‌ها رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 75 درصد بیماری‌های نوپدید و 61 درصد بیماری‌های عفونی از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، گفت: سالیانه بین 10 تا 30 نفر به بیماری تب کریمه کنگو در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز مبتلا می‌شوند که خوشبختانه با تشخیص به‌ موقع بیماری می‌توان فرد مبتلا را به ‌طور کامل درمان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتلای 14 نفر در استان فارس به این بیماری از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: متأسفانه یک نفر از این بیماران فوت شده است.

رضاییان‌زاده بیان کرد: سم‌پاشی جایگاه و بدن دام در دوره‌های 14 روزه، کنترل قاچاق دام، بهسازی محیط نگهداری دام، تهیه گوشت از مراکز مجاز، خودداری از انجام ذبح خارج از کشتارگاه، نگهداری احشای خوراکی دام به مدت 72 ساعت و نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در دمای یخچال را از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک است.

انتهای پیام
captcha