روایت پیشکسوت قرآنی از حیرت مفتی اعظم یمن از حافظ ۵ ساله ایرانی
کد خبر: 4154475
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
در اختتامیه جشنواره «تبیان» مطرح شد

روایت پیشکسوت قرآنی از حیرت مفتی اعظم یمن از حافظ ۵ ساله ایرانی

عباس سلیمی با بیان اینکه سربلندی خانواده منوط به این است که نور قرآن در خانه تجلی پیدا کند به حضور محمدحسین طباطبایی در حج تمتع سال 75 و بیان روایت کوتاه از این سفر پرداخت.

عباس سلیمی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی، عصر روز گذشته، 20 تیر در آیین اختتامیه دومین جشنواره قرآنی «تبیان» زرندیه و تجلیل از نفرات برتر که در سالن امام علی(ع) شهر مأمونیه از توابع این شهرستان برگزار شد، ضرورت حفظ و قدردانی از نعمت امنیت در کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: امنیت این سرزمین مقدس به راحتی به دست نیامده است و در طول 8 سال دفاع مقدس شاهد شهادت قریب به 230 هزار نفر از رزمندگان اسلام بوده‌ایم. همچنین در این ایام حدود 500 هزار نفر جانباز سلامتی خود را به این سرزمین هدیه کرده و 48 هزار و 50 نفر نیز در زندان‌های بعث عراق سال‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند.

وی به اسارت شهید حسین لشگری، ملقب به سیدالاسرای ایران اشاره و تصریح کرد: این شهید والامقام به دلیل رعایت و حفظ موقعیت امنیتی نظام 18 سال اسارت را به جان خرید و از کیان نظام حفاظت کرد. ایشان پس از آزادی بیان کرد که 6 سال از این سال‌ها را در سلولی به مساحت یک در دو متر زندگی کرد و در همان مدت نیز حافظ کل قرآن شد.

سلیمی در تکمیل توضیحات خود گفت: شهید حسین لشکری حجت خدا بر من و شماست و تمام فعالیت‌های قرآنی ما نشانگر ظرفیت خوب قرآنی این سرزمین است و باید امانتدار این ظرفیت باشیم. ما مدیون افرادی هستیم که امنیت برای ما تأمین کردند. همه ما مدیون بانویی هستیم که 30 سال قبل در ستاد تفحص شهدا گفت: خدا را شکر می‌کنم، زمانی که خدا ابوالفضل تنها فرزند پسرم را عطا کرد 3 کیلو و 300 گرم بود و امروز که تیم تفحص بقایای استخوان‌های او را به من تحویل دادند نیز همان 3 و 300 گرم است.

مؤثرترین راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی

وی با اشاره به اینکه شهدا جان خود را برای قرآن و عترت فدا کردند و امروز تکلیف ما این است که از این امانت به خوبی پاسداری کنیم، اضافه کرد: مردم مأمونیه و زرندیه به خوبی دریافتند که مؤثرترین راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تمسک به قرآن و اهل‌ بیت(ع) است.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: طی بازدید از یکی از ندامتگاه‌های تهران رئیس آن مرکز بیان کرد: حدود 9 هزار نفر دوران محکومیت را در این زندان به سر می‌برند که فقط روزی 30 هزار نان برای این افراد پخت می‌شود. بنا به قول مسئولان ارشد قضایی حدود 226 هزار زندانی در کشور داریم که حداقل‌ مبلغ برای نگهداری آنان ماهیانه 10 میلیون تومان است که با یک حساب ساده متوجه رقم‌های بالای این نگهداری می‌شویم. در حالیکه اگر یک صدم این بودجه در حوزه پیشگیری برای تربیت قرآنی این افراد هزینه می‌شد، وضعیت زندان‌ها به این شکل نبود.

سلیمی افزود: در روایات می‌خوانیم: «اگر می‌خواهید با خدا سخن بگویید نماز بخوانید و اگر می‌خواهید خدا با شما سخن بگوید قرآن بخوانید». مادران بدانند افتخار، آبرو، شرف و سربلندی خانواده منوط به این است که نور قرآن در منازل تجلی پیدا کند، لازم است مادران قرآن را آموخته و فرزندان خود را به حرکت در این مسیر تشویق کنند.

وی به گوشه‌ای کوتاه از زندگی سیدمحمدحسین طباطبایی، معروف به (علم‌الهدی) اشاره و تصریح کرد: سال 72 مراسمی در جمکران بود که جزو اولین سری برنامه‌های سیمای قرآن بود دو مهمان ویژه آیت‌الله مکارم شیرازی و حافظ قرآن دو و نیم ساله‌ای بود که توانسته بود 10 جزء قرآن را حفظ کند که این اتفاق تعجب و حیرت همگان را برانگیخت. سال 75 استاد فقید ری‌شهری به بنده دستور دادند از خانواده آقای طباطبایی دعوت کنم تا مهمان بعثه مقام معظم رهبری در سفر حج تمتع باشند و این مراسم به صورت زنده از تلویزیون ایران پخش شد.

در این مراسم تمام بزرگان و مسئولان بعثه‌های سایر کشورها نیز به همراه دو تن از مفتی‌های اعظم یمن و وزیر حج و اوقاف یمن دعوت شدند. در این برنامه سیدمحمدحسین 5 ساله به تمام سؤالات حضار پاسخ داد و حیرت همگان را برانگیخت. پس از اتمام پرسش و پاسخ به مفتی اعظم گفتم اجازه می‌دهید محمدحسین از شما سؤالی بپرسد که صادقانه پاسخ داد: نه من می‌ترسم، نمی‌توانم پاسخ این کودک را بدهم. در همان سال ملک عبدالله محمدحسین را دعوت کرد و تمام قامت او را با جوایز پوشاند و به فاصله سه ماه بعد با همه لجاجتی که ملکه انگلیس با ما داشت دانشگاه لندن محمدحسین را دعوت کردند و این حافظ خردسال در مراسمی که از 7 صبح تا 11:30 دقیقه طول کشید به سؤالات 92 نفر از اساتید دانشگاه پاسخ داد و در این سفر اولین مدرک دکترا را به این حافظ دادند که این امر افتخاری برای ما است.

بهترین سرمایه‌گذاری در زندگی

وی ادامه داد: شایسته نیست خدای ناخواسته مادران پشت درب‌های ندامتگاه بایستند و منتظر ملاقات با فرزندشان باشند. اگر تحت لوای قرآن و اهل‌بیت(ع) فرزند تربیت نشد عاقبتی غیر ندارد. مسئولان و خانواده‌ها بدانند هر سرمایه‌گذاری که در حوزه قرآن و عترت داشته باشید، برنده میدان شمایید. چراکه پیامبر(ص) فرمودند: «از وظایف پدر و مادر این است که در دوران کودکی به فرزندان قرآن تعلیم دهند. اگر والدین به فرزند خود قرآن تعلیم دهد خداوند در روز قیامت تاج سلطنتی بر سر و لباس مرصع و جواهرنشانی بر آنان می‌پوشاند که احدی نظیر آن را در دنیا ندیده باشد».

این پیشکسوت قرآنی در پایان ضرورت انجام فعالیت‌های قرآنی را یادآور شد و گفت: کاری کنیم کودکان و نوجوانان پای قرآن باشند و در جلسات شرکت کرده و مایه افتخار باشد. تمام مسئولان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های فرهنگی و قرآنی و همچنین رسانه‌های قرآنی به دنبال تحقق تربیت 10 میلیون حافظ هستند. مسئولان و فرماندار شهرستان زرندیه با تدابیر اخذ شده می‌تواند سهم خود را نسبت به جمعیت از این امر مشخص کرده و با تعریف برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت افق روشنی درنظر گرفته و به عنوان تعهد برای همه سازمان‌های فرهنگی این منطقه مبتنی بر تربیت آن تعداد حافظی که به آنان محول می‌شود را در دستور کار قرار دهند. هنر پدر، مادر و متولیان در این است که قرآن را به بهترین شیوه به جامعه هدف معرفی کند.

انتهای پیام
captcha